مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

نحوه ساخت و نصب کانال گالوانیزه صنعتی

کانال-گرد-گالوانیزه

سیستم های تهویه هوا به طور کلی شامل دو بخش اصلی هستند. بخش اول سیستم های تولید هستند که شامل سیستم های برودتی و سیستم های حرارتی و البته سیستم هایی که صرفا مسئولیت به جریان انداختن هوا را در یک مکان دارند. بخش دوم سیستم تهویه هوا، شریان های انتقال هستند. هوای سرد و یا گرم تولید شده توسط سیستم‌های برودتی و حرارتی می‌بایست به نقاط مختلف ساختمان انتقال یابند که این مسئولیت بر عهده سیستم انتقال خواهد بود که در کشور ما برای ساخت سیستم انتقال به طور عمده از کانال‌های گالوانیزه صنعتی استفاده می‌شود.

جهت بازدید از انواع کانال انتقال هوا فروشگاه مس باران کلیک کنید.

کانال‌های گالوانیزه صنعتی همانطور که از نام آن‌ها پیدا است، ‍‍‍‍‍از جنس ورق های گالوانیزه ساخته می‌شوند که با توجه به مکان نصب و شرایط ساختمانی از ضخامت، ابعاد و شکل‌های مختلفی بهره می‌برند. در کشور ما از گذشته استفاده از کانال‌های گالوانیزه رواج داشته است، اما روش تولید آن به روش دستی و در مقیاس کوچک بوده است. خوشبختانه در چند سال اخیر شرکت‌هایی به صنعتی‌سازی این ساخت کمک کردند و البته باعث ایجاد نتیجه و خروجی با کیفیت‌تر و همچنین بازده بیشتر شده‌اند.

کانال اسپیرال

کانال‌های گالوانیزه صنعتی در سیستم‌های مختلف مانند داکت اسپلیت، روفتاپ پکیج، فن کول و یا در هواساز‌ها به طور گسترده استفاده می‌شوند و در این صنایع دارای کاربردهای فراوانی هستند. این نوع کانال‌ها دارای دو نوع مختلف کانال‌های گالوانیزه چهارگوش و کانال گالوانیزه گرد می‌باشند. کانال‌های گالوانیزه گرد نیز دارای دو دسته کلی کانال‌های اسپیرال و کانال‌های گرد معمولی هستند که در ادامه این مقاله به بررسی انواع کانال‌های گالوانیزه و کاربرد هریک، نحوه ساخت و نصب آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع کانال‌های گالوانیزه و روش ساخت و نصب آن‌ها

در قسمت قبل در مورد کانال‌های صنعتی و دلایل استفاده از آن‌ها توضیح دادیم، اما در این قسمت قصد داریم که در مورد انواع این کانال‌ها و نحوه ساخت و طراحی آن‌ها صحبت کنیم تا شما بتوانید به راحتی آن‌ها را بشناسید.

طراحی کانال های گالوانیزه چهار گوش

از زمان‌های دور تا به امروز، کانال‌های گالوانیزه چهارگوش به روش دستی آماده سازی و ساخته می‌شده‌اند، اما امروزه این روش دیگر منسوخ شده است و این نوع کانال‌ها در شرکت‌های بزرگ به روش صنعتی طراحی و آماده ساخت می‌گردند. هنگامی که قصد ساخت این کانال‌ها را دارید، باید توجه کنید که کاربرد این کانال‌ها انتقال هوا است و باید در طراحی آن‌ها چند استاندارد مهم را مدنظر خودتان قرار دهید. به عنوان نمونه کانال شما باید توانایی تولید هوا با کم‌ترین افت فشار و هدر رفت دمای ممکن را داشته باشد و بتواند آن را به راحتی به مکان‌های دیگر منتقل کند.

جهت بازدید از انواع کانال اسپیرال فروشگاه مس باران کلیک کنید.

با استفاده از ماشین آلات صنعتی تغییراتی در طراحی این کانال‌ها صورت می‌گیرد که هدر رفت دما و به طور کلی پرتی هوا را تا حد زیادی پایین می‌آورد. این کانال‌ها به نحوی طراحی می‌شوند که از محل‌های اتصال اجزا پرتی هوا صورت نگیرد که در اصطلاح به آن فلنج سر خود می‌گویند.

به طور عمده از این دسته از کانال‌ها بدون پوشش عایق استفاده می‌شود، اما در مواقع نیاز می‌توان آن‌ها را با پوشش پشم شیشه و یا فایبر بورد به صورت عایق در آورد تا از انتقال دما بین کانال و محیط جلوگیری شود. این عایق‌ها متناسب با نیاز کاربر از داخل و از بیرون و یا از هر دو طرف انجام می‌شود که طبیعتا با وجود این پوشش‌های عایق قیمت تمام شده آن‌ها نیز بالاتر خواهد رفت.

در کانال‌های گالوانیزه چهار گوش به نسبت انواع دیگر در هر متر طول 32 درصد ورق گالوانیزه بیشتری مصرف می‌شود که به دلیل تهیه اتصالات از ورق‌های گالوانیزه در ساخت و فلنج سر خود بودن آن‌ها است.

ساخت و نصب کانال گالوانیزه چهار گوش

کانال‌های چهار گوش به طور عمده از جنس ورق گالوانیزه هستند، اما با توجه به نیاز کاربر و در شرایط خاص می‌توان این کانال‌ها را از جنس استیل و یا آلومینیوم تهیه نمود که طبیعا قیمت بالاتری را در ازای کیفیت بالاتر خواهند داشت.

لوله‌های گالوانیزه چهار گوش نیاز به قطعات یدکی برای اتصال اجزا ندارند و در هر دو نوع ساخت صنعتی و ماشینی، اجزا این کانال‌ها به صورت نر و مادگی در یکدیگر قفل می‌شوند و شکل کلی کانال را به وجود می‌آورند. برای اتصال تکه‌های مختلف خط انتقال هوا نیز این کانال‌ها قابلیت آن را دارند که بدون اتصالات خارجی و یا فلنج به یکدیگر متصل شوند و همین امر به سرعت در نصب و اجرای این دسته از کانال‌ها کمک زیادی می‌کند.

کانال اسپیرال

کانال های چهار گوش با خطوطی بر روی هر وجه ساخته می‌شوند که این خطوط به منظور این است که در مرحله اول استقامت کلی را بالاتر ببرد و همچنین با ایجاد اصطکاک کمتر بین هوا و وجه‌های کانال چهار گوش، از افت فشار و هدر رفت هوا جلوگیری کنند. برای نصب این کانال‌ها در ساختمان‌هایی که مشکل ارتفاع دارند نیاز به نگرانی نیست و بر خلاف انواع دیگر قابلیت اجرا برای ساختمان هایی که ارتفاع کمی دارند را نیز دارند.

کانال گالوانیزه گرد اسپیرال

در ساخت کانال‌های گالوانیزه چهارگوش، نسبت به کانال گرد اسپیرال، نیاز به صرف وقت و انرژی بسیار بیشتری می‌باشد. در ساخت کانال گالوانیزه چهارگوش به مقدار بسیار کمتری ورق گالوانیزه مصرف می‌گردد، به طوری که مصرف ورق گالوانیزه در ساخت این نوع از کانال‌ها 32 درصد کمتر از بقیه کانال‌های موجود است که بسیار قابل توجه است.

ظهور این نوع از کانال‌های گالوانیزه برخی از نقاط ضعف کانال های چهار گوش را اصلاح کرد و همین امر منجر شد تا بیشتر در ساخت مجتمع‌ها و ساختمان‌های اداری بزرگ از آن استفاده شود. همچنین این نوع کانال‌های گالوانیزه به همین دلیل از افت فشار و هدر رفت هوای کمتری نیز برخوردار هستند.

1- طراحی کانال اسپیرال

کانال گالوانیزه گرد اسپیرال به دلیل طراحی مهندسی و البته شکل ظاهری خودشان روش ساخت سخت‌تری دارند. این کانال‌ها را با توجه به نیاز کاربر و شرایط ساختمانی با ضخامت و در قطر‌های مختلف می‌سازند، البته باید توجه داشت هر چه قطر کانال اسپیرال کمتر باشد، انتقال هوا با کیفیت بالاتری صورت می‌گیرد و افت فشار کمتری خواهید داشت.

همانطور که اشاره کردیم به دلیل شکل ظاهری این کانال ها پروسه ساخت دشوار‌تری دارند، اما مزیت این شکل ظاهری در آن است که این کانال قابلیت آن‌ را دارد که به صورت رو کار تعبیه شود و نیاز به پوشش در زیر سقف را ندارد. همین امر باعث شده در مجتمع‌های تجاری و یا کافه و رستوران‌هایی با طراحی خاص از این کانال‌ها به عنوان یکی از متریال اصلی طراحی سازه بصورت رو کار استفاده شود.

مانند کانال‌های گالوانیزه گرد این کانال ها هم با توجه به نیاز کاربر می توانند از جنس استیل و یا آلومینیوم ساخته شوند که طبیعتا در قیمت تمام شده آن تاثیر خواهد گذاشت. کانال‌های گرد اسپیرال قابلیت عایق شدن تنها از قسمت بیرون را دارند تا از اتلاف دمای کمتری برخوردار باشند. برای عایق کردن این کانال‌ها می توان از پشم شیشه و یا فایبر بورد استفاده کرد.

 2- ساخت و نصب کانال های گالوانیزه گرد اسپیرال

کانال‌های گرد اسپیرال قابلیت ساخت در ابعاد مختلف را دارند و به واسطه شکل کلی بازده بهتری در این زمینه نسبت به نوع چهار گوش دارند. از کانال‌های گرد اسپیرال بیشتر در پروژه‌هایی که نیاز به خطوط انتقال طولانی دارند، استفاده می شود. همین دلیل باعث می‌گردد که این کانال‌ها از افت فشار کمتری برخوردار باشند.
ساخت این کانال ها به صورت دستی امکان پذیر نیست و می‌بایست از ماشین آلات صنعتی در ساخت آن‌ها کمک گرفت. این کانال‌های از ورق‌های مارپیچی گالوانیزه ساخته می‌شوند، به طوری که با کنار هم قرار گرفتن تسمه‌ها کانال شکل گرد به خود می‌گیرد و همین امر باعث می‌شود، برای ساخت و البته نصب این کانال ها نیاز به فلنج و یا اورلب کمتری نسبت به انواع دیگر باشد که سبب می‌گردد تا در هزینه‌های کلی پروژه نیز صرفه‌جویی انجام شود.

کانال های گالوانیزه گرد معمولی

همانطور که پیش تر اشاره کردیم کانال های گرد به دو دسته کانال گرد معمولی و کانال گرد اسپیرال تقسیم بندی می شوند. کانال گرد معمولی کمترین استفاده و کاربرد را در سیستم‌های انتقال هوا دارند به دلیل آنکه مزایای استفاده از این کانال ها به نسبت هزینه و پروژه ساختشان، کمتر است.

این کانال‌ها با استفاده از ورق گالوانیزه و یا در صورت نیاز از جنس آلومینیوم و یا استیل ساخته می‌شوند. برای ساخت این کانال ها می‌توان هم به صورت دستی و هم به صورت ماشینی اقدام کرد و شیوه ساخت به این صورت است که در ورق های گالوانیزه از درز‌های طولی استفاده می‌شود که تا حدی به ایجاد اصطکاک و پرتی هوا منجر می‌شوند، پس توصیه می‌شود که برای انتخاب نوع کانال بیشتر به سراغ کانال‌های گالوانیزه گرد اسپیرال و یا نوع چهار گوش آن بروید.

پیشنهاد ویژه: خرید و استعلام قیمت کانال کولر فلکسیبل

جمع‌بندی

استفاده از کانال‌ها گالوانیزه در فضای مختلفی رایج است و در صنعت از آن بهره برده می‌شود و دارای انواع مختلفی است که روش‌های مختلفی برای ساخت دارد. به همین دلیل و برای آگاهی بیشتر شما با این موارد در این مقاله انواع مختلف کانال‌های گرد گالوانیزه را به شما گفتیم و نحوه ساخت آن‌ها را برای شما توضیح دادیم تا بتوانید به طور کلی با آن‌ها آشنا شوید. در قسمت نظرات به ما بگویید که آیا با این نحوه ساخت این کانال‌ها آشنا بوده‌اید یا خیر؟

شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟