مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

7 علت یخ زدن لوله مسی پشت یخچال

چرا لوله مسی پشت یخچال یخ میزند

یخ زدن لوله مسی یخچال یا همان برفک بحث چالش ‌برانگیزی در هر خانه است. خصوصاً در یخچال‌های قدیمی که از قابلیت برفک زدایی بی‌بهره هستند، این مشکل گاهاً آزار دهنده می‌شود. چرا که حجم برفک هر لحظه در حال بیشتر شدن است و در اندک زمانی کل فضای فریزر یخچال را می‌پوشاند. اما علت یخ زدن لوله مسی پشت یخچال چیست؟ آیا می‌توانیم با ترفندهایی ساده از وقوع چنین برفک‌هایی جلوگیری کنیم؟

برفک بر اثر سرد شدن رطوبت هوا در اطراف لوله‌های مسی یخچال ایجاد می‌شود. رطوبت هوا در تماس با لوله‌های سرد پشت یخچال تا مرز دمای شبنم سرد می‌شوند و لایه‌ای از بلورهای یخی را شکل می‌دهند. تداوم این ماجرا با انباشت لایه‌های یخی رطوبت هوا در نهایت باعث ایجاد حجم قابل ‌توجه برفک در اطراف لوله‌های مسی پشت یخچال خواهد شد. در کل در شرایطی که مدت زمان جریان گاز مبرد زیاد است احتمال سرد شدن هوای اطراف لوله‌های مسی نیز افزایش پیدا می‌کند. در ادامه از سایت مس باران به دلایل یخ زدن لوله مسی یخچال اشاره خواهیم کرد.

یخ زدن لوله یا کویل یخچال

دلایل یخ زدن لوله مسی پشت یخچال

دلایل متعددی در یخ زدن لوله مسی پشت یخچال تأثیرگذار هستند. گاهی این دلایل به‌ راحتی بررسی شده و مشکل را پیدا می‌کنیم. گاهی هم ماجرا پیچیده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید و لازم است تا از یک تعمیرکار حرفه‌ای برای بررسی یخ‌زدگی لوله‌های مسی پشت یخچال استفاده کنید. اما به ‌هر حال مهمترین دلایل یخ زدن لوله مسی یخچال به‌ قرار زیر هستند:

  • ترموستات یخچال به ‌درستی تنظیم نشده است.
  • درب یخچال بیش ‌از حد باز می‌ماند.
  • لاستیک دور درب یخچال خراب است.
  • غذا را مادامیکه هنوز گرم هستند، در یخچال می‌گذارید.
  • سیستم دیفراست یخچال خراب است.
  • لوله‌های کندانسور کثیف شده‌اند.
  • حجم گاز یخچال مناسب نیست.

برخی از این دلایل بسیار ساده هستند تا جاییکه با اندک رعایت سبک زندگی مشکل برفک لوله‌های مسی پشت یخچال برای همیشه برطرف خواهد شد. اما برخی از این دلایل گویی ریشه در خرابی در ساختار فنی یخچال دارند و لازم است تا بازرسی کامل و تعمیرات لازم انجام شود. البته بهتر است که هر کدام از این خرابی‌ها را با نگاه موشکافانه‌تری بررسی کنیم.

علت یخ زدن لوله مسی پشت یخچال فریزر

1- ترموستات یخچال به ‌درستی تنظیم نشده است:

گاهی علت یخ زدن لوله مسی پشت یخچال خیلی ساده است و باید آن را در عدم تنظیم درست ترموستات جستجو کنیم. مثلاً وقتی دمای ترموستات را در حد بسیار کمی قرار داده باشید، کمپرسور یخچال به حالت شبیه دائم کار فعالیت می‌کند تا بتواند دمای محیط یخچال را به مقدار مورد نظر شما برساند. به‌ این ‌ترتیب بارها و بارها سیکل بسته جریان گاز در لوله‌های مسی پشت یخچال جریان دارد و هر لحظه حجم برفک بیشتر می‌شود. از طرفی خطر خرابی و استهلاک سریع، کمپرسور یخچال خانه شما را تهدید می‌کند.

2- درب یخچال بیش ‌از حد باز می‌ماند:

گاهی روش استفاده شما از یخچال نامناسب است و همین نکات به ‌ظاهر کوچک روی‌ هم‌ رفته شرایط کار یخچال را سخت و پیچیده می‌کند. باز ماندن بیش‌ از حد درب یخچال یکی از همین اشتباهات ساده اما تأثیرگذار است. با هر باری که درب یخچال را باز می‌کنید، تعادل دمای داخل آن به‌هم می‌ریزد و مقداری از سرمای با ارزش خود را از دست می‌دهد. در این ‌صورت لازم است تا با عملکرد کمپرسور و ایجاد جریان گاز مبرد سرمای از دست ‌رفته را جبران کند. اما وقتی درب یخچال بیش ‌از حد باز است، عملاً فرصتی برای استراحت کمپرسور باقی نمی‌ماند و جریان پیوسته گاز مبرد باعث یخ زدن لوله‌های مسی پشت یخچال خواهد شد.

3- لاستیک دور درب یخچال خراب است:

خرابی لاستیک دور درب مشکل ساده‌ای است؛ اما از رایج‌ترین دلایل یخ زدن لوله مسی یخچال محسوب می‌شود. جالب است که گاهاً بسیاری از افراد اصلا متوجه این خرابی ساده نیستند و می‌خواهند تا علت یخ زدن لوله مسی پشت یخچال را در ماجراهای بسیار پیچیده جستجو کنند!

لاستیک خراب دور درب یخچال نمی‌تواند سرمای داخل یخچال را محفوظ نگه‌ دارد و مجدداً با مشکل عملکرد طولانی ‌مدت کمپرسور، جریان زیاد گاز در لوله‌های مسی و نهایتاً تولید برفک روبه‌رو هستیم. به ‌هر حال اگر لوله‌های پشت یخچال شما زود به زود برفک می‌زند، بهتر است قبل ‌از هر اقدامی سالم بودن لاستیک دور درب را بررسی کنید.

 

4- غذا را مادامیکه هنوز گرم هستند در یخچال می‌گذارید:

هر باری که غذای داغ را مستقیم از روی اجاق و یا از روی سفره به داخل یخچال منتقل می‌کنید، مطمئن باشید که طول عمر مفید یخچال خانه را کم می‌کنید. سرد کردن غذایی که هنوز گرم است، پروسه کارکرد یخچال را طولانی‌تر می‌کند. به ‌دنبال این ماجرا جریان گاز داخل لوله‌های مسی پشت یخچال زیاد است و قاعدتاً برفک زیادی تولید می‌شود. گاهی برای رهایی از برفک نیازی نیست تا مشکلاتی بزرگ را جستجو کنید. شاید لازم است که در سبک زندگی خودتان تجدید نظر کنید.

5- حجم گاز یخچال مناسب نیست:

بهتر است از دلایل ساده یخ زدن لوله مسی پشت یخچال عبور کنیم و حالا موضوعات فنی‌تر را پیش بکشیم. اولین مشکل می‌تواند عدم رعایت حجم مناسب گاز در سیکل بسته یخچال باشد. در هر دو حالت با زیاد بودن و یا کم بودن گاز، عملکرد یخچال غیر نرمال است. در شرایطی که گاز کم است، سیکل اتوماتیک کمپرسور طولانی شده و قاعدتاً سرمای زیادی در لوله‌های مسی پشت یخچال ایجاد می‌شود. زیاد بودن گاز نیز حجم سرمای جابجا شده توسط کمپرسور افزایش می‌دهد که در هر دو حالت باید انتظار تولید برفک در لوله‌های مسی پشت یخچال را داشته باشیم.

6- لوله‌های کندانسور کثیف شده‌اند:

در داخل یخچال خانه شما یک سیستم مبدل حرارتی با عنوان کندانسور قرار دارد که مسیر جذب گرما از محیط داخل یخچال و ایجاد پروسه سرمایش را کامل می‌کند. این سیستم به شکل لوله‌های مارپیچی است و قاعدتاً کثیفی مانند گرد و خاک مانع از جریان کامل تبادل حرارتی خواهد شد. همین نکته ساده کافی است تا سیکل بسته گاز یخچال خوب کار نکند و یخ‌ زدگی لوله‌های مسی پشت یخچال اتفاق بیافتد.

7- سیستم دیفراست یخچال خراب است:

این علت یخ زدن لوله مسی یخچال مخصوص مدل‌های بدون برفک است. در یخچال‌های بدون برفک سیستمی به‌ نام دیفراست تعبیه شده ‌است که در واقع نوعی المنت اتوماتیک است و برای ذوب کردن برفک کارایی دارد. وقتی این سیستم خراب است، مراحل برفک زدایی انجام نمی‌شود و احتمال یخ‌زدگی لوله‌های مسی پشت یخچال افزایش پیدا می‌کند.

توصیه‌هایی برای جلوگیری از یخ زدن لوله مسی پشت یخچال

برای جلوگیری از یخ زدن لوله‌های مسی پشت یخچال کافی است که برخی نکات هر چند ساده را رعایت کنید. توصیه می‌کنیم که در اولین قدم سالم بودن لاستیک دور درب یخچال را بررسی کنید. سپس از سالم بودن ترموستات و تنظیم مناسب آن اطمینان داشته باشید. در نهایت نیز بیش ‌از حد درب را باز نگذارید. اگر با رعایت این نکات همچنان این یخ‌زدگی ادامه دارد، مراتب را با سرویس‌کار حرفه‌ای یخچال در میان بگذارید.

پیشنهاد ویژه: قیمت عایق لوله مسی کولر گازی

شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

3 نظر در “7 علت یخ زدن لوله مسی پشت یخچال

  1. مهتاب گفت:

    علت یخ زدن لوله پشت یخچال رو خیلی خوب توضیح دادید. من مدتها بود علت یخ زدن لوله مسی پشت یخچال فریزر رو متوجه نمیشدم.

  2. سحر محمدی گفت:

    یخ زدن لوله پشت یخچال واقعا خیلی بده. من حسابی اعصابم سر این موضوع بهم ریخته

  3. محمدی گفت:

    عالی دلیل یخ زدن لوله پشت یخچال رو توضیح دادید. ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟