مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

آیا از علائم سوختن کمپرسور کولر گازی اطلاع دارید؟

علائم سوختن کمپرسور کولر گازی

کمپرسور کولر گازی قلب تپنده سیستم کولر گازی ساختمان شما است که پیوسته جریان گاز مبرد برای تولید هوای خنک را پمپاژ می‌کند. در شرایط ایده‌آل این سیستم برای کارکردی طولانی‌ مدت طراحی ‌شده است، اما گاهاً با چالش‌های جدی همراه است که در اثر کم توجهی به سوختن کمپرسور می‌انجامد. در چنین شرایطی علائم سوختن کمپرسور کولر گازی چیست؟

وقتی کولر گازی خانه خراب است و ریتم کارکرد آن به ناگهان تغییر می‌کند، علت‌های زیادی برای آن وجود دارد که علائم سوختن کمپرسور کولر گازی یکی از مهمترین آنها است. اما قبل ‌از آنکه بخواهیم تا این قطعه را باز کنیم و برای تعمیرات احتمالی آن دست ‌به ‌کار شویم، لازم است تا از نشانه‌های این خرابی مطلع شوید. در این مقاله از مس باران قصد داریم تا به تکنیک‌های آموزشی تشخیص علائم سوختن کمپرسور کولر گازی بپردازیم.

این علائم سوختن کمپرسور کولر گازی را جدی بگیرید

علائم سوختن کمپرسور کولر گازی

هر نوع مشکل و یا هر نوع کارکرد ناقص کولر گازی نشانه خرابی کمپرسور نیست. هر نوع خرابی کمپرسور نیز دلیل سوختن آن نیست. دقت کنید که منظور از علائم سوختن کمپرسور کولر گازی، خرابی و یا نشانه‌های سوختگی در موتور الکتریکی آن است. لذا وقتی از چنین مشکلی یاد می‌کنیم، قرار است تا شرایط کارکرد موتور الکتریکی تک‌فاز اسپلیت را بررسی کنیم. در این‌باره وجود نشانه‌های زیر را جدی بگیرید:

  • کمپرسور روشن نمی‌شود.
  • کولر گازی باد گرم تولید می‌کند.
  • یونیت خارجی حین آغاز به کار لرزش زیادی دارد.
  • در صورت روشن شدن کولر گازی فیوز می پرد
  • حین کارکرد یونیت خارجی سروصدای زیادی تولید می‌شود.
  • شدت جریان هوای کولر گازی کاهش پیدا کرده ‌است.
  • مقدار مصرف برق یونیت کولر گازی خیلی زیاد است.

واژه سوختگی اشاره به کارکرد ناقص موتور دارد. سوختگی‌های کامل را به‌ راحتی شناسایی می‌کنیم؛ زیرا در این حالت موتور الکتریکی کمپرسور کار نمی‌کند. اما شناسایی حالت نیم سوز اندکی دشوار است. در این حالت موتور الکتریکی کمپرسور همچنان فعال است و عملکرد آن تحت فشار سنگین ادامه پیدا می‌کند. عمده چالش ما برای بررسی علائم سوختن کمپرسور کولر گازی نیز همین شرایط نیمه سوز موتور الکتریکی آن است.

پیشنهاد ویژه: خرید لوله مسی با بهترین قیمت

1- وقتی کمپرسور کولر گازی روشن نمی‌شود

روشن نشدن کمپرسور را باید از روی علائم سوختن کمپرسور کولر گازی پیدا کنید. این کمپرسور در بطن یونیت خارجی قرار دارد و قاعدتاً دسترسی مستقیم برای بررسی عملکرد آن نیست. اما وقتی کار نمی‌کند، شرایط عملکرد یونیت داخلی هم نامناسب است. مثلاً وقتی یونیت داخلی هوای گرم تولید می‌کند و نمی‌تواند تا شرایط محیط را به دمای تنظیم ‌شده برساند، برای آن است که جریان گاز مبرد وجود ندارد. زیرا احتمالا کمپرسور کولر گازی کار نمی‌کند.

در چنین شرایطی با علت‌های زیادی برای کار نکردن کمپرسور روبه‌رو هستیم که سوختگی موتور الکتریکی یکی از همین علت‌ها است. حالا بگذارید تا در قدم‌های بعدی علت‌های کار نکردن کمپرسور را با نگاه موشکافانه‌تری بررسی کنیم.


پیشنهاد ویژه: خرید برد کولر گازی


2- وقتی کولر گازی باد گرم تولید می‌کند

علائم سوختن کمپرسور کولر گازی

تولید باد گرم از کولر گازی قطعاً حس ناخوشایندی است؛ اما از آن مهم‌تر یک هشدار جدی است. تولید هوای گرم در حالت سرمایش می‌تواند از علائم سوختن کمپرسور کولر گازی باشد. زیرا وقتی سیستم کمپرسور خراب است، جریانی از گاز مبرد وجود ندارد تا هوای خارج شده از کولر گازی را خنک نماید. البته برای تولید هوای گرم علت‌های دیگری نیز دخالت می‌کنند و شاید مشکل در خرابی بخش‌های دیگر باشد. توصیه می‌کنیم که در صورت جریان یافتن هوای گرم حتماً از بازدید کارشناسان حرفه‌ای استفاده کنید.

3- وقتی یونیت خارجی حین کار لرزش زیادی دارد

به یکی از علائم رایج و کاملاً خطرناک برای آموزش تشخیص علائم سوختن کمپرسور کولر گازی رسیده‌ایم. زیرا لرزش یونیت خارجی حین کار از نشانه‌های جدی نیم‌سوز شدن موتور الکتریکی کمپرسور کولر گازی است. این واژه نیم‌سوز شدن یک اصطلاح کلی از هر نوع شرایط نامناسب در کارکرد عادی موتور الکتریکی است.

مثلاً ممکن است که سیم‌پیچ داخل موتور تحت تنش حرارتی به ‌شدت داغ شده و کارایی خود را از دست داده باشند و یا حرارت زیاد تحت فشار سنگین باعث خرابی بلبرینگ‌های موتور الکتریکی شود. در هر صورت موتور نیم‌سوز شده همچنان کار می‌کند؛ اما عملکرد آن به هیچ حالت طبیعی نیست و نوسان سنگین دارد. به شکلی که کاملاً می‌توانید لرزش شدید بدنه یونیت خارجی را مشاهده کنید.

4- وقتی کولر گازی را روشن می کنید، فیوز می‌پرد

اگر زمانی‌که کولر گازی را روشن می‌کنید و فیوز خانه می‌پرد، با مشکل بسیار جدی روبه‌رو هستید که از علائم سوختن کمپرسور کولر گازی است. عملکرد فیوز هشدار جدی است. در این حالت فیوز خانه‌ی شما خراب نیست؛ بلکه جایی در سیستم کولر گازی اتصالی دارد و این اتصالی می‌تواند از سوختن سیم‌پیچ موتور الکتریکی کمپرسور باشد. اما این اتصالی از کجا آمده‌ است؟ آیا هر نوع عملکرد فیوز دلیل اتصالی است؟

اگر کمپرسور کولر گازی تحت فشار کار کند، سطح بدنه موتور الکتریکی آن به‌ شدت داغ خواهد شد. این گرمای زیاد باعث آب شدن رزین عایق سیم‌پیچ داخلی موتور شده و در نهایت اتصالی رخ می‌دهد. اما گاهی عملکرد فیوز به علت اضافه جریان بالای موتور الکتریکی کمپرسور است. در این‌باره لازم است تا چگونگی عملکرد فیوز را بررسی کنید.

وقتی فیوز سریعاً پس‌ از روشن شدن کولر گازی می‌پرد، قطعاً سیم‌پیچ موتور سوخته و اتصالی رخ داده است. اما اگر مدتی کار کرده و سطح بدنه موتور کمپرسور داغ شده و سپس فیوز می‌پرد، قاعدتاً اضافه جریان وجود دارد. این اضافه جریان می‌تواند به ‌علت نیم‌سوز شدن موتور و یا گیرپاژ خود کمپرسور باشد.

5- وقتی یونیت خارجی با سروصدای زیادی کار می‌کند

سروصدای زیاد یونیت خارجی نیز از علائم سوختن کمپرسور کولر گازی است. این صدای زیاد از شرایط کارکرد نامناسب موتور الکتریکی این واحد تولید می شود. البته دلایل زیادی برای تولید صدا در یونیت خارجی وجود دارد. مثلاً گیر کردن پره‌های فن اصلی یونیت و یا شل شدن پایه‌های کمپرسور و… نیز می‌توانند باعث ایجاد صدای زیاد در بدنه یونیت خارجی شوند.

برای پیدا کردن مشکل نیز باید هنرمندانه جنس این صداها را از یکدیگر تفکیک کنید. مثلاً خرابی فن صدایی شبیه به جیغ یا تیک تیز و کشیده دارد و یا صدای لق شدن پایه‌های کمپرسور به مانند ضربات متوالی دو فلز بر یکدیگر است. با این ‌وجود ریتم تولید صدای موتور نیم سوز شده متفاوت است و حالتی شبیه به غرش بم از فضای داخلی یونیت دارد. این صدا را جدی بگیرید و تا قبل ‌از پیدا شدن مشکلات گسترده‌تر برای رفع آن اقدام کنید.

6- وقتی شدت جریان هوای کولر گازی کاهش پیدا می‌کند

در تمام مراحل آموزش تشخیص علائم سوختن کمپرسور کولر گازی لازم است تا همواره حجم‌ هوای خارج شده از بدنه یونیت خارجی را بررسی کنید. زمانی ‌که موتور کمپرسور در سلامت کامل کار می‌کند، مقدار قابل ‌توجه جریان هوا توسط فن آن تولید می‌شود. این در حالی است که هنگام خاموشی کمپرسور دیگر چنین جریان هوایی وجود ندارد. کافی است دست خود را بر روی دریچه هواکش بدنه یونیت بگذارید و با اندک دقت جریان پیوسته هوا را بررسی کنید.

زمانی‌ که کمپرسور یا کار نمی‌کند و یا ضعیف شده ‌است مقدار این جریان هوا بسیار کاهش پیدا می کند. در عین ‌حال اگر این هوا خیلی گرم است، دلیل آن از حرارت بالای بدنه کمپرسور است. در هر دو صورت باید سریعاً برای تعمیرات موتور کمپرسور کولر گازی اقدام کنید.

7- وقتی مصرف برق کولر گازی افزایش پیدا کرده ‌است

علائم سوختن کمپرسور کولر گازی

کولر گازی ذاتاً وسیله‌ای با مصرف برق زیاد است؛ اما گاهی این مصرف برق غیرمنطقی است و دیگر به مانند سابق نیست. مصرف زیاد برق از علائم سوختن کمپرسور کولر گازی است که به هر نوع نیم سوز شدن موتور اشاره دارد. ماجرا از این قرار است که موتور الکتریکی نیم‌سوز شده برای تأمین توان کافی مجبور به جریان کشی بالاتری است. در این حالت مقدار توان مصرفی افزایش پیدا کرده و قاعدتاً حجم برق دستگاه نیز بالاتر است.

توصیه‌هایی برای رفع سوختن کمپرسور کولر گازی

پیشگیری همواره بهتر از درمان است و حتی در علائم سوختن کمپرسور کولر گازی نیز پیشگیرانه رفتار کنید. بخش بزرگی از این علائم سوختن کمپرسور کولر گازی مربوط به مراحل مقدماتی سوختن موتور کمپرسور هستند. شرایطی که هنوز وارد فاز بحرانی نشده و می‌توانیم با اقدامات مناسب از سوختن حتمی موتور کمپرسور جلوگیری کنیم.

لذا توصیه می‌کنیم که حتماً نشانه‌ها مانند لرزش شدید یونیت، تولید صدای غیرمتعارف، تولید هوای گرم و هر نوع داغ شدن سطح بدنه موتور الکتریکی کمپرسور را جدی بگیرید تا با خرابی دردسرساز سوختن موتور روبه‌رو نشوید.

شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟