مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

علت لرزش کمپرسور کولر گازی چیست؟

علت لرزش کمپرسور کولر گازی

تمام قابلیت خنک‌کنندگی کولر گازی خانه شما به عملکرد بهینه کمپرسور آن وابسته است. این کمپرسور، قلب تپنده سیستم سرمایش گاز مبرد است و جریان پیوسته از سیکل خنک‌ کننده اسپلیت را تولید می‌کند. کمپرسور در واقع یک نوع پمپ تخصصی برای جابجا کردن سیال مبرد در سیستم بسته کولر گازی است که عملکرد بهینه، کم‌صدا و البته بدون لرزش آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اما در برخی مواقع با لرزش‌های شدید و پیوسته این قطعه روبرو هستیم. در چنین شرایطی علت لرزش کمپرسور کولر گازی چیست؟

علت لرزش کمپرسور کولر گازی چیست؟

علت لرزش زیاد کمپرسور کولر گازی

علت لرزش کمپرسور کولر گازی را می‌توانیم در عوامل گوناگونی جستجو کنیم. گاهی سیستم مکانیکی کمپرسور فرسوده است و گاهی هم باید محل اتصال آن به بدنه اسپلیت را بررسی کنید. اما در کل آیا هر نوع لرزش نگران ‌کننده است؟ در این ‌صورت نسبت به چه نوع لرزش‌هایی حساس شویم و علت لرزش کمپرسور کولر گازی چیست؟ در نهایت چگونه این لرزش‌ها را برطرف کنیم؟ در این مقاله از مس باران برای پاسخ به تمامی این سوالات همراه ما باشید.

آیا هر لرزش نگران کننده است؟

کمپرسور کولر گازی نوعی پمپ است که در کارکرد آن از قطعات متحرک برای جابجایی سیال گاز مبرد استفاده می‌شود. مدل‌های پیستونی عملکرد رفت‌ و برگشتی دارند و مدل‌های روتاری از پره‌های روتور چرخشی برای پمپاژ سیال مبرد استفاده می‌کنند. در هر صورت حین کارکرد سرعت بالای این قطعه لرزش ملایم و دائمی وجود دارد. اصولاً لرزش کمپرسورهای پیستونی از مدل‌های روتاری بیشتر است؛ اما با نصب مناسب پایه‌های لرزه‌گیر عملاً هیچ لرزش طبیعی کمپرسور به بدنه اسپلیت منتقل نمی‌شود.

لرزش‌های طبیعی که به ‌راحتی توسط پایه‌های لرزه‌گیر میرا می‌شوند، هیچ جای نگرانی ندارند. نگرانی ما از لحظه‌ای آغاز می‌شود که دامنه لرزش‌ها زیاد شده و عملاً ساختار و بدنه اسپلیت را درگیر می‌کنند. در عین ‌حال وقوع چنین لرزش‌هایی باعث ایجاد تولید صداهایی گنگ و پیوسته خواهد شد. در صورت مشاهده چنین لرزش‌هایی باید برای بررسی علت لرزش کمپرسور کولر گازی و رفع آن اقدام کنید.

دلایل لرزش زیاد کمپرسور چه هستند؟

لرزش زیاد کمپرسور نگران ‌کننده است؛ اما لزوماً خرابی بزرگ و دامنه‌داری نیست. در بسیاری از موارد علت لرزش کمپرسور کولر گازی مواردی جزئی است که با اندک جست‌وجوی دقیق و مهارت کافی در تعمیر و سرویس برطرف می‌شود. اما همیشه انتظار چنین شرایط ساده‌ای را نداشته باشید؛ زیرا کاهش همین لرزش‌ها هشدار جدی از خرابی‌های گسترده‌تری هستند. در کل می‌توانیم دلایل لرزش زیاد را در موارد زیر دسته‌بندی کنیم:

  • نصب غیراصولی یونیت یا پنل خارجی: با هر لرزش شدید کمپرسور نگران اتفاق‌های سخت و خرابی‌های بزرگ نباشید. گاهی دلیل این لرزش‌ها برای نصب غیراصولی یونیت است. وقتی یونیت اسپلیت به ‌خوبی و در شرایط کاملاً تراز نصب نشده باشد، عملکرد بهینه کمپرسور مختل شده و لرزش شدیدی تولید می‌شود. برای نصب یونیت خارجی از پایه‌های زمینی و یا دیواری استفاده می‌کنند. در هر صورت باید این یونیت کاملاً تراز نصب شود. در غیر این صورت کمپرسور شرایط کارکرد بهینه‌ای ندارد و با لرزش و تولید صدای زیاد کار می‌کند. ممکن است کولر گازی مدت‌ها بدون لرزش کار کرده و به ‌یک‌باره لرزش‌ها زیاد شده‌اند. در این ‌صورت حتماً محل نصب یونیت را بررسی کنید. شاید محل نصب دستگاه از حالت تراز خارج شده باشد.
  • کمپرسور خشک کار می‌کند: کمپرسور کولر گازی یک قطعه مکانیکی است که قطعات متحرک آن با سرعت بالایی در حال کار کردن هستند. بدون روانکاری بخش‌های مکانیکی کمپرسور اصطکاک بالایی میان قطعات ایجاد شده که به تولید صدای بلند و لرزش‌های شدید می‌انجامد. عدم روغنکاری مناسب و در هر صورت خشک کار کردن قطعات متحرک می‌تواند علت لرزش کمپرسور کولر گازی باشد. این مشکل ساده‌ای است که با سرویس به‌ موقع کمپرسور به ‌طور کامل برطرف می‌شود؛ اما در صورت کم توجهی تبدیل به چالش بزرگی خواهد شد که خیلی زود در استهلاک سنگین قطعات و خرابی گسترده کمپرسور نقش دارد.
  • پایه‌های کمپرسور شل شده‌اند: برای نصب کمپرسور در داخل یونیت، پایه‌های فلزی مخصوصی طراحی ‌شده است و کمپرسور را با استفاده از اتصالات پیچ ‌و مهره‌ای به این پایه‌های فلزی متصل می‌کنند. گاهی پایه‌های اتصال کمپرسور شل می‌شوند و یا می‌شکنند. در این ‌صورت بدنه کمپرسور آزاد است و لرزش آن تحت عملکرد زیاد می‌شود که به تولید صدایی کوبنده و لرزش کل بدنه اسپلیت می‌انجامد. رفع لرزش کمپرسور کولر گازی در چنین شرایطی ساده است و با سفت کردن مجدد پایه‌ها انجام می‌شود. در عین ‌حال شل شدن پایه اتصال کمپرسور را جدی بگیرید؛ زیرا همین پایه‌های شل شده که به ‌ظاهر ساده هستند، عملکرد بهینه کمپرسور را تحت تأثیر قرار داده و منجر به فشار زیادی به آن می‌شوند.
  • جدا شدن پایه‌های نگهدارنده کمپرسور: در کنار پایه‌های اصلی بدنه کمپرسور از چندین پایه نگهدارنده نیز برای ثابت نگه‌داشتن کمپرسور استفاده ‌شده است. این پایه‌های نگهدارنده همان بخش‌های فلزی زیرین کمپرسور هستند که بدنه کمپرسور به آنها پیچ و مهره می‌شود. در عین ‌حال همین پایه‌ها به بخش فلزی بدنه اسپلیت جوش شده‌اند. اگر اتصال جوش این پایه‌های فلزی بشکند، تحت تأثیر قدرت کمپرسور می‌لرزند و صدای کوبنده خفیفی تولید خواهد شد. رفع لرزش کمپرسور کولر گازی در چنین شرایطی با جوشکاری مجدد پایه انجام می‌شود. برای این کار بهتر است که از تعمیرکاران حرفه‌ای که تجهیزات مناسب جوشکاری پایه فلزی را در اختیار دارند استفاده کنید.
  • کمپرسور توان کافی را ندارد: در بسیاری از موارد از لرزش شدید کمپرسور بعد از تعویض آنها گزارش شده‌ است. بارها پیش ‌آمده است که لازم است تا کمپرسور فرسوده اسپلیت را تعویض کنند. اما به ‌علت کاهش هزینه‌ها از کمپرسورهای ضعیف‌تر به ‌جای نمونه مستهلک ‌شده نصب می‌کنند. قاعدتاً کمپرسور نصب شده خراب نیست؛ اما توان کافی برای کارکرد با ظرفیت بالاتر سیستم خنک‌ کننده کولر گازی را ندارد. لذا اگر در هر صورت لازم است تا کمپرسور را تعویض کنید، حتماً از مدل با ظرفیت نمونه‌ی مستهلک شده تهیه کنید.
  • کمپرسور مستهلک شده ‌است: کمپرسور کولر گازی هم به مانند هر قطعه مکانیکی دیگر عمر مفیدی دارد که در دراز مدت و پس از سپری شدن این دوره سیگنال‌های مستهلک شدن آن نمایان هستند. لرزش شدید حین کار یکی از همین سیگنال‌ها است. کمپرسورهای قدیمی که سال‌ها است در حال کار کردن هستند، دوره عمر مفید خود را سپری کرده‌اند. قطعات مکانیکی آنها فرسوده و از حالت تراز و آب‌بندی خارج شده ‌است. این کمپرسورهای مستهلک‌ شده قدیمی علاوه ‌بر تولید لرزش زیاد، عملکرد بهینه کولر گازی را کاهش داده و حتی باعث ایجاد خرابی‌های دامنه‌دارتری می‌شوند. توصیه می‌کنیم که در صورت تشخیص استهلاک کمپرسور کولر گازی حتماً آن را تعویض کنید.

پیشنهاد ویژه: خرید گاز کولر گازی


روش‌های رفع لرزش کمپرسور کولر گازی

بیشتر این لرزش‌ها دلایلی ساده دارند و با سرویس به ‌موقع دستگاه برطرف می‌شوند. در ابتدا باید علت لرزش کمپرسور کولر گازی را شناسایی کنید. اگر علت لرزش از شل شدن و یا شکسته شدن پایه‌ها هستند، با یک تعمیر و سرویس و یا آچارکشی ساده برطرف می‌شوند.

توصیه می‌کنیم که در هر صورت تراز بودن شرایط نصب اسپلیت (یونیت خارجی) را بررسی کنید. گاهی پایه محل نصب دستگاه اسپلیت خم شده و یا شل می‌شود که در این ‌صورت دستگاه از شرایط تراز خود خارج خواهد شد. اما برای نصب تراز اسپلیت حتماً از تعمیرکاران و سرویس کاران باتجربه استفاده کنید. روانکاری کمپرسور نیز از بخش‌های اصلی در سرویس‌های دوره‌ای دستگاه است که در صورت انجام به ‌موقع تا مدت‌ها با مشکل عملکرد پر سروصدا و لرزش زیاد کمپرسور مواجه نمی‌شوید.

توصیه‌هایی برای جلوگیری از لرزش زیاد کمپرسور کولر گازی

جلوگیری از لرزش زیاد کمپرسور کولر گازی

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و در این مورد نیز می‌توانید هوشمندانه قبل ‌از آنکه این لرزش‌ها ایجاد شوند، از وقوع آنها جلوگیری کنید. کافی است برخی توصیه‌ها را جدی بگیرید، از قبیل:

  • برای نصب کولر گازی از نصاب‌های باتجربه استفاده کنید. نصب تراز اسپلیت در عملکرد بهینه کمپرسور اهمیت بالایی دارد. هرگز بدون ابزار و یا تجربه کافی برای نصب سیستم کولر گازی اقدام نکنید.
  • بازدید دوره‌ای و سرویس‌های لازم را منظم انجام دهید. توصیه می‌کنیم که حداقل سالی یک‌بار و در آغاز فصل گرما که مصرف کولر گازی به اوج می‌رسد، یک دوره سرویس کامل را انجام دهید و برای این منظور از تعمیرکارهای حرفه‌ای استفاده کنید.
  • روانکاری بخش متحرک داخلی کمپرسور را جدی گرفته و در بازه‌های منظم طبق دستورالعمل سازنده اقدام کنید.

مهمترین نکته، هوشیار بودن شما است. حتی با وجود انجام تمامی سرویس‌ها و مراقبت‌های مناسب باز هم ممکن است که لرزش‌های شدیدی در عملکرد اسپلیت به وجود آید. در هر صورت و به هر علتی لرزش زیاد بدنه اسپلیت را جدی بگیرید؛ زیرا به احتمال زیاد این لرزش از سمت کمپرسور تولید می‌شود. سریعاً برای بررسی علت لرزش کمپرسور کولر گازی اقدام کنید و به جهت هر نوع تعمیر و یا تعویض و سرویس از خدمات کارشناسان ماهر و باتجربه بهره‌مند شوید.

پیشنهاد مس باران: خرید عایق لوله مسی کولر گازی

شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟