مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

چگونه لوله مسی را تمیز کنیم؟ (داخل و بیرون لوله های مسی)

چگونه لوله مسی را تمیز کنیم؟

چگونه لوله مسی را تمیز کنیم؟ سوالی که بسیاری از کاربران از ما می‌پرسند. در این مقاله از مس باران می‌خواهیم راهکارهای جرم گیری لوله مسی را به شما بگوییم. همچنین به طور کامل درباره زنگ زدن لوله مسی صحبت می‌کنیم، اینکه آیا لوله مسی زنگ میزند یا نه را پاسخ می‌دهیم.

شاید این سوال پیش بیاید که چرا و چطور باید لوله مسی را تمیز کنیم؟ با توجه به اینکه لوله مسی کاربردهای متنوعی دارد، ابتدا باید دید لوله مسی برای چه کاربردی استفاده می‌شود و هدف از تمیز کردن لوله مسی چیست؟

چگونه داخل یا روی لوله مسی را تمیز کنیم؟

قبل از اینکه پاسخ سوال چگونه لوله مسی را تمیز کنیم را بدهیم؛ باید تصمیم بگیرید کدام قسمت لوله مسی نیاز به تمیزکاری دارد؟ امروزه لوله مسی در صنایع مختلفی کاربرد دارد. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • صنایع برودتی
  • لوله کشی دستگاه‌های اسپلیت
  • ساخت دستگاه‌های سرد کننده خانگی و تجاری(مانند یخچال، آبسردکن، کولرگازی)
  • سردکننده‌های تجاری( مانند انواع سردخانه‌ها، یخچال‌های ویترینی، یخسازها)
  • انواع مبدل‌های حرارتی
  • در بعضی از ساختمان‌ها جهت لوله کشی آب
  • در دستگاه‌های پکیج گرمایشی
  • و همچنین در برخی اوقات جهت وسائل تزیینی و دکوری نیز استفاده می‌شود.

حال با توجه به برخی از کاربردهایی که در بالا نام برده شد، میخواهیم چند روش جهت تمیزکاری داخل لوله مسی و روی لوله مسی را به شما آموزش دهیم. به طور کامل به شما بگوییم چگونه لوله مسی را تمیز کنیم.

پیشنهاد ویژه: قیمت عایق لوله مسی کولر گازی

چگونه روی لوله مسی را تمیز کنیم؟

اگر بخواهیم جداره خارجی لوله مسی را تمیز کنیم با چند روش می‌توان این کار را انجام داد. که در ادامه روش‌های تمیز کردن جداره بیرونی لوله‌های مسی را به شما می‌گوییم.

تمیز کردن جداره بیرونی لوله مسی با کمک اسپری مخصوص

روش اول اینکه به تازگی یک نوع اسپری مخصوص این کار تولید شده که کمی از آن را روی لوله مسی پاشیده و با کمی پنبه روی لوله کشیده و بعد از چند دقیقه جداره لوله مسی کاملا براق می‌شود و هرگونه جرم، تغییر رنگ و آلودگی از روی آن پاک می‌شود.

پیشنهاد ویژه: خرید اتصالات مسی با بهترین قیمت

تمیز کردن لوله مسی با سرکه و نمک

روش دوم استفاده از ترکیب سرکه و نمک می‌باشد. به صورتی که میزانی سرکه را با حدود دو سوم برابر نمک مخلوط کرده و به وسیله یک پنبه روی لوله مسی بکشید. باید دقت کنید که پارچه‌های زبر و یا وسیله زبر جهت این کار استفاده نکنید زیرا ممکن است لوله شما دچار خط و خش شود. حدود 15 دقیقه بعد که محلول را روی لوله کشیدید، می‌توانید با پنبه‌ای تازه و تمیز محلول را از روی لوله تمیز کنید.

تمیز کردن لوله مسی با سرکه و نمک

اگر پس از این کار لوله شما به اندازه کافی تمیز نشده بود بهتر است کمی جوش شیرین(به اندازه نمکی که اضافه کردید) به محلول اضافه کنید. محلول جدید را دوباره روی لوله بکشید و این بار با آب گرم و یک پارچه لوله را شستشو دهید. ضمنا می‌توانید به جای سرکه از آب لیمو استفاده کنید. دقت داشته باشد که محلول ساخته شده بیش از حد روی لوله‌ها نماند. با توجه به اینکه آب لیمو و سرکه خاصیت اسیدی دارند، ممکن است بعد از مدت زیاد باعث تغییر رنگ لوله مسی شوند.


پیشنهاد مس باران:  استعلام قیمت لوله مسی کولر گازی 24000


چه زمانی نیاز به تمیز کردن داخل لوله مسی داریم؟

بیشتر مواقع نیاز است که داخل لوله مسی را تمیز کرد. در دستگاه‌های گرمایشی مانند مبدل حرارتی بزرگ و کوچک که در دیگ‌های آب گرم و نیز دستگاه‌های پکیج گرمایشی خانگی، پس از مدتی کارکرد دستگاه داخل لوله‌های مسی شروع به گچ گرفتن می‌کند. آرام آرام گچ‌ها زیاد شده و مانع از عبور سیال(که عمدتا آب می‌باشد) از داخل لوله می‌شود. گاهی اوقات میزان این گچ‌ها آنقدر زیاد شده که به کلی عبور آب را مختل می‌کند.

گچ و جرم گیری داخل لوله مسی با توجه به هر منطفه متفاوت می‌باشد و بستگی به میزان PH آب منطقه دارد.

برای شما هم پیش آمده که دستگاه‌های پکیج خانگی یا آبگرمکن دیواری بعد از چند سال کار دچار افت فشار شده باشد. پس از اینکه تعمیرکار را به خانه آوردید به شما گفته شده که مبدل دستگاه گچ گرفته است. به همین دلیل به دنبال پاسخ سوال چگونه لوله مسی را تمیز کنیم هستید. در این مواقع اگر که برای اولین بار دستگاه شما گچ گرفته باشد، سرویسکاران اغلب پیشنهاد می‌کنند که مبدل دستگاه را اسید شویی کنند.

با توجه به قیمت بالای مبدل‌های مسی معمولا تعویض آن‌ها با مبدل نو هزینه زیادی دارد. با توجه به اینکه ضخامت لوله پکیج‌های خانگی زیاد نیست، ممکن است بعد از یک بار اسید شویی برای بار دوم لوله‌های مبدل سوراخ شود و مبدل دیگر قابل استفاده نباشد.


پیشنهاد ویژه: خرید لوازم جوشکاری لوله مسی


چگونه داخل لوله مسی را تمیز کنیم؟

در کل جهت تمیز کردن جدار داخلی لوله‌های مسی، هنگامی که هدف شستن گچ‌های داخلی لوله باشد باید با اسیدهای درصد پایین و یک پمپ مخصوص این کار را اناجام داد. اسید را به داخل لوله بفرستید و پس از واکنش نشان دادن اسید با جرم‌های داخل لوله، جرمها همراه با اسید از طرف دیگر مبدل به بیرون فرستاده می‌شود.

چگونه داخل لوله مسی را تمیز کنیم؟

پس از آن باید بوسیله آب گرم داخل لوله را شستشو دهید تا تمامی اسیدها به طور کامل از مبدل بیرون رود. البته باید توجه داشته باشید که تمامی موارد ذکر شده باید بوسیله فرد با تجربه و حتی الامکان یک تکنسین انجام شود. زیرا کار با اسید بسیار خطرناک بوده و هرگونه سهل انگاری ممکن است منجر به صدمات جبران ناپذیری به فرد شود.

اما گاهی پیش می‌آید که نیاز است درون لوله‌های دستگاه‌های برودتی، مانند لوله مسی اسپلیت را تمیز کرد. این اتفاق وقتی می‌افتد که مثلا به دلیل باز بودن لوله‌های اسپلیت در پشت بام و رفتن آب باران به داخل لوله‌ها نیاز باشد که این آب را خارج کنیم. برای این کار حتما باید از یک گاز پر فشار و کم خطر مثل نیتروژن استفاده کنید. به هیچ وجه از سیلندر اکسیژن برای فشار زدن داخل لوله استفاده نکنید.


پیشنهاد ویژه: خرید لوله بر مسی


برای این کار نیاز به یک سیلندر استاندارد نیتروژن (ازت) دارید. بوسیله یک ریگلاتور کاهنده فشار و شیلنگ فشار قوی گاز را به داخل لوله منتقل کرده و از طرف دیگر آب و خاک و مواد اضافه را بیرون بیاورید. پس از این کار برای اینکه مطمئن باشید هیچگونه آب یا مواد اضافه درون لوله نمانده باشد باید محلول (تاوزن) درون لوله را شستشو دهید. سپس دوباره بوسیله نیتروژن، تاوزن را به بیرون برانید. البته محلول تاوزن مثل بنزین فرار بوده و به خودی خود پس از مدتی بخار می‌شود.


پیشنهاد ویژه: خرید لوله مسی شاخه ای


گاهی اوقات هم ممکن است درون لوله‌های دستگاه بوسیله روغن نامرغوب و فاسد دچار گرفتگی شده باشد که به روش بالا می‌توان روغن را نیز خارج نمود.

شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟