مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

علت یکسره کار کردن کولر گازی و روش برطرف کردن آن

یکسره کار کردن کولر گازی

یکسره کار کردن کولر گازی غیرطبیعی است و در کوتاه‌ مدت باعث خرابی در سیستم‌های مختلف آن خصوصاً کمپرسور کولر گازی خواهد شد؛ اما علت این کار کردن طولانی ‌مدت چیست؟

وقتی کولر گازی شما برای مدت‌ زمان طولانی کار می‌کند، یا نمی‌تواند مقدار دمای ایده‌آل تنظیم‌ شده را تولید نماید و یا در سیستم عملکرد اتوماتیک آن برای کارکردی بهینه مشکل جدی وجود دارد. علت یکسره کار کردن کولر گازی می‌تواند شامل موضوعات متفاوتی باشد. از کثیفی کویل‌ها تا اتصال کوتاه ترموستات، خرابی ترموستات، خرابی برد کنترل دما و… همگی در این‌باره دخیل هستند.

قاعدتاً تمامی این علت‌ها هم‌زمان اتفاق نمی‌افتند، بلکه باید هوشمندانه رفتار کولر گازی را بررسی کرده تا علت طولانی کار کردن آن را از میان تمامی شرایط و احتمالات پیدا کنیم. در این مقاله از مس باران نیز می‌خواهیم به فهرستی از علت یکسره کار کردن کولر گازی اشاره کرده و در هر مورد به‌ دنبال راه‌حل تأثیرگذار باشیم.

چه هنگام نگران شویم؟

آیا هر نوع شرایط کار کردن طولانی ‌مدت کولر گازی نگران‌کننده است؟ و یا در صورت کار کردن طولانی ‌مدت اما عملکرد اتوماتیک پس ‌از مدت زمان طولانی جای نگرانی وجود ندارد؟

همه می‌دانیم که قدرت خنک‌کنندگی کولر گازی بسیار بیشتر از کولرهای آبی است و آنها می‌توانند در بازه زمانی کوتاه‌ مدت دمای محیط را به‌ راحتی کاهش داده و سطح ایده‌آل را تأمین نمایند. اما وقتی محیط خیلی بزرگ است، کارکرد کولر گازی تأثیر ناچیزی در کاهش دمای فضا دارد و قاعدتاً سیستم خنک ‌کننده نمی‌تواند و یا خیلی دیر به دمای ایده‌آل می‌رسد. در این ‌صورت عملکرد طولانی ‌مدت کولر گازی دلیل خرابی نیست؛ بلکه به شرایط نامناسب و یا ناهماهنگی مکان نصب کولر گازی ارتباط دارد.

شرایط بحرانی زمانی است که دمای محیط خنک شده؛ اما همچنان کولر گازی کار می‌کند. در چنین شرایطی گویا سیستم خنک ‌کننده توانسته تا دمای ایده‌آل را تولید نماید. اما قطعاً به ‌علت مشکل داخلی از توانایی اتوماتیک کردن برخوردار نیست. پس هر گاه دمای اتاق سرد شده و سیستم شما همچنان فعال است، باید نگران باشید و برای سرویس و بازدید از وضعیت کولر اقدام کنید. البته علت‌های زیادی برای یکسره کار کردن کولر گازی وجود دارد.

پیشنهاد ویژه: خرید لوله مسی

6 علت کارکرد طولانی ‌مدت کولر گازی

علت کارکرد طولانی ‌مدت کولر گازی

وقتی با وجود هوای خنک، کولر گازی شما خاموش نمی‌شود، لازم است تا علت یکسره کار کردن کولر گازی را موشکافانه بررسی کنید.

پیشنهاد ویژه: خرید پمپ وکیوم مناسب کولر گازی

1- سالم بودن ترموستات کولر گازی را بررسی کنید:

ترموستات وظیفه دارد تا شرایط کارکرد بهینه کمپرسور کولر گازی را تهیه نماید. این قطعه با پایش دمای محیط در صورت رسیدن به دمای ایده‌آل عملکرد کمپرسور را متوقف خواهد کرد. اما اگر خراب باشد و یا به ‌درستی تنظیم نشده باشد، نمی‌تواند شرایط کارکرد اتوماتیک کمپرسور را فراهم کند.

در بسیاری از موارد خرابی ترموستات، اصلی‌ترین علت یکسره کار کردن کولر گازی است. زیرا عملاً با خرابی این قطعه هیچ سیستم مدیریت شده در عملکرد اتوماتیک کمپرسور وجود ندارد. کولر گازی بدون هیچ بازخوردی از شرایط محیط کار می‌کند تا آنجا که حتی با وجود خنکای قابل ‌توجه محیط همچنان فعال است.

2- شرایط سیم‌کشی ترموستات را بررسی کنید:

گاهی با وجود سالم بودن ترموستات همچنان کولر گازی به شکل یکسره کار می‌کند. گویا هیچ ارتباط معناداری میان ترموستات و کمپرسور وجود ندارد. به نوعی کمپرسور تحت فرمان ترموستات فعالیت نمی‌کند. در این ‌صورت برای پیدا کردن علت یکسره کار کردن کولر گازی بهتر است مسیر الکتریکی از ترموستات تا کمپرسور را بررسی کنید. در بسیاری از مواقع رخداد یک اتصالی در این مسیر و یا قطع اتصال مانع از صدور فرمان ترموستات شده، در نتیجه کمپرسور بدون هیچ بازخوردی از شرایط محیط به شکل دائمی کار می‌کند.

راه حل یکسره کار کردن کولر گازی در چنین شرایطی استفاده از یک مولتی متر و تست اهم مسیر سیم‌کشی از ترموستات تا موتور کمپرسور است. البته توصیه می‌کنیم که هر نوع خرابی و یا اتصالی و حتی قطع شدن سیم‌کشی به جهت عیب‌یابی و یا تعمیرات را بر عهده متخصصین این امر بگذارید.

3- سالم بودن برد اصلی کنترل کولر گازی را بررسی کنید:

در طراحی سیستم کنترلی انواع کولر گازی یک برد مرکزی وجود دارد. این برد تمامی شرایط حاکم بر عملکرد کولر گازی را بررسی کرده و دستورات برای بهبود شرایط از قبیل روشن شدن و یا خاموش شدن کمپرسور را صادر می‌کند. خرابی همین برد می‌تواند علت یکسره کار کردن کولر گازی باشد. برای بررسی این موضوع باید شرایط کارکرد برد را ارزیابی کنید. معمولاً تعمیرکاران از چک لیست‌هایی برای عیب‌یابی برد اصلی استفاده می‌کنند. در بسیاری از موارد، مشکل برد به ‌راحتی شناسایی می‌شود؛ اما گاهاً لازم است تا برای تست‌های دقیق با اهم متر اقدام شود. در هر صورت خرابی برد مشکل جدی است و لازم است تا برد اصلی کولر گازی را تعویض کنید.

پیشنهاد ویژه: خرید برد همه کاره کولر گازی

4- سالم بودن برد رله کولر گازی را بررسی کنید:

در طراحی سیستم الکتریکی انواع کولر گازی از یک برد رله به جهت توزیع ولتاژ در بخش‌های مختلف استفاده ‌شده است. این برد وظیفه دارد تا سطح ولتاژ مورد نیاز بخش‌های مختلف از قبیل کمپرسور و یا فن اسپلیت را تأمین نماید. فرمان ترموستات به‌ جهت کنترل کمپرسور به این رله فرستاده خواهد شد و خرابی همین رله ممکن است علت یکسره کار کردن کولر گازی باشد.

ماجرا از این قرار است که فرمان ترموستات یک سیگنال الکتریکی ولتاژ ضعیف است. قاعدتاً با سطح ولتاژ پایین ترموستات نمی‌توانیم کمپرسور کولر گازی را راه‌اندازی کنیم. بنابراین از یک رله میانی استفاده می‌شود. سیگنال الکتریکی ترموستات به راحتی این رله‌ها را فعال خواهد کرد و ولتاژ قدرتمند ۲۲۰ ولت نیز از طریق همین رله برای موتور کمپرسور فرستاده می‌شود. حالا وقتی رله خراب است، یا کمپرسور اصلاً روشن نمی‌شود و یا برای مدت طولانی بی‌وقفه کار می‌کند.

5- عملکرد برد کنترل دما را چک کنید:

برای اندازه‌گیری دمای محیط و کنترل بهینه شرایط کارکرد کولر گازی از یک سیستم دیجیتالی اندازه‌گیری دما نیز استفاده ‌شده است. اطلاعات این برد الکترونیکی توسط ترموستات پایش شده تا فرمان‌های لازم برای قطع و یا وصل کمپرسور کولر گازی صادر گردد؛ اما وقتی برد کنترل دما خراب است و یا اتصال آن قطع است، قاعدتاً نمی‌توانیم هیچ بازخوردی از شرایط محیط داشته باشیم. در چنین شرایطی ممکن است که با مشکل جدی یکسره کار کردن کولر گازی روبه‌رو شویم.

بررسی خرابی این برد ساده و به ‌وسیله مولتی متر انجام می‌شود. اما در هر صورت توصیه می‌کنیم که از تعمیرکاران حرفه‌ای و آموزش ‌دیده برای این منظور استفاده کنید.

6- سالم بودن ترمیستور را بررسی کنید:

چک کردن کولر گازی

در پیدا کردن علت یکسره کار کردن کولر گازی قدم به قدم از رله تا اتصال ترموستات، خود ترموستات و در نهایت برد کنترل دما را سپری کرده‌ایم. اما حالا قرار است تا آخرین قطعه کنترل برای پایش دمای محیط را ارزیابی نماییم. این قطعه ترمیستور نام دارد و وظیفه آن، اندازه‌گیری دمای محیط است. اطلاعات خود را نیز به شکل سیگنال الکتریکی در اختیار برد کنترل دما قرار می‌دهد. وقتی ترمیستور خراب است، عملاً هیچ بازخورد دقیق از شرایط دمای محیط وجود ندارد. لذا کل عملکرد سیستم‌های پس ‌از آن یعنی برد کنترل دما، ترموستات، رله و در نهایت کمپرسور مختل می‌شود. این مشکل به شکل یکسره کار کردن کولر گازی قابل ‌شناسایی است.

جدول علت یکسره کار کردن کولر گازی

علت یکسره کار کردن راهکار برای حل مشکل
خراب بودن یا عدم تنظیم ترموستات شرایط ترموستات را تغییر دهید و عملکرد کولر گازی را بررسی کنید. در صورتی ‌که هیچ تغییری در عملکرد کولر اتفاق نمی‌افتد، ترموستات خراب است.
اتصالی یا قطعی سیستم الکتریکی ترموستات از اهم متر برای بررسی اتصال الکتریکی کمپرسور استفاده کنید. رله را مستقیم برقرار کنید. اگر رله عمل می‌کند، قاعدتاً لازم است تا مسیر سیم‌کشی ترموستات را بررسی کنید.
خرابی برد اصلی کولر گازی سیگنال‌های کنترلی برد را بررسی کنید. در صورت خرابی، این سیگنال‌ها یکسره و بدون تغییر هستند. از مولتی متر برای این منظور استفاده کنید.
خرابی رله کولر گازی از تغییر فرمان رله برای بررسی عملکرد سالم آن استفاده کنید. با تغییر شرایط ترموستات وضعیت رله را بررسی کنید. در صورتی ‌که رله کار نمی‌کند، احتمال خرابی آن زیاد است.
خرابی برد کنترل دما از مولتی متر برای اندازه‌گیری ولتاژ خروجی برد کنترل دما استفاده کنید. در صورتی ‌که دما خیلی پایین آمده؛ اما اطلاعات دمایی پنل نمایش کولر گازی خطا دارد، احتمال خراب بودن این برد زیاد است. اما گاهاً این خرابی به ‌علت قطعی اتصالات اتفاق می‌افتد. لذا سالم بودن اتصالات را بررسی کنید.
خرابی ترمیستور هر گاه کولر گازی خصوصاً برد کنترل دما نسبت ‌به شرایط متغیر محیط عکس‌العمل ندارد، به احتمال زیاد ترمیستور آن خراب است.

 

توصیه‌هایی برای عیب‌یابی علت یکسره کار کردن کولر گازی

عیب‌یابی علت یکسره کار کردن کولر گازی

یکسره کار کردن کمپرسور در کولر گازی قطعاً مشکل جدی است؛ اما قرار نیست تا برای حل این مشکل کل سیستم خنک‌کننده را به ‌هم بریزید. با عیب‌یابی حرفه‌ای می‌توانیم به سرعت مشکل را پیدا کرده و برای تعمیرات لازم دست ‌به ‌کار شویم.

توصیه می‌کنیم تا برای پیدا کردن علت یکسره کار کردن کولر گازی از احتمالات کوچک به سمت احتمالات بزرگ حرکت کنید. مثلاً در ابتدا وضعیت ترمیستور، ترموستات و برد کنترل دما را بررسی کرده و از سالم بودن تمامی اتصالات اطمینان کسب کنید.

به احتمال زیاد مشکل را در همین جستجوی مقدماتی به‌ سادگی پیدا خواهید کرد؛ اما اگر دامنه مشکلات عمیق‌تر است، بهتر است که در ادامه شرایط رله را چک کنید و تمامی اتصالات سمت کمپرسور را بررسی کنید. در نهایت به بررسی بزرگترین مشکل احتمالی یعنی خرابی برد اصلی کولر گازی بپردازید. عموماً دلایل جزئی باعث چنین مشکلی هستند که با اندک مهارت و بدون نیاز به صرف هزینه بالا قابل رفع شدن است.

شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟