مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

تفاوت فن آکسیال و سانتریفیوژ و کاربرد آن‌ها

تفاوت آکسیال سانتریفیوژ

فن‌های صنعتی تجهیزاتی هستند که در کارگاه و محیط‌های مانند آن‌ها برای تازه‌سازی هوا و خارج‌کردن آلودگی‌های مختلف به کار می‌روند. فن سانتریفیوژ و آکسیال دو نوع از آن‌ها هستند. این فن‌ها انواع مختلفی و با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که در ادامه این مطلب به بررسی و شرح آن‌ها برای شما می‌پردازیم.

انواع فن سانتریفیوژ :

به طور معمول فن‌های سانتریفیوژ را براساس قرارگیری تیغه‌های آن‌ها طبقه‌بندی می‌کنند. در ادامه به معرفی و توضیح درباره ویژگی‌ها و عملکرد این فن‌ها می‌پردازیم.

1- فن سانتریفیوژ فوروارد

شکل قرارگیری تیغه فن سانتریفیوژ فوروارد به صورت خمیده و رو به جلو است. به خاطر شباهت این نوع تجهیز به کولر، آن را به عنوان فن کولری نیز می‌شناسند. برروی پروانه آن تعداد زیاد پره کوچک قرار گرفته است و می‌توان آن را به صورت یک طرف و دو طرف مکش ساخت. از این تجهیز بیشتر در جاهایی استفاده می‌شود که نیاز به تخلیه حجم عظیم هوا با دور پروانه پایین است. در مکان‌های مرطوب و جاهایی که میزان گرد و غبار متوسط است، نیز امکان استفاده از این نوع فن‌ سانتریفیوژ وجود دارد. این تجهیز بار اضافی به موتور اعمال می‌کند و به آن فشار می‌آورد. همچنین آن را برای شرایط فشاری کم تا متوسط نیز به کار می‌گیرند.

1- فن سانتریفیوژ فوروارد

سانتریفیوژ بکوارد

تیغه فن سانتریفیوژ بکوارد برعکس نوع قبلی و رو به عقب قرار گرفته است. از این نوع تجهیز برای شرایطی با سرعت متوسط و فشار بالا استفاده می‌شود. صدای تولید شده توسط این نوع از فن‌ها بسیار کم است و به موتور فشار اضافی وارد نمی‌کنند. عملکرد فن بکوارد در دبی‌های بالا جریان دچار افت می‌شود و بیشتر از آن‌ها در سیستم‌های هواساز و گرمایشی استفاده می‌گردد. میزان مصرف برق این نوع از فن سانتریفیوژ نسبت به فن فوروارد و رادیال بسیار کم‌تر است و به همین دلیل هزینه کم‌تری را برای شما به بار می‌آورد.

3- فن سانتریفیوژ ایرفول

تیغه‌های این نوع از فن نیز رو به عقب قرار گرفته است؛ اما میزان انحنای آن‌ها نسبت به نوع بکوارد کم‌تر می‌باشد. راندمان کاری این نوع تجهیز به دلیل سطح کم برخورد سیال با پروانه در حدود 90 درصد است و بیشتر برای محیط‌های تمیز به کار می‌رود. در جاهایی که میزان دبی بسیار بالا است، استفاده از فن سانتریفیوژ ایرفول بهترین گزینه ممکن به شمار می‌آید.

4- فن رادیال

فن رادیال دارای تیغه‌هایی است که به طور کامل برروی حلزونی آن قرار گرفته‌اند و آن‌ها حساسیت کمی نسبت به گرد و غبار و ذرات جامد دارند. اما این موضوع به معنی ضعیف ‌بودن آن‌ها نیست و این نوع از فن سانتریفیوژ مقاومت بسیار خوبی در برابر آلودگی‌های مختلف دارند. هنگامی که فن رادیال کار می‌کند، صدای زیاد تولید می‌کند، این موضوع می‌تواند کمی آزاردهنده باشد. از این نوع تجهیز برای شرایط با فشار بالا و دبی کم تا متوسط استفاده می‌شود.


پیشنهاد ویژه: خرید فن سانتریفیوژ


 

انواع فن آکسیال شامل چه مواردی است؟

اساس طبقه‌بندی فن آکسیال نوع پروانه آن‌ها است که انواع آن را در این بخش به شما معرفی می‌کنیم.

1- فن آکسیال پروانه‌ای

فن آکسیال

سرعت فن آکسیال پروانه‌ای به طور معمول کم است و برای ایجاد فشار کم و حجم زیاد هوا به کار می‌رود. راندمان این نوع از فن‌ها، کم‌تر از 50 درصد است و پروانه ساده‌ای دارند. از این فن برای رفع آلودگی در محیط‌های صنعتی و تجاری استفاده می‌شود. همچنین آن‌ها را در برج‌های خنک‌کننده نیز به کار می‌گیرند.

2- فن آکسیال تیوبی

سرعت فن آکسیال تیوبی در مقایسه با نوع پروانه‌ای بیشتر است و از راندمان بالاتری نیز برخوردار هستند. پروانه این نوع از فن‌ها در داخل یک استوانه یا تیوب قرار گرفته است و از آن‌ها بیشتر در فرآیندهای ساده صنعتی استفاده می‌شود. در صنعت از آن‌ها برای خشک‌کردن سیستم‌های یا تمیز‌کردن دستگاه‌هایی که به تولید دوده می‌پردازند مانند کوره‌ها می‌توان اشاره کرد.

3- فن آکسیال پره محوری

این نوع از فن‌ها قابلیت به کار‌گیری در محیط‌هایی با فشار بالا را دارند. بیشتر راندمان در میان فن‌های آکسیال متعلق به نوع پره ‌محوری است و میزان حجم هوای تولید‌شده توسط آن‌ها نیز متوسط می‌باشد. در محیط‌های صنعتی برای رفع آلودگی‌های مربوط به گازهای سمی و خطرناک این نوع تجهیز را به کار می‌گیرند.

 


پیشنهاد ویژه: خرید فن دمنده با بهترین قیمت


تفاوت فن سانتریفیوژ و آکسیال( کدام را بخریم)

پس از بررسی انواع فن‌ها و کاربردهای آن‌ها، نوبت آن است که در مورد تفاوت فن سانتریفیوژ و آکسیال صحبت کنیم و در مورد آن کمی توضیحات دهیم.

ساختار فن سانترفیوژ با آکسیال

در فن آکسیال هوای مکش‌شده توسط پره‌های متصل به محور یا همان شفت مجبور به حرکت در راستای این پره‌ها می‌شوند. اما در سانتریفیوژ هوای مکش‌ شده بدون در نظر گرفتن راستایی و با زاویه معین و ثابتی از آن خارج می‌شود. به عبارت دیگر هوا چرخانده می‌شود و با استفاده از همین چرخش به سمت خروجی موردنظر هدایت می‌گردد.

کارکرد فن سانترفیوژ و آکسیال

ابعاد فن محوری یا آکسیال کم است و به همین دلیل در محیط‌هایی با محدودیت فضا و حجم بهترین گزینه هستند. بازده فن سانتریفیوژ و مصرف برق آن کم‌تر از نوع محوری است؛ اما از نظر سرعت و فشار داینامیک دست برتری به همراه آکسیال می‌باشد. فن آکسیال برای کاربردهای عمومی مانند انتقال ملایم هوا و خنک‌سازی در مساحت بالا گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسد. فن سانتریفیوژ برای استفاده در محیط‌های کانال‌کشی‌شده و سیستم‌های خشک‌کن و تهویه صنعتی انتخاب مناسبی به شمار می‌آید.

انتخاب بین فن سانتریفیوژ و آکسیال برای خرید کاری است که باید براساس مزیت‌ها و کاربردهای آن صورت بگید و نمی‌توان نسخه واحدی برای همه افراد در این حوزه پیچید. بنابراین بهتر است که این موارد را به طور کامل مطالعه کنید و سپس تصمیم خودتان در مورد خرید یکی از آن‌ها را بگیرید.


پیشنهاد ویژه: فن صنعتی


شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟