مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

چگونه صدای هواکش را کم کنیم؟

چگونه صدای هواکش را کنترل کنیم؟

صدای هواکش یکی از مشکلاتی است که در مکان‌های مسکونی و تجاری بیشتر افراد با آن مواجه هستند. در این مقاله از مس باران می‌خواهیم پاسخ پرسش شما در مورد اینکه چگونه صدای هواکش را کم کنیم؟ را به شما بگوییم. استفاده از هواکش‌ها به امری بدیهی در ساختمان‌های امروزی تبدیل شده است. خصوصا در آپارتمان‌های مسکونی و اداری و همچنین فضاهای صنعتی، عمومی و … که مورد استفاده قرار می‌گیرد و صدای هواکش آزار دهنده است.

چطور می توان صدای آزار دهنده هواکش را کاهش داد؟

استفاده از هواکش در ساختمان‌های مسکونی بیشتر در سرویس‌های بهداشتی و حمام می‌باشد البته بستگی به طراحی ساختمان نیز دارد. برای مثال ممکن است در برخی ساختمان‌ها با تعداد طبقات بیش از 5 یا 6 طبقه از هواکش مرکزی یا سانترفیوژها استفاده شود. البته طراحی و نصب هواکش مرکزی جهت ساختمان‌های با سه طبقه به بالا از لحاظ فنی بسیار بهتر است. در ادامه با ما باشید تا پاسخ پرسش چرا هواکش صدا میدهد؟ و رفع چکه آب از داخل هواکش را مورد بررسی قرار دهیم.

چطور مشکل صدای هواکش‌ها را برطرف کنیم؟

حتما شما هم با صدای هواکش سرویس بهداشتی یا حمام خود مشکل دارید، یکی از علت‌هایی که در بالا جهت استفاده از هواکش مرکزی ذکر شد همین است. در واقع در صورتی که هواکش‌های مرکزی طبق طراحی اصولی و نصب صحیح انجام شده باشد بسیار کم صداتر از هواکش‌های تکی خانگی می‌باشد و کارایی آن‌ها نیز چند برابر هواکش‌های کوچک خانگی است. در واقع هواکش‌های مرسومی که در اکثر آپارتمان‌ها در سرویس بهداشتی و یا حمام استفاده می‌شد و قدرت لازم جهت راندن هوای آلوده سرویس بهداشتی به انتهای لوله کار گذاشته شده در ساختمان را ندارد.

این هواکش‌ها بیشتر از آن که کارایی داشته باشند صدای اضافه و آزار دهنده ایجاد نموده و به همین دلیل افراد به دنبال راهی جهت کم کردن صدای هواکش هستند. اما به دلایلی از جمله هزینه اولیه هواکش‌های مرکزی و یا موضوع مصرف برق از محل مشاع و … استفاده از این هواکش‌ها در ساختمان‌های مسکونی محدود شده است.

کاهش هزینه یا آلودگی صوتی هواکش های صدا دار

یکی از راهکارهایی که می‌توان صدای هواکش‌های مرسوم خانگی را کاهش داد، استفاده از یک تکه کانال خرطومی یا برزنت در حد فاصل هواکش نصب شده در سقف کاذب و لوله پولیکا کار شده در ساختمان می‌باشد. همچنین کانال خرطومی یا برزنت، میزانی از صدای فن را کاهش می‌دهد. راهکار دیگر جهت صدای فن این است که از فن‌های درجه یک و با کیفیت استفاده کنید. شرکت دمنده جزو رشکت‌های با سابقه ای است که محصولات با کیفیتی در این زمینه تولید می‌کند.

کاهش صدا در فن‌های سانترفیوژ

جهت کاهش صدای فن‌های سانترفیوژ راهکارهای مختلفی استفاده می‌شود. این نوع فن‌ها که معمولا جهت رستوران‌ها، فضاهای بزرگ، باشگاه، سرویس بهداشتی عمومی و … استفاده می‌شوند به علت خاصیت گریز از مرکز فن، معمولا در خروجی خود دارای صدای زیادی هستند، این صدا به حدی است که گاهی اوقات منجر به شکایت همسایه‌ها می‌شود. برای کمتر کردن صدای سانترفیوژ یک راهکار نصب اگزوز در خروجی فن می‌باشد، این اگزوز دقیقا کار اگزوز خودرو را انجام می‌دهد.
برای ساخت و نصب اگزوز فن حتما باید تکنسین و متخصص با تجربه مراجعه کرده و این کار را انجام دهید. ساختار اگزوز بدین صورت است که ابتدا خروجی سانترفیوژ را اگر به صورت چهارگوش است با یک تبدیل چهارگوش به گرد به قطر معادل گرد تبدیل کرده و حدود 1 متر کانال گرد به همان قطر به سر تبدیل نصب می‌شود.

مثلا اگر اندازه خروجی سانترفیوژ شما 40 در 40 باشد تقریبا قطر معادل گرد آن 40 سانتی متر می‌شود. بعد از نصب کانال گرد به طول یک متر یک تبدیل گرد به گرد به اندازه قطر موجود به حداقل 1.5 برابر آن قطر نصب می‌شود(مثلا قطر 55 یا 60)
سپس حدود 1.5 تا 2 متر کانال به قطر 55 به آن اضافه شده و پس از آن دوباره یک تبدیل گرد به گرد به اندازه همان تبدیل اول به صورت معکوس روی کانال بزرگ نصب شده و دوباره ادامه مسیر را با قطر همان ابتدایی به اندازه تقریبا 1 متر ادامه می‌دهید. برای اینکه از ورود آب باران و پرنده به داخل کانال جلوگیری شود، می‌بایست سر کانال را با یک زانو 90 درجه به قطر تغییر جهت دهید و خروجی آخر را با توری فلزی پوشش دهید.

کاهش صدا در فن‌های سانترفیوژ چگونه است؟

دقت کنید که اگزوز ساخته شده می‌بایست به صورت عمودی بر روی دستگاه نصب شود و حتما بوسیله شاسی کشی به زمین محکم شود تا از سقوط آن جلوگیری شود. یک راه دیگر جهت کم کردن صدای سانترفیوژها، استفاده از باکس مخصوص است. بدین صورت که دستگاه سانترفیوژ در یک باکس فلزی قرار گرفته و خروجی آن بوسیله یک دریچه به بیرون هدایت می‌شود که البته این روش خیلی موثر نیست و همان ساخت اگزوز در کاهش صدا بهتر است.


پیشنهاد ویژه: خرید فن سانتریفیوژ


چرا از هواکش آب چکه می‌کند؟

گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که از هواکش قطره‌های به داخل فضا چکه می‌کند. علت‌های زیادی ممکن است وجود داشته باشد که هواکش آب چکه کند.

تقطیر آب

یکی از علت‌های چکه کردن آب از داخل هواکش می‌تواند تقطیر آب باشد. اگر هواکش نصب شده در حمام باشد هنگام روشن بودن و استفاده از دوش آب گرم بخار آب بوسیله هواکش به درون کانال هدایت می‌شود. اگر مسیر کانال در مکان سردی واقع شده باشد ممکن است بخار آب در ادامه مسیر کانال تقطیر شده و باعث ایجاد چکه از داخل هواکش به درون فضای شما شود. تنها راه رهایی از این شکل استفاده از فن قوی تر و یا عایق کاری کانال می‌باشد.


پیشنهاد ویژه مس باران: خرید هواکش دمنده با بهترین قیمت


عدم نصب زانو و یا کلاهک

علت دیگر چکه کردن آب از درون هواکش ممکن است ناشی از عدم نصب زانو و یا کلاهک در خروجی لوله یا کانال تهویه فن باشد. در این مواقع آب باران به درون لوله پولیکا یا کانال تهویه رفته و به داخل هدایت شده و نهایتا از طریق خروجی فن به داخل می‌ریزد.

گاهی اوقات هم علت‌های دیگری از جمله نشتی لوله فاضلاب طبقه بالا و چکه کردن آن بر روی لوله فن واحد شما می‌تواند علت ماجرا باشد. که همگی علت‌های ذکر شده باید توسط افراد با تجربه بررسی گردد تا مشکل حل شود.

آخرین سخن درباره صدای هواکش

صدای هواکش معمولا آزار دهنده است و افراد ترجیح می‌دهند آلودگی‌های صوتی را به حداقل برسانند. ما در این مقاله راهکارهای پیشنهادی خود را ارائه دادیم اما در صورتی که شما نیز برای کم کردن صدای هواکش ساختمان خود فکری اندیشیده اید خوشحال می‌شویم ایده‌هایتان را با ما و سایر کاربران به اشتراک گذارید.

شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟