مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

چگونه لوله مسی را خم کنیم؟

چگونه لوله های مسی را مارپیچ کنیم؟

راه‌های خم کردن لوله مسی زیاد است در این مقاله از مس باران می خواهیم به طور کامل شما را با انواع روش های خم کردن لوله مسی آشنا کنیم. از جمله روش های خم کردن می توان به خم کردن لوله مسی با استفاده از فنر، خم کردن لوله مسی با استفاده از شن و نمک،خم کردن لوله مسی با استفاده از یخ و آب، خم کردن لوله مسی با استفاده از ابزار لوله‌خم‌کن و … که متداول ترین روش ها هستند. اما به یاد داشته باشید ایمنی در محیط کار حین کار با لوله خم کن دستی از اهمیت بیشتری برخوردار است. بنابراین ایمنی در حین کار را فراموش نکنید. پس اگر می خواهید بدانید فنر خم کن لوله چیست؟ یا می خواهید بدانید چگونه لوله مسی را مارپیچ کنیم؟ با ما همراه باشید.


پیشنهاد ویژه: خرید خم کن لوله مسی با بهترین قیمت


آشنایی با روش خم كردن لوله مسی

برای اینکه کسی بتواند لوله خم کن ماهری شود احتیاج به تمرین خیلی زیاد دارد. برای خم کردن لوله مسی کوچک، احتیاج به ابزار مخصوص نیست. اما با استفاده از ابزار مخصوص مانند خم کن لوله مسی، می توان کارهای تمیز و بسیار رضایت بخشی را انجام داد. به یاد داشته باشید در محل خم شدن لوله نبایستی سطح مقطع لوله تغییر کرده باشد. باید خیلی مواظب بود که در موقع خم کردن لوله گردی خود را حفظ نموده و چروکیده یا دو پهن نشود.

آشنایی با روش خم كردن لوله مسی

آشنایی با روش های خم کردن لوله مسی

حداقل شعاع خم کن لوله ممکن است بین 5 تا 10 برابر قطر لوله است. خم کردن لوله باید آهسته و با دقت انجام شود. انتخاب شعاع بزرگ خمش لوله عمل بسیار خوبی است زیرا این امر باعث تقلیل میزان دو پهن شدن لوله شده و همچنین با شعاع زیادتر آسان‌تر خم می‌شود. سعی نکنید عمل خم کردن لوله مسی را یکباره انجام دهید، بلکه لوله را به آرامی خم کنید تا بر اثر فشار ناگهانی دو پهن نشود.

پیشنهاد ویژه: قیمت عایق لوله مسی

فنر خم کن لوله چیست؟

یکی از سوالات متداول در بین کاربران این است که فنر خم کن لوله چیست؟ فنر خم کن لوله در واقع یک ابزار اساسی و کاربردی جهت خم کردن لوله های مسی نرم است که تقریبا در جعبه ابزار همه تکنسین های تهویه و تبرید پیدا می‌شود. فنر خم کن لوله که در صنعت تهویه و تبرید استفاده می‌شود به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می شوند.

فنرهای خارجی

فنرهای خارجی همانطور که از نامشان پیداست بر روی جداره‌های خارجی لوله قرار گرفته و به وسیله نیروی دست می‌توان با این فنرها لوله را خم کرد. مشابه این فنرها در لوله‌های پنج لایه هم کاربرد دارد.

فنر خم کن بیرونی

فنر خم کن بیرونی

فنرهای داخلی

این نوع فنرها در داخل لوله قرار گرفته که معمولا در متراژهای 3 و 5 متری در بازار موجود می‌باشند. نحوه کار کردن با آن‌ها به این نحو است که فنر با سایز مورد نظر را از سر لوله وارد کرده و به اندازه‌ای که قبلا روی لوله علامت گذاری شده آن را وارد لوله مسی می‌کنند. البته باید فنر کمی بیشتر از محلی که قرار است خم شود به داخل لوله وارد شود و سپس با دست لوله‌ها خم شده و پس از آن فنر را از داخل لوله بیرون می‌کشند.

البته باید به این نکته توجه داشت که فنر لوله مسی از جمله ابزارهای پر اصطحکاک است. به این دلیل که با هر بار استفاده از فنر به علت کششی که ایجاد می‌شود، آرام آرام حالت و قطر آن دچار تغییر شده و باید با یک فنر نو جایگزین گردد.


پیشنهاد ویژه: خرید لوله مسی شاخه ای


روش‌های خم کردن لوله مسی

ابتدا باید دقت داشت که فقط می‌توان لوله‌ مسی فنر را خم کرد و خم کاری لوله‌های سخت یا شاخه نیاز به ابزارهای خاص دارد که بسیار مشکل است و باید در دمای خاصی نیز انجام شود. بنابراین برای خم کاری لوله های مسی نرم از چند روش پیشنهادی زیر می توانید استفاده کنید.


پیشنهاد ویژه: خرید پرچ کن لوله مسی 


خم کردن لوله مسی با استفاده از فنر

این فنرها معمولا از سایز ¼ تا 7/8 تولید شده و در بازار موجود می باشد. طول این فنرها معمولا 30 تا 40 سانتی متر بوده و همان طور که از نامش پیداست جهت استفاده بر روی لوله مسی استفاده می‌شود.

 

فنر خم کن

فنر خم کن داخلی


پیشنهاد ویژه: خرید ابزار جوشکاری لوله مسی


خم کاری بوسیله فنرهای داخلی

خمکاری لوله مسی بوسیله فنر داخلی در واقع در چند سال اخیر باب شده است و تکنیک جالب و موثری در خم کردن لوله مسی بوجود آورده است. در واقع نقطه ضعف خم کاری لوله ها بوسیله فنر خارجی این است که گاهی اوقات در اثر فشار زیاد کاربر و یا جمع شدن فنر در یک نقطه(نقطه خم کاری)، خم کاری دچار ایراد شده و بدلیل اینکه درون لوله خالی است لوله دچار خم شدگی می‌گردد.

اما در خم کاری بوسیله فنر داخلی این اتفاق کمتر افتاده و لوله خیلی بهتر خم می‌شود. در واقع خم کاری بوسیله فنرخارجی بدلیل اینکه طول فنر بیشتر است و گاهی اوقات فنر در نقطه خم شده گیر می‌کند. برای رفع این مشکل باید کمی نقطه خم شده را باز و بسته کرده تا فنر رها شده و بیرون بیاید.

چگونه لوله های مسی را مارپیچ کنیم؟

یکی دیگر از متداول ترین سوالات کاربران این است که چگونه لوله های مسی را مارپیچ کنیم؟ لوله مسی از جمله مواردی است که می‌توان از آن جهت کارهای تزئینی و ساخت وسایل مختلف استفاده کرد. البته بهتر است قبل از ساخت هر نوع وسیله‌ای با لوله مسی، ابتدا کار خود را طراحی کرده، قطر لوله را مشخص کرده و متراژ لوله مورد نیاز را مشخص کنید. به هر حال لوله های مسی در عین زیبایی بسیار گران بوده، و قبل از کار محاسبه کنید که آیا وسیله‌ای که قصد ساخت آن را دارید از لحاظ اقتصادی چقدر به صرفه است.

بیشتر مواقع جهت ساخت وسایل و یا کاربردهای فنی نیاز است که لوله‌های مسی را به صورت مارپیچ درآورد. برای این کار باید دقت کنید که ابتدا لوله مسی شما از نوع نرم یا به اصطلاح بازار لوله کلاف باشد. این نوع لوله‌ها به خودی خود و در بسته بندی اولیه حالت مارپیچ دارند که می‌توان از همین حالت استفاده کرد و کمی قطر مارپیچ را کم و زیاد کرد.

ایمنی در محیط کار حین کار با لوله خم کن دستی

رعایت ایمنی در محیط کار حین کار با لوله خم کن دستی

باید دقت کنید که برای مارپیچ کردن لوله یا دایره‌ای کردن لوله های مسی نرم از قطر ¼ تا 3/8 به راحتی و با دست و بدون ابزار خاصی می‌توان این کار را انجام داد.

اما جهت دایره‌ای کردن یا مارپیچ کردن لوله‌های به قطر ½ به بالا باید از یک قالب جهت این کار استفاده کرد. برای مثال شما می‌توانید یه استوانه فلزی یا پلاستیکی سخت، مثل یک گلدان استوانه‌ای از جنس پلاستیک سخت را به عنوان قالب کار خود قرار داد. سر لوله را محکم به استوانه چسبانده و شروع به خم کردن لوله بر روی محیط استوانه چسبانده و شروع به خم کردن لوله بر روی محیط استوانه نمایید. پس از اینکه لوله به دور استوانه یک دور کامل را زد، قالب را خارج کرده و به آرامی لوله را به دور حلقه اول پیچ دهید و در دورهای بعد این کار را تکرار کنید.

البته انجام این کار نیاز به تجربه کافی دارد. اگر با این روش نتوانستید شکل دلخواه خود را بدست آورید حتما از فنرهای داخلی لوله مسی استفاده کنید.

ایمنی در محیط کار حین کار با لوله خم کن دستی

استفاده از هر ابزاری خطرات خاص خود را دارد. در واقع تکنسین باید هنگام استفاده از هر ابزاری احتیاط ها و ایمنی های لازم را رعایت کند. ایمنی در محیط کار حین کار با لوله خم کن دستی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

از جمله ابزاری که تکنسین‌های تهویه و تبرید با آن سر و کار دارند خم کن‌های لوله مسی است. خم کن‌های دستی به دلیل داشتن اهرم های بلند، خطر اصابت به سر یا صورت کاربر را دارند که قبل از استفاده از آن ها باید به چند نکته دقت کنید:

  • همیشه برای استفاده از خم کن دستی از میز کار استفاده کرده و از خم کردن بوسیله خم کن دستی بر روی زمین و یا معلق در هوا خودداری کنید.
  • همیشه از دستکش‌های ایمنی جهت خم کردن لوله مسی استفاده کنید.
  • در هنگام خم کاری مراقب باشد انگشتان شما در بین اهرم و قالب فک خم کن قرار نگیرد.
  • در هنگام خم کاری بدلیل حرکت اهرم های خم کن مراقب دست ها و صورت خود باشید. ترجیها از کلاه ایمنی و عینک استفاده کنید.
  • پس از اتمام خم کاری و برای جداسازی خم کن کن از لوله مسی کاملا مراقب باشید که اهرم ها و مجموعه خم کن به بدن شما آسیب نرساند.

شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟