مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

ساخت فن سانترفیوژ

راهنمای ساخت فن سانترفیوژ

ساخت فن ها خصوصا ساخت فن سانترفیوژ نیاز به تخصص و مهارت کافی در این زمینه دارد. بنابراین اگر به هر دلیلی قصد دارید دستگاه فن یا سانترفیوژ خود را بسازید بهتر است قبل از آن به برخی از مفاهیم اولیه و اطلاعات لازم در زمینه فن ها و سانترفیوژ ها دست پیدا کنید. فشار هوا شامل فشار مثبت و فشار منفی می باشد. فشار مثبت از خروجی فن بیشتر از فشار جو است و فشار منفی در ورودی فن کمتر از فشار جو است وقتی هوا به داخل فن کشیده می شود، در ورودی فن فشار منفی ایجاد می شود.

هوای جاری داخل کانال فن کشیده می شود، در ورودی فن فشار منفی ایجاد می شود. هوای جاری داخل کانال فن، هم فشار سرعتی دارد و هم فشار استاتیک و مجموع این دو فشار، فشار کلی است.

  1. فشار استاتیک: همان فشار وارد شده از سمت هوا به جداره کانال است.
  2. فشار سرعتی: فشار ناشی از حرکت هوا است.
  3. فشار کلی (TP): مجموع فشار موجود در سیستم کانال می باشد.

فشار کلی=فشار سرعتی+فشار استاتیک

اصطلاحات مورد استفاده در مورد ساخت فن سانترفیوژ:

  • CFM (فوت مکعب در دقیقه) نرخ جریان هوا
  • FPM (فوت در دقیقه) سرعت
  • OV (سرعت خروجی)
  • RPM (دور در دقیقه)
  • اسب بخار (hp) : ظرفیت کاری موتور
  • توان ترمزی (Bhp): بار وارد شده بر موتور توسط فن
  • گشتاور: نیرویی که با حرکت گردشی یا پیچشی منتقل می شود.
  • اینرسی: تمایل برای ساکن ماندن یا به حرکت ادامه دادن

مراحل ساخت فن سانترفیوژ

حال که با برخی از اصطلاحات رایج در طراحی فن ها آشنا شدید برای ساخت سانترفیوژ به ادامه مطالب توجه کنید:

فن های گریز از مرکز یا سانترفیوژ ها به وسیله نیروی گریز از مرکز هوا را تخلیه می کنند. در این گونه فن ها زاویه ورود و خروج هوا باید 90 درجه باشد. به فن های سانترفیوژ فن دمنده نیز گفته می شود. حال به شرح وظایف هرکدام از اجزای سانترفیوژ توجه کنید:

محفظه یا حلزونی

محفظه یا حلزونی که محل قرار گرفتن اجزای فن است، بر اساس مدل خاصی از فن برای داشتن بهترین کارایی، طراحی هندسی می شود.

محفظه یا حلزونی

صفحه برشی

صفحه برشی(cut-offplate) صفحه ای فلزی است که بازگشت هوای تخلیه شده به داخل محفظه جلوگیری می کند. استفاده از آن، کارایی فن را افزایش می دهد.

پیشنهاد ویژه: خرید پمپ وکیوم کولر گازی با بهترین قیمت

چرخ شامل پره ها

چرخ شامل پره ها صفحه پشتی و چهارچوبی که آن ها را در جای خود نگه می دارد می باشد. طراحی پره ها بستگی به هدف استفاده از فن دارد. برای مثال فن فوروارد یا بکوارد

مخروط داخلی

مخروط داخلی(که به آن vortex هم گفته می شود) برای کشیدن هوا به داخل ورودی فن طراحی بهینه می شود. هرچیزی که مانع ورود هوا به داخل فن شود کارایی آن را کاهش می دهد.

کارایی یک سانترفیوژ به عوامل زیر بستگی دارد:

  • طراحی محفظه
  • طراحی پره ها
  • شکل خروجی
  • رابطه بین قطر ورودی با ابعاد خروجی
  • مکان و اندازه بازدارنده

انواع پره های فن سانترفیوژ

بر اساس استفاده های مختلف، انواع گوناگون سانترفیوژ از مرکز طراحی می شوند. اغلب طراحی پره ها مشخص می کند که سانترفیوژ بیشتر چه کاربردی دارد.

  • فن خم به جلو
  • فن های شیب به عقب
  • فن با پره ایرفویل
  • فن با پره های شعاعی
  • فن های گریز از مرکز لوله ای
  • فن مستقیم درپوشی (پلاگ فن)

پیشنهاد ویژه: خرید فن سانتریفیوژ با بهترین قیمت

طراحی برای فن های گریز از مرکز و نکات مربوط به ورودی:

به فن های گریز از مرکزی که فقط یک چرخ دارند، فن تک پهنا می گویند.(Sw) فن های تک پهنا فقط در یک طرف ورودی((SI هستند. به این فن ها SWSI میگویند. فن های گریز از مرکز که دوچرخ پهلو به پهلو روی یک محور دارند را فن های با پهنای دوگانه (DW) میگویند. فن های با پهنای دوگانه در هر دو طرف ورودی دارند، بنابراین به آن ها دوطرفه می گویند (DI) به این فن ها DWDI می گویند.

منحنی ها و جدول های فن: (نمودار فن سانترفیوژ)

تولید کنندگان فن برای کمک به طراحان سیستم های تهویه مطبوع در انتخاب فن مناسب، منحنی ها و جئاول فن را منتشر می کنند. با این که جدول ها و منحنی های فن وسیله طراحی هستند، تکنسینی که با فن ها سروکار دارد باید متوجه باشد که هرکدام به چه چیزی اشاره دارد و چگونه از آن ها استفاده می شود. این منحنی ها برای تکنسین ها در پیشبینی نتایج تغییرات در فن و یا شرایط عملکرد سیستم مفید است.

نمودار فن سانترفیوژ(خم به جلو):

این منحنی مشخصه عملکرد فن را نشان می دهد. یک جدول همین روابط را با اعداد نشان می دهد. طراح یک سیستم از منحنی های فن برای بررسی مشخصه های آن و برای انتخاب یک مدل خاص از جدول استفاده می کند.

طراحی برای فن های گریز از مرکز و نکات مربوط به ورودی

خیلی از تکنسین ها نمی دانند نمودار فن سانترفیوژ چیست. اگر شما بدانید یک نمودار فن نشانگر چه چیزی است بر آن ها برتری دارید. یک نمودار فن سانترفیوژ عبارت است از:

تصویر گرافیکی عملکرد یک فن در شرایط کار با یک سرعت معین به همراه مقاومت های مختلف وارد بر آن.

رابطه بین SP (فشار استاتیک):

CFM(فوت مکعب در دقیقه): Bhp (توان ترمزی) و SE (بازدهی استاتیک) را نیز نشان می دهد. ممکن است مقادیر دیگری مانند TE (بازدهی کل ) را نیز نشان بدهد. از نتایج حاصل از آزمون آزمایشگاهی تحت شرایط کنترل شده و کانال تخلیه طراحی شده به صورت مستقیم به دست می آید و نتیجه آن برای عملکرد فنی که در شرایط استفاده به کانال متصل می شود صادق نیست.

خواندن نمودار فن سانترفیوژ:

برای فهمیدن نمودار فن، باید بدانید که مقیاس های پایین، چپ و راست منحنی به چه معنی هستند. در بیشتر منحنی های فن، مقیاس پایینی، CFM را نشان می دهد. مقیاس سمت راست معمولا Bhp را نشان می دهد، اما ممکن است این مقیاس نشانگر چیز دیگری باشد. در بیشتر منحنی ها فن، مقیاس سمت چپ SP را نشان می دهد و معمولا SE(بازدهی استاتیک) را هم نشان می دهد. ممکن است این مقیاس مقادیر دیگری مثل TE (بازدهی کل) را نشان بدهد.

پیشنهاد مس باران: خرید عایق لوله کولر گازی

شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟