مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

آموزش تنظیم داکت اسپلیت برای زمستان

تنظیم داکت اسپلیت برای زمستان

اگر چه کولرهای گازی را با قابلیت تولید خنکای مطلوب می‌شناسیم؛ اما این سیستم‌های کارآمد می‌توانند وظایفی همچون گرمایش خانه را نیز بر عهده بگیرند. البته در این‌باره زمانی از حداکثر عملکرد بهینه سیستم استفاده می‌کنید که مراحل تنظیم داکت اسپلیت برای زمستان را انجام داده باشید.

تنظیم داکت اسپلیت برای زمستان ساده است و با اندک دقت و توجه به جزئیات قادر هستید تا از گرمای مطلوب سیستم خانگی خود استفاده کنید. اما هر نوع کوتاهی برای تنظیم بهینه منجر به اختلال تولید فرایند گرما خواهد شد و راندمان داکت اسپلیت تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند. در این مقاله از مس باران قصد داریم تا با بررسی نحوه تنظیم داکت اسپلیت برای زمستان بپردازیم تا خانه شما را در این روزهای سرد پیش رو آماده کنیم.

نحوه تنظیم داکت اسپلیت برای زمستان

کل ماجرا نوعی بهینه‌سازی سیستم داکت اسپلیت است تا از حالت تنظیمات تابستانی به حالت تنظیمات زمستانی وارد شویم. در واقع قرار است تا الگوی کارکرد داکت اسپلیت را از شرایط سرمایشی به شرایط گرمایشی تغییر دهیم. به جهت عملکرد حرفه‌ای‌تر باید مراحل تنظیم داکت اسپلیت برای زمستان را با جزئیات کامل انجام دهید. این مراحل به قرار زیر هستند:

مراحل تنظیم داکت اسپلیت برای زمستان

سرویس و نظافت داکت اسپلیت

اولین نکته انجام سرویس‌های دوره‌ای و نظافت بخش‌های داخلی داکت اسپلیت است. احتمالا سیستم خانگی شما برای مدت طولانی روزهای گرم تابستان حسابی کار کرده و حالا قاعدتاً گرد و خاک زیادی در فضای داخل آن خصوصاً سطح کندانسور وجود دارد. از طرفی پس‌ از چند ماه کار طولانی با فشار دائمی تولید هوای سرد، اجرای برخی سرویس‌ها اجتناب‌ ناپذیر است.

کوتاهی در نظافت باعث تجمع سنگین آلودگی و گرد و غبار شده که به ‌تدریج منجر به انسداد لوله‌ها و اختلال سنگین در عملکرد داکت اسپلیت می‌شود. خصوصاً که کثیفی فیلتر کندانسور مانع از جریان بهینه عملکرد کمپرسور کولر گازی است. برای نظافت کافی است تا دریچه‌های داکت اسپلیت را باز کرده و هر نوع گرد و غبار را با استفاده از مواد شوینده تمیز کنید. البته برای انجام سرویس‌های دوره‌ای لازم است تا از تعمیرکاران حرفه‌ای در خدمات کولر گازی بهره‌مند شوید. بخش‌هایی از داکت اسپلیت که نیاز به سرویس یا تمیزکاری دارند به قرار زیر هستند:

  • همگی فیلترها، توری‌ها و یا لوور ها
  • کل سیستم کندانسور شامل کمپرسور و مبدل حرارتی
  • فضای داخلی فن و کویل‌ها

شیرها و اتصالات خروجی و ورودی آبگرم را تنظیم کنید

برای‌ آنکه سیستم داکت اسپلیت را از فاز سرمایش خارج کرده و در فاز گرمایش بگذارید، باید نوع الگوی اتصالات آن را نیز تغییر دهید. این موضوع از نکات کلیدی در تنظیم داکت اسپلیت برای زمستان است.

اگر ساختمان شما به سیستم گرمایش مرکزی (موتورخانه) مجهز است، می‌توانید بخش ورودی و خروجی داکت اسپلیت را به سیستم گردش آب گرم ساختمان متصل کنید. مثلاً می‌توانید از قابلیت تولید آبگرم پکیج شوفاژ دیواری برای این منظور استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که باید تنظیمات پکیج نیز در حالت گرمایش قرار داشته باشد.

یک نکته کلیدی اجرای صحیح هوا گیری حین اتصال آبگرم به سیستم داکت اسپلیت است. عدم هواگیری مناسب مانع از گردش مناسب آب گرم شده و حتی ممکن است به تولید صداهای آزاردهنده بیانجامد. تکنیک هواگیری اتصال آبگرم به داکت اسپلیت ساده است؛ اما بهتر است توسط افراد آموزش دیده انجام شود.

پیشنهاد ویژه: خرید پمپ وکیوم مناسب کولر گازی

تغییر وضعیت داکت اسپلیت از سرمایش به گرمایش

تغییر حالت داکت اسپلیت در مراحل پایانی کار انجام می‌شود. یعنی زمانی‌ که از سرویس و شرایط بهینه سیستم اطمینان دارید و برای جریان آبگرم اقدام کرده‌اید، حالا وقت آن است که الگوی کارکرد داکت اسپلیت را از حالت سرمایش به حالت گرمایش تغییر دهید.

تغییر وضعیت داکت اسپلیت به شکل نرم‌افزاری و از طریق تنظیم حالت MODE در ترموستات دستگاه انجام می‌شود. کافی است تا با استفاده از ریموت کنترل داکت اسپلیت در حالت MODE عملکرد ترموستات را در شرایط HEAT قرار دهید. در این حالت سیستم شما برای تولید هوای گرم بهینه کار می‌کند.

تغییر وضعیت داکت اسپلیت از سرمایش به گرمایش

وقتی مد HEAT را انتخاب می‌کنید، الگوی کارکرد دستگاه تلاش برای خنک شدن محیط نیست. به ‌این ‌ترتیب عملکرد آن نسبت ‌به افزایش دما اتفاقی نمی‌افتد، بلکه در صورت کاهش دما وارد عمل می‌شود. این شرایط در بهترین حالت برای تنظیم دمای محیط در محدوده ۱۸ الی ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.

نکته‌هایی از چگونگی تغییر حالت داکت اسپلیت

در نحوه تنظیم داکت اسپلیت برای زمستان لازم است تا مد عملکردی آن را در حالت HEAT قرار دهید. اما صرفاً با این تغییر نرم‌افزاری وظیفه شما تمام نشده است؛ زیرا لازم است تا شرایط سیستم داکت اسپلیت را برای پذیرش عملکرد گرمایش نیز آماده کنید. این کار به مهارت و یا دقت شما در چگونگی تنظیم دمای محیط بستگی دارد.

توصیه می‌کنیم که برای عملکرد بهینه سیستم ابتدا از تنظیم دما در ۱۸ درجه سانتی‌گراد استفاده کنید و سپس پله به پله درجه دمای مورد نیاز گرمایش محیط را افزایش دهید. در ضمن به چگونگی قرارگیری پنل و یونیت دستگاه توجه کنید. این امر در کارکرد بهینه داکت اسپلیت برای تولید هوای گرم کاملاً تأثیرگذار است. به هر صورت از گردش هوای کافی در فضای داکت اسپلیت اطمینان داشته باشید و اجازه ندهید تا هیچ مانعی در اطراف داکت از چرخش مناسب هوا ممانعت نماید.

چگونگی تغییر حالت داکت اسپلیت

توصیه‌هایی از تنظیم داکت اسپلیت برای زمستان

توصیه‌هایی از تنظیم داکت اسپلیت برای زمستان

هدف از انجام مراحل تنظیم داکت اسپلیت برای زمستان، رسیدن به شرایط بهینه است. در واقع قرار است تا سیستم پیش رو را از فاز سرمایش خارج کرده و آن را برای ورود به فاز گرمایش آماده کنیم. در این مقاله به کلیاتی از نحوه تنظیم گرمایش داکت اسپلیت در زمستان صحبت کردیم؛ اما توصیه می‌کنیم که در این مسیر برخی نکات را در نظر داشته باشید:

  • در تمام مراحل تنظیم داکت اسپلیت برای زمستان سیستم را از برق خارج کنید. در این ‌صورت خطر برق‌گرفتگی حین سرویس و تغییرات وجود ندارد.
  • زمانی‌ که برای شستشوی بخش‌های داخلی داکت اسپلیت اقدام می‌کنید، مراقب قسمت‌های حساس مانند کمپرسور و یا موتورهای الکتریکی فن و کمپرسور باشید. این بخش‌ها نسبت ‌به نفوذ آب حساس هستند.
  • لازم است تا محیط اطراف کندانسور را کاملاً خلوت کنید تا بهترین شرایط گردش هوا اتفاق بیفتد.
  • در حین کارکرد سیستم برای تولید هوای گرم حتماً تمامی دریچه‌ها را باز بگذارید. این کار مانع از تجمع هوای گرم در فضای داخلی داکت اسپلیت می‌شود.

تنظیم داکت اسپلیت برای زمستان به ‌ظاهر ساده است، اما در مراحل اجرای آن پیچیدگی‌ها و نکات ظریفی وجود دارد. دقت کنید که هدف ما از نحوه تنظیم گرمایش داکت اسپلیت در زمستان برای رسیدن به بهترین الگوی کار با راندمان حداکثری است. لذا توصیه می‌کنیم که حدالمقدور این کار را بدون تجربه کافی و یا تجهیزات مناسب انجام ندهید و از اهل فن کمک بگیرید.

شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟