مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

راهنمای خرید و استفاده از ترموستات

ترموستات چیست؟

ترموستات وسیله ای است که برای کنترل درجه حرارت یک سیستم گرمایی یا سرمایی مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین ترموستات به معنی قطع و وصل یا تغییر درجه حرارت است. در واقع ترموستات کنترل کننده درجه حرارت است. تمام کنترل کننده ها، از جمله ترموستات ها به یکی از سرگروه زیر طبقه بندی می شوند.

  • کنترل کننده های حد (ایمنی)
  • کنترل کننده های اولیه و اصلی
  • کنترل کننده های تحریک کننده

ترمو = حرارت و استات = قطع و وصل

کنترل کننده های تحریک کننده

کنترل های تحریک کننده معمولا کنترل هایی هستند که سیستم را تحریک و فرمان روشن شدن یا خاموش شدن آن را به صورت اتوماتیک انجام می دهند. مانند ترموستات های قطع و وصل و کنترل فشار رطوبت.

کنترل کننده های اولیه و اصلی

کنترل کننده های اولیه یا اصلی کنترل هایی هستند که به وسیله دست و یا بوسیله تحریک کننده فرمان قطع و وصل دستگاه های سیستم را به نحو ایمنی صادر می نمایند مانند کلید ها یا کنتاکتور ها، استپ کنترلر و ممکن است چند ورودی و چند خروجی داشته باشد.

کنترل کننده های حد (ایمنی)

کنترل های ایمنی(حد) کنترل هایی هستند که فقط اجازه ادامه کار سیستم را می دهند که کلیه قطعات و اجزا سیستم در شزایط ایمنی و به نحو احسن وظایف خود را انجام دهند و همانگونه که از نام آن ها پیداست برای یک سیستم حد قرار می دهند که اگر چنانچه کنترل اتوماتیک عمل نکرد این کنترل مدار فرمان دستگاه مورد نظر را قطع کند مانند، آکوستات حد و اورلود الکتریکی

انواع ترموستات ها:

به دلیل تنوع زیاد در استفاده و بکارگیری از این کنترل کننده ها و به دلیل دامنه و حدود درجات حرارت در سیستم های مختلف حرارتی و برودتی و همچنین اهمیت درجه حرارت در ساخت قطعات و نگهداری از آن ها و محصولات مختلف، تکتولوژی ساخت و … ترموستات ها را می توان از نقطه نظرهای مختلف تقسیم نمود و با توجه به پیشرفت سریع علم در تمام زمینه های صنعت این تقسیم بندی شکل می گیرد و به طور کلی عملکرد آن ها تفاوت زیادی با هم ندارند.

از انواع ترموستات های توان به ترموستات های سیستم های گرم کننده، آکوستات جداری، آکوستات حد(ایمنی)، ترموستات اتاقی(مانند ترموستات فن کویل ها)، ترموستات کانالی، ترموستات آنتی فریز که برای جلوگیری از یخ زدن آب در کویل های برودتی و یا کویل های حرارتی که در زمستان در معرض جریان هوای سرد مانند هواساز ها و یا سیستم هایی که 100% در زمستان از هوای تازه استفاده می کنند کاربرد دارد.

نوع دیگری از ترموستات ها ترموستات دیجیتال است. ترموستات ساعتی نیز نوع دیگری از ترموستات است که در صنعت تهویه مطبوع بیشتر کاربرد داشته و به صورت آنالوگ می باشد. ترموستات وصله ای نیز نوع دیگری از ترموستات ها است که شبیه ترموستات های قطع و وصل تابستانی یا زمستانی می باشد. ترموستات تدریجی یک فصلی و دو فصلی نوع دیگری از ترموستات ها می باشند.

اما یکی از مرسوم ترین ترموستات ها ترموستات یخچال می باشد که تقریبا در همه خانه ها موجود است. نحوه کار ترموستات یخچال طبق توضیحات ارائه شده بسیار ساده بوده و از نوع ترموستات های قطع و وصل می باشد که در دمایی که تنظیم می شود کمپرسور یخچال را خاموش یا روشن می کند. اما در یخچال هایی که دارای کمپرسور اینورتر می باشند, عملکرد ترموستات کمی متفاوت بوده و بجای اینکه فرمان خاموش کردن کمپرسور را بدهد دور کمپرسور را کم یا زیاد می کند. اگر دمای یخچال برای مدت معینی (مثلا دو ساعت) ثابت بماند، آن موقع فرمان خاموش شدن کمپرسور بوسیله برد DC اینورتر صادر می گردد.

چگونه بفهمیم ترموستات یخچال خراب است؟

برای تشخیص دقیق اینکه ترموستات یخچال خراب است یا خیر بهتر است از یک تکنسین مجرب استفاده کنید اما در زیر چند علت مهم که میتوان تشخیص داد که ترموستات یخچال خراب شده است را ذکر می کنیم:

خرابی ترموستات حالت اول

یکی از حالت هایی که می تواند نشان دهد ترموستات خراب است این است که دمای یخچال یا فریزر بیش از حد گرم است. این حالت می تواند ناشی از این باشد که ترموستات دستگاه خراب شده و فرمان روشن شدن کمپرسور را صادر نمی کند و یا اینکه به علت خرابی ترموستات کمپرسور زودتر از اینکه دمای یخچال یا فریزر به حد مطلوب و تنظیمی برسد خاموش می شود.

خرابی ترموستات یخچال حالت دوم

حالت دوم اینکه دمای فریزر بیش از حد سرد است، این حالت نیز می تواند ناشی از خرابی ترموستات دستگاه باشد و به علت خرابی ترموستات، کمپرسور به صورت یکسره و بدون قطعی کار کرده و دمای فریزر بیش از حد سرد است و یا اینکه مواد غذایی درون یخچال یخ می زندو جهت برطرف شدت مشکل می بایست پس از بررسی دقیق، ترموستات را تعویض کرد.

خرابی ترموستات یخچال حالت سوم

حالت سوم اینکه روی اواپراتور یا به اصطلاح سردخانه فریزر برفک شدید جمع می شود برای رفع اشکال باید یخچال یا فریزر را از برق جدا کرده، برفک ها آب شود و سپس به برق بزنید، اگر خیلی زودتر از حد معمول، تعداد زیادی برفک روی اواپراتور تشکیل شد، احتمال اینکه ترموستات خراب باشد وجود دارد.

خرابی ترموستات یخچال حالت چهارم

حالت بعدی وقتی است که یخچال فریزر به صورت مداوم (کمپرسور) کار می کند ولی سرمایش مطلوبی ندارد، یکی از علت های این حالت می تواند این باشد که حسگر ترموستات از جای خود خارج شده و به اواپراتور تماس ندارد و بنابراین دچار خطا شده است. برای رفع اشکال ضمن بررسی می بایست حسگر را در جای خود قرار دهید تا مشکل حل شود.

در کل تشخیص خرابی ترموستات نیاز به تجربه بالای تکنسین تعمیرات سیستم های سردکننده دارد، خیلی اوقات در هنگام اشکال در کارکرد یخچال یا فریزر کاربر خود اقدام به وارسی و دستکاری دستگاه می کند که ممکن است به علت کمبود تجربه منجر به خرابی قسمت های دیگر شده و خسارت بیشتری را متحمل فرد کند.

بنابراین موارد ذکر شده فقط جهت آگاهی بیشتر شما می باشد، سعی کنید حتما در هنگام خرابی یخچال یا فریزر خود به تکنسین مجرب که توسط اتحادیه معرفی می شود مراجعه کنید، یا به بخش خدمات پس از فروش کارخانه سازنده تماس بگیرید.

پیشنهاد مس باران: خرید عایق لوله کولر گازی

نحوه تنظیم ترموستات و نحوه تعویض ترموستات:

تنظیم ترموستات در یخچال های قدیمی تر کار ساده ای است و بوسیله یک سلکتور که در قسمت زیرین اواپراتور یخچال فریزر قرار داده شده می توان این کار را انجام داد. این سلکتور که معمولا حدفاصل اعداد 1 تا 8 تنظیم می شود مستقیما روی ترموستات قرار گرفته و هرچه عدد بزرگتری را انتخاب کنید سرمایش یخچال فریزر بیشتر می شود. اما در یخچال فریزر های جدید که دارای نشانگر دیجیتال بر روی درب خود هستند این تنظیم متفاوت است و در واقع اعدادی که به شما نشان داده مس شود، دمای درون یخچال و فریزر است. بنابراین اعداد کوچکتر نشان دهنده دمای پایین تر و سرمایش بیشتر می باشند.

اما برای تعویض ترموستات در یخچال های قدیمی تر ترموستات درون یک محفظه پلاستیکی یا فلزی قرار داده شده که بوسیله پیچ به بدنه داخلی یخچال متصل شده است. با باز نکردن این پیچ دسترسی به ترموستات میسر می شود. ترموستات دارای یک حسگر می باشد که شبیه یک سیم سخت می باشد. سر این حسگر درون یک لوله که به بدنه اوپراتور چسبیده قرار گرفته است که می بایست با احتیاط از محفظه خارج گردد. باید مراقب باشید که زمان باز کردن محفظه ترموستات حتما برق یخچال یا فریزر را قطع کرده باشید.

سانترفیوژ چیست و چه کاربردی دارد؟

هنگام جداسازی سیم ها مراقب باشید که شماره فیش هر قسمت را روی سیم آن علامت بزنید که هنگام نصب ترموستات جدید دچار مشکل نشوید.

در یخچال فریزر های جدید تعویض ترموستات کار مشکل تری است. در واقع اغلب این یخچال ها دارای ترموستات های دیجیتال بوده که تعویض آن ها کمی مشکل است و حتما باید توسط نمایندگی انجام شود.

پیشنهاد ویژه: خرید و استعلام قیمت دستگاه وکیوم کولر گازی

شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟