مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت چیست؟

کلمه داکت اسپلیت در انگلیسی به معنی دو تکه یا شکاف معنی شده است. بهتر است قبل از توضیح در مورد داکت اسپلیت کمی در مورد دستگاه های تهویه مطبوع (کولرگازی) توضیح دهیم. کولرهای گازی پنجره ای که از سال ها پیش در خانه بسیاری از مردم استفاده می شد، به دلیل برخی مشکلات آرام آرام جای خود را به کولرهای دو تکه(اسپلیت) دادند.

آشنایی با کولرهای گازی

ژاپنی ها ابداع کننده این سیستم در دنیا بودند. کولرهای گازی پنجره ای دارای مشکلاتی از جمله سر و صدای زیاد، مصرف برق بالا، راندمان پایین تر و استهلاک زیاد بودند. همچنین برای کارکرد آن ها نیاز بود که حتما حفره ای به ابعاد کولر در دیوار یا پنجره ساختمان ایجاد شود. اگر هم روزی خراب می شد و نیاز بود که به تعمیرگاه برود، ساکن آن خانه نمی دانست با آن حفره بزرگ چه کار کند.

آشنایی با کولرهای گازی

بنابراین با پیشرفت تکنولوژی و اختراع کولرهای گازی دو تکه توسط کمپانی بزرگ توشیبا ژاپن این مشکلات رفع شد. کولرهای جدید همان کار را انجام می دهند ولی با راندمان بالاتر و معایب کمتر. در واقع قطعات و ساختار کولرهای گازی پنجره ای به دو تکه تقسیم شد، کمپرسور، کندانسور، لوله مویین و فن کندانسور به یونیت خارجی منتقل شده و اواپراتور و فن اواپراتور به یونیت داخلی منتقل شده است.

با ساخت این دستگاه تحول بزرگی در صنعت تهویه مطبوع دنیا رخ داد. شرکت های بسیاری در دنیا با خرید تکنولوژی و استفاده از آن توانستند تعداد بسیار زیادی کولرهای دو تکه(اسپلیت) تولید و به بازار جهان عرضه کنند. در حال حاضر بزرگترین تولید کنندگان کولرهای گازی دنیا همگی در کشور چین هستند. کمپانی های بزرگی از جمله مایدیا، گری، هایسنس، هاید و …

اولین و پر مصرف ترین کولرگازی دو تکه(اسپلیت) از نوع دیواری می باشد. در واقع یونیت داخلی آن ها بوسیله یک استراکچر بر روی دیوار نصب شده و لوله های مسی رفت و برگشت این یونیت را به یونیت خارجی وصل می کند.

آیا اسپلیت دیواری برای هر نوع مکان و کاربری مناسب بود؟

برای استفاده های مختلف و کاربری های خاص نیاز بود که یونیت داخلی در سقف کاذب، ایستاده و در حالت های دیگر نصب شود. یا به لحاظ زیبایی و موارد دیگر، طراحان به فکر افتادند که یونیت های داخلی را جهت کاربری های خاص از انواع مختلف بسازند. امروزه کولرهای گازی دو تکه (اسپلیت ها) در انواع دیواری، سقفی کاستی، کاستی دوطرفه، کاستی چهار طرفی داکتی (داکت اسپلیت)، ایستاده، زمینی و … ساخته می شوند. هر کدام از آن ها با توجه به توان مورد نیاز و کاربری خاص خود مورد استفاده قرار می گیرد.

پیشنهاد مس باران: خرید عایق لوله کولر گازی

آشنایی با داکت اسپلیت

با توجه به توضیحات ارائه شده متوجه شدید که داکت اسپلیت در واقع یک نوع اسپلیت دو تکه است. با این تفاوت که بجای اینکه یونیت داخلی آن از نوع دیواری باشد به صورتی طراحی شده که بتواند در سقف کاذب نصب شده و بتوان آن را به کانال نصب کرد. در واقع علت نامگذاری آن به همین موضوع برمی گردد که این یونیت ها قابلیت نصب به کانال کشی داخلی را داشته و می توانند به صورت مستقیم نیز به دریچه نصب شوند.

آشنایی با داکت اسپلیت

در بسیاری از مکان ها به علت اینکه نمیتوانند دستگاه تهویه مطبوع را روی دیوار جانمایی کنند(به علت زیبایی یا اینکه مکان های تجاری که از دیوار ها جهت چیدمان استفاده می شود). یونیت خارجی دستگاه داکت اسپلیت دقیقا با اسپلیت دیواری شباهت دارد و تفاوت این دستگاه فقط در یونیت داخلی است. یونیت داخلی بوسیله چهار عدد پیچ به سقف محکم شده و بوسیله کانال کشی هوای مطبوع را به فضای مورد نظر انتقال می دهد.

مزایای داکت اسپلیت چیست؟

  • امکان اتصال به شبکه کانال کشی داخلی و انشعاب گیری از یک دستگاه به اتاق های مختلف
  • زیبایی بیشتر به علت جانمایی از سقف کاذب
  • جانمایی در سقف کاذب ایده آل جهت مکان های تجاری خصوصا با سقف بلند
  • امکان اتصال به کانال برگشت
  • امکان نصب کویل گرمایشی و در نتیجه مصرف بهینه انرژی در زمستان با بازدهی بالا
  • تنوع در ظرفیت های مختلف با توان هوادهی متنوع
  • ایجاد هوای یکنواخت در محل مورد استفاده
  • امکان نصب هوای تازه به دستگاه

پیشنهاد ویژه: خرید پمپ وکیوم اسپیلت

معایب استفاده از داکت اسپلیت چیست؟

  1. عدم امکان کنترل بجز هنگام نصب در واحد های مسکونی یا اداری
  2. مصرف برق بیشتر (در مدل های غیر اینورتر)
  3. سر و صدای به مراتب بیشتر از اسپلیت دیواری (در صورت عدم طراحی مهندسی کانال ها)
  4. نصب و تعمیرات سخت تر و زمان بر نسبت به اسپلیت دیواری
  5. هزینه های اجرائی بالاتر به دلیل نیاز به کانال کشی، عایق کاری و دریچه ها

شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟