مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

علائم خالی شدن گاز کولر گازی چیست؟

علائم خالی شدن گاز کولر گازی

خالی شدن گاز کولر گازی یک مشکل جدی است که در عملکرد بهینه سیستم سرمایش شما تأثیر منفی گذاشته و حتی ممکن است تا دراثر کارکرد دائمی کمپرسور باعث ایجاد خرابی‌های بزرگ شده و مشکلات جدی به ‌دنبال داشته باشد. اما از کجا بفهمیم که این اتفاق افتاده‌است؟ به نوعی علائم خالی شدن گاز کولر گازی چه هستند؟

علائم خالی شدن گاز کولر گازی چیست؟

علائم خالی شدن گاز کولر گازی

علت خالی شدن گاز کولر گازی می‌تواند ناشی از فرسودگی اتصالات، ضربه به لوله‌های مسی، فشار بیش‌ از حد به سیستم و نصب غیر اصولی سیستم اسپلیت باشد. به‌ هر حال گاز مبرد داخل این سیستم حالتی کاملاً فرار دارد و به ‌راحتی از کوچک‌ترین درزی نشت پیدا کرده و مشکلات سیستم را دو چندان می‌کند. کاهش قدرت سرمایش، یخ زدن یونیت داخلی، بوی بد از کولر گازی، عملکرد یکسره و حتی تولید صدای نامتعارف همگی می‌توانند از علائم خالی شدن گاز کولر گازی باشند. در این مقاله از مس باران قصد داریم تا به بررسی این علائم پرداخته و آنها را ریشه‌یابی کنیم.

افزایش نامتعارف مصرف برق

گاهی پروسه خالی شدن گاز کولر گازی طولانی است. مثلاً یک درز بسیار کوچک در سیستم لوله‌کشی اسپلیت وجود دارد که اندک اما پیوسته در حال نشت کردن گاز مبرد است. در چنین شرایطی سیستم اسپلیت شما تا مدت‌ها بدون نشان‌ دادن مشکل جدی کار خواهد کرد، اما قطعاً به ‌دلیل کم شدن پیوسته‌ی گاز هر روز تحت فشار بیشتری قرار دارد. افزایش نامتعارف مصرف برق یکی از علائم خالی شدن گاز کولر گازی است که ما را از چنین نشتی‌های کوچک و پنهان مطلع می‌کند. با کم شدن پیوسته‌ی گاز مبرد سیستم سرمایش شما باید برای مدت زمانی طولانی‌تر کار کند و قاعدتاً مصرف برق بالاتری را تجربه خواهد کرد.

یخ زدن یونیت داخلی اسپلیت

در یونیت داخلی کولر گازی سیستم اواپراتور قرار دارد که تغییر فاز سیال مبرد از مایع به گاز در آنجا انجام می‌شود. وقتی مقدار گاز مبرد سیستم سرمایش کم می شود، دمای کویل اوپراتور به ‌شدت کاهش پیدا کرده و حتی ممکن است که رطوبت هوا اطراف آنجا یخ بزند. در چنین شرایطی توده‌های یخی بر روی کویل اوپراتور یا بدنه یونیت داخلی اسپلیت جمع می‌شوند. این یخ زدن بدنه یونیت داخلی از جدی‌ترین علائم خالی شدن گاز کولر گازی است و باید به ‌سرعت برای بررسی موضوع دست‌ به ‌کار شوید.

ضعیف شدن قابلیت سرمایش کولر گازی

تمام ماهیت سرمایش کولر گازی در همین سیکل بسته‌ی گاز مبرد خلاصه می‌شود. به ‌این ‌ترتیب وقتی کولر گازی خالی کرده باشد، دیگر نمی‌تواند سرمایش لازم را تولید نماید. البته خالی شدن گاز کولر گازی آهسته و پیوسته انجام می‌شود. لذا کاهش قدرت خنک‌ کنندگی هم به‌ یکباره اتفاق نمی‌افتد، بلکه هر روز متوجه می‌شوید که گویی قدرت سیستم شما در خنک کردن محیط کمتر و کمتر می‌شود.

در چنین شرایطی سیستم هوشمند برد مرکزی کولر گازی برای رسیدن به سرمای ایده‌آل مدت زمان کارکرد کمپرسور را طولانی‌تر می‌کند. آنگاه شما با سیستمی روبه‌رو هستید که ساعت‌ها کار می‌کند، اما هرگز نمی‌تواند محیط را آن‌طور که باید خنک سازد. این شرایط از جدی‌ترین علائم خالی شدن گاز کولر گازی است و در صورت کوتاهی مستعد خرابی‌های بزرگ مانند سوختن کمپرسور است.

صدای بلند و نامتعارف در کولر گازی

آیا تاکنون صدای خش ‌خش آب از درزهای نازک شیلنگ را شنیده‌اید؟ اگر سیستم سیکل بسته سیال مبرد کولر گازی سوراخ باشد، نشتی سیال تحت پمپاژ کمپرسور از یک سوراخ صدایی شبیه به ‌همین خش‌ خش دارد. از آنجا که فشار پمپاژ کمپرسور بسیار زیاد است، قطعاً صدای خش ‌خش تولید شده هم کاملاً بلند و محسوس خواهد شد. وجود این صدا از علائم خالی شدن گاز کولر گازی است و در صورت شنیده شدن باید سریعاً برای بازرسی تعمیر و سرویس توسط افراد با تجربه اقدام کنیم.

چگونه علت خالی شدن گاز کولر گازی را پیدا کنیم؟

علت خالی شدن گاز کولر گازی

آن‌چه تاکنون گفته‌ایم همگی علائم خالی شدن گاز کولر گازی هستند که به نوعی با اختلال در عملکرد بهینه سیستم اسپلیت ظاهر می‌شوند. اما پس‌ از بررسی علائم باید برای پیدا کردن علت دست ‌به ‌کار شویم. قطعاً علت این نشتی خرابی، شکستگی و یا سوراخ شدن و حتی شل شدن اتصالات در بخش‌هایی از سیستم سیکل بسته اسپلیت است. برای این منظور موارد زیر را بررسی کنید:

  • تمام مسیر لوله‌کشی در سیکل بسته‌ای گاز مبرد کولر گازی را بررسی کنید. به ‌راحتی می‌توانید حتی کوچک‌ترین درزها و یا پارگی لوله‌های مسی را پیدا کنید.
  • سالم بودن تمامی اتصالات کولر گازی را چک کنید. گاهی نشتی از درز ایجاد شده در اتصالات لوله مسی ایجاد می‌شود.
  • در پاره‌ای از موارد دلیل نشت گاز به ‌علت فرسوده بودن قطعات و یا عدم سرویس به ‌موقع بخش‌های مختلف سیستم است.
  • فرسودگی و یا خرابی کمپرسور و یا اواپراتور از این دست موارد است.
  • گاهی ضربه خوردن بدنه اسپلیت باعث شکسته شدن لوله ها و یا شل شدن اتصالات می‌شود.

علت خالی شدن گاز کولر گازی

به ‌طورکلی علت خالی شدن گاز کولر گازی را باید در سوراخ شدن لوله‌های مسی و یا شل شدن و شکسته شدن اتصالات آن جستجو کنید. البته توصیه می‌کنیم که این کار را بدون تجربه کافی و یا بدون ابزار مناسب انجام ندهید. بهتر است از تعمیرکاران حرفه‌ای علت خالی شدن گاز کولر گازی استفاده کنید. تعمیرکاران حرفه‌ای برای پیدا کردن نشتی سیستم از مایع نشت یاب استفاده می‌کنند.


پیشنهاد ویژه: خرید برد همه کاره کولر گازی


چگونه سطح گاز مبرد داخل سیستم را چک کنیم؟

در مسیر عیب‌ یابی از علائم خالی شدن گاز کولر گازی گفتیم و در ادامه به روش‌های پیدا کردن علت اشاره کردیم. اما لازم است تا سطح گاز موجود در سیستم را اندازه‌گیری کنیم. در هر صورت برای تزریق مجدد گاز مهم است که از مقدار گاز باقیمانده داخل سیکل بسته کولر اطلاع داشته باشیم. برای این منظور از قطعه‌ای به ‌نام ولف شیر سرویس استفاده می‌کنند. این شیر جهت تست مقدار گاز موجود در سیستم تعبیه شده ‌است و اگر آن را فشار بدهید باید گاز از سیستم خارج شود. اگر در صورت فشار دادن ولف شیر گازی خارج نمی‌شود، قاعدتاً سطح فشار داخل سیستم بسیار کاهش پیدا کرده‌است و باید گاز به ‌اندازه‌ی کافی تزریق شود.

دقت کنید که اگرچه خالی شد گاز کولر گازی تبعات نگران‌کننده دارد، اما تزریق بیش‌ از حد این گاز نیز خسارات سنگین به بار می‌آورد. تزریق بیش‌ از حد گاز مبرد باعث یخ زدن لوله‌های پشت کولر گازی خواهند شد و در مواردی که حجم گاز خیلی زیاد است، تأثیر منفی در قدرت خنک‌کنندگی سیستم دارد.

پیشنهاد ویژه: خرید لوله مسی کولر گازی

توصیه‌هایی برای جلوگیری از خالی شدن گاز کولر گازی

علائم خالی شدن گاز کولر گازی کاملاً واضح و بدیهی هستند؛ اما توجه داشته باشید که تا پیدا شدن این علائم سیستم شما تحت فشار کار می‌کند. بنابراین بهتر است تا حد ممکن است هر نوع احتمال خالی شدن گاز کولر گازی جلوگیری کنید. بهترین توصیه توجه به سرویس‌های دوره‌ای توسط تعمیرکاران حرفه‌ای است. با انجام سرویس‌های به ‌موقع قبل ‌از هر نوع خرابی متوجه مشکلات می‌شوید و می‌توانید بدون صرف هزینه‌های سنگین سیستم اسپلیت خود را سالم و کارآمد نگه دارید.

منبع

 

شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟