مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

لوله مسی مناسب کولر گازی کدام است؟

بهترین جایگزین لوله مسی مناسب کولرگازی

یکی از سوالات پر تکرار کاربران “لوله مسی مناسب کولر گازی کدام است؟” است، که باعث شد ما این محتوای جامع را برای شما نگارش کنیم. امروزه استفاده از کولرهای گازی دو تکه بسیار رواج پیدا کرده است. جهت نصب این نوع کولرهای گازی و اتصال یونیت داخلی به یونیت خارجی، نیاز به لوله‌های رفت و برگشت گاز مبرد می‌باشد.

بدلایل مختلف از جمله مهمترین آن‌ها سازگار بودن مس با گاز مبرد درون لوله‌ها و مقاوم بودن فلز مس در برابر رطوبت و انبساط و انقباض، از لوله‌های مسی در کولرگازی استفاده می‌شود. اما سوال اصلی اینجاست که بهترین لوله مسی کولر گازی کدام است؟ این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

عوامل موثر در انتخاب لوله مسی مناسب کولر گازی

  • فشار گاز مبرد درون لوله‌ها
  • شرایط محیطی (دما و فشار مکان نصب)
  • نوع سیستم (اسپلیت، VRF و …)

البته موارد اشاره شده تنها چند عامل از عوامل انتخاب نوع لوله مسی مناسب جهت لوله کشی کولرگازی می‌باشد و تقریبا مهمترین آن‌ها می‌باشد. در ادامه این عوامل را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پیشنهاد ویژه: خرید پمپ درین

فشار گاز مبرد درون لوله‌ها:

باید توجه داشت که کولرهای گازی با انواع گازهای مختلف مبرد ساخته و به بازار عرضه می‌شوند. از جمله آن‌ها می‌توان به گاز R22، R410، R134، R404 اشاره کرد که تمامی این گازها دارای فشارهای مختلفی در خط فشار ضعیف و فشار قوی لوله کشی می‌باشند.

پیشنهاد ویژه: خرید گاز مبرد

البته برخی از کولرهای گازی سرد و گرم (یا دو فصله) می‌باشند. با توجه به معکوس شدن جریان مبرد در لوله‌ها، هنگامی که در حالت مخالف استفاده می‌شود مسیر گاز عوض می‌شود. بنابراین هر دو لوله فشار بالای سیکل را تجربه می‌کنند، در نتیجه نمی‌توان یکی از لوله‌ها را با ضمانت ضعیف تر و یکی را با ضمانت بیشتر استفاده کرد.

شرایط محیطی تاثیر گذار در انتخاب لوله مسی مناسب کولر گازی

در کل فشار گاز درون لوله‌ها گزینه بسیار مهمی در انتخاب لوله مسی مناسب کولر گازی می‌باشد. برای مثال معمولا لوله‌هایی که برای دستگاه‌های با گاز R22 پیشنهاد می‌شود همیشه نازک تر از لوله‌هایی است که برای دستگاه‌های R410 پیشنهاد می‌گردد. البته این پیشنهاد از سوی تیم مهندسی و فنی کارخانه سازنده به تکنسین نصب ارائه می‌شود.


پیشنهاد ویژه: استعلام قیمت لوله مسی شاخه ای


تکنسین باید دقیقا با توجه به پیشنهاد کارخانه سازنده عمل نماید. زیرا در صورت استفاده از لوله‌های نازک تر، احتمال ترکیدگی و نشتی از محل پرچ‌ها وجود دارد.

اما توضیحات ارائه شده بیشتر در مورد ضمانت لوله‌ها می‌باشد. در خصوص انتخاب سایز لوله نیز نمی‌توان بر اساس سلیقه یا تجربه عمل کرد زیرا طبق محاسبات کارخانه سازنده قطعه لوله باید دقیقا مطابق جدول ارائه شده توسط کمپانی سازنده که معمولا در کاتالوگ‌های ارائه شده موجود می‌باشد استفاده شود. در غیر این صورت قطعا در کارکرد دستگاه تاثیرات منفی بجا خواهد گذاشت.

یکی از سوالاتی که معمولا برای تکنسین‌ها یا استفاده کنندگان از کولرهای گازی پیش می‌آید این است که چرا لوله مسی کولرگازی یخ می‌زند؟ یکی از دلایل یخ زدن لوله مسی کولرگازی می‌تواند استفاده از قطر نامناسب لوله مسی باشد. از دیگر تاثیرات منفی استفاده از قطر نامناسب لوله مسی می‌تواند مواردی همچون: تاثیر بر فشار گاز درون لوله‌ها،فشار به کمپرسور، مصرف انرژی بیشتر، کوتاه شدن عمر دستگاه اشاره کرد.

پیشنهاد ویژه: خرید لوله مسی

شرایط محیطی تاثیر گذار در انتخاب لوله مسی مناسب کولر گازی

شاید از خودتان بپرسید که ضخامت لوله مسی کولر گازی چقدر باید باشد؟ اگر بخواهیم در یک جمله به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم که بستگی دارد. در بعضی از نقاط که رطوبت محل نصب بسیار زیاد است و یا به دلیل ارتفاع از سطح دریا فشار محیط بالا می‌باشد بهتر است از لوله‌های مسی با ضخامت بالاتر استفاده نمود. البته این مورد ممکن است در پیشنهاد کارخانه سازنده ذکر شود.

همچنین در این مناطق که رطوبت بسیار بالا می‌باشد باید از عایق‌های با ضخامت بالاتر از حد معمول (بالاتر از 3/8) استفاده کرد. بهترین راه برای تعیین ضخامت صحیح لوله مسی کولرگازی مشورت با یک نصاب یا تکنسین با تجربه و آگاه به شرایط پروژه است.

پیشنهاد ویژه: خرید عایق لوله مسی

نوع سیستم مورد استفاده

علاوه بر موارد ذکر شده، کولرهای گازی در انواع مختلف ساخته و به بازار عرضه می‌شوند. برای مثال یک نوع از این سیستم‌ها سیستم مرکزی VRF است. اغلب آن‌ها در حال حاضر با گاز R410 کار می‌کند و همچنین نوع لوله مسی آن‌ها از نوع شاخه می‌باشد. به دلیل فشار بالای گاز R410 می‌بایست از لوله‌های با تیپ K یا L استفاده نمود. این مورد نیز توسط کارخانه سازنده مشخص می‌گردد از این رو نوع سیستم هم میتواند در تعیین سایز و ضخامت لوله‌ها موثر باشد.


پیشنهاد مس باران:  استعلام قیمت لوله مسی کولر گازی 24000


بهترین جایگزین لوله مسی مناسب کولرگازی

‌با توجه به دلایل فنی ذکر شده در بخش ابتدایی این مقاله همچنان استفاده از لوله‌های مسی جهت لوله کشی کولرگازی رواج دارد. شاید نزدیک‌ترین فلزی که بتوان به عنوان جایگزین مس به آن فکر کرد آلومینیوم می‌باشد. آلومینیوم هم بدلیل آسیب پذیری بالا و نرم بودن بیش از حد توصیه نمی‌شود. البته آلومینیوم از لحاظ سازگاری با گاز مبرد نیز از فلز مس ضعیف تر بوده و برای لوله کشی کولرهای گازی مناسب نمی‌باشد.

بنابراین تا امروز پیشنهادی که بتوان به عنوان جایگزین لوله‌های مسی در لوله کشی اسپلیت‌ها و کولرهای گازی بتوان از آن استفاده کرد به صورت جدی مطرح نشده است اما همچنان تحقیقات در این زمینه بدلیل کمبود منابع مس و گران شدن هر روزه این فلز کمیاب ادامه دارد.

پیشنهاد مطالعه: بهترین برند لوله مسی کولر گازی

پیشنهاد می کنم سری هم به بخش های برندهای مختلف لوله مسی بزنید:

شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟