مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

تفاوت فن دمنده و فن مکنده چیست؟

تفاوت فن دمنده و مکنده

به طور کلی فن‌ها را می‌توان به دو گروه اصلی فن‌ دمنده و فن مکنده تقسیم‌بندی کرد. هر یک از این فن‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند، مزایا و معایبی دارند و برای کاربری‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله از مس باران، می‌خواهیم تفاوت فن دمنده و فن مکنده را با یکدیگر مرور کنیم و با ویژگی‌های شاخص هر کدام آشنا شویم.


پیشنهاد ویژه: خرید فن دمنده با بهترین قیمت


کاربرد فن دمنده و مکنده چیست؟

کاربرد فن دمنده و مکنده

کاربرد این فن‌ها بسیار زیاد است؛ از این فن‌ها به‌طور  گسترده در ساختمان‌های صنعتی استفاده می‌شود و مهم‌ترین کاربرد آن‌ها نیز تهویه هوای محیط است. همان‌طور که از نام این فن‌ها نیز به خوبی پیدا است، می‌توانند هوای آلوده محیط داخل را مکیده و به بیرون از ساختمان انتقال بدهند؛ در عوض هم می‌توانند هوای تازه را از بیرون به داخل محیط بدمند.

از جمله فضاهایی که ممکن است در آن‌ها از فن دمنده یا مکنده استفاده شود، می‌توانیم به آزمایشگاه‌های پزشکی و صنعتی، کارگاه‌ها، سوله‌های کوچک و بزرگ، بیمارستان‌ها و … اشاره کنیم. به ساده‌ترین بیان ممکن، هرجایی که نیاز به خروج هوای آلوده و ورود هوای تازه داشته باشد، فن مکنده و دمنده نیز در آن‌ها کاربرد خواهد داشت.

چرا استفاده از فن دمنده و مکنده مهم است؟

استفاده از فن‌ دمنده و فن مکنده، می‌تواند از دو جهت اهمیت بسیاری داشته باشد:

  1. استفاده از این فن‌ها می‌تواند آلودگی‌ها و ذرات معلق موجود در هوای محیط را خارج کند. وجود این ذرات می‌تواند برای سلامت کارکنان در آن محیط خطرناک باشد؛ درصورتی که تهویه مناسبی در محیط وجود نداشته باشد، ممکن است خسارت‌های جبران‌ناپذیری از این قسم به وجود بیاید.
  2. استفاده از فن‌های دمنده و مکنده و تهویه هوای محیط، می‌تواند در خروج هوای گرم و ورود هوای خنک‌تر نیز مفید باشد. دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی در دمای بالا در عملکرد خود دچار مشکل خواهند شد و حتی احتمال خرابی آن‌ها نیز در آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. با استفاده از فن دمنده و مکنده می‌توان دمای این دستگاه‌ها را پایین نگه داشت.

پیشنهاد ویژه مس باران: خرید هواکش با بهترین قیمت


تفاوت فن دمنده و فن مکنده در چیست؟

تفاوت فن دمنده و فن مکنده

تفاوت فن دمنده و فن مکنده را می‌توان از دو نظر مورد بررسی قرار داد. در ادامه تفاوت فن دمنده و فن مکنده با جزئیات کامل در کنار هم بررسی خواهیم کرد:

تفاوت فن دمنده و مکنده از نظر کارکرد

اولین چیزی که باید در آن تفاوت فن دمنده و فن مکنده را با هم مقایسه کرد، کارکرد آن‌ها است. به‌طور کلی درباره کارکرد این دو نوع فن اینگونه می‌توان گفت که:

  • فن مکنده با عنوان هواکش صنعتی شناخته می‌شود؛ این دستگاه در زمره دستگاه‌های الکتریکی قرار می‌گیرد. ساختار این دستگاه از موتور الکتریکی و چند پره تشکیل شده است. با فعال شدن آن، جریان هوا در محیط جابه‌جا خواهد شد.
  • برخلاف مورد قبلی، فن دمنده یک دستگاه مکانیکی به شمار می‌رود. این دستگاه در نقاط مختلف محیط تعبیه شده و هوای خارج را به داخل ساختمان می‌دمد. فن دمنده در خنک‌کاری محیط کاربرد دارد و می‌تواند حجم هوای محیط را افزایش دهد.

پیشنهاد ویژه: خرید انواع هواکش با بهترین قیمت از برندهای معتبر


تفاوت فن دمنده و مکنده از نظر ساختار فنی

بعد از کارکرد، نوبت به ساختار فنی این هواکش‌ها فرا می‌رسد. بدون شک این دو فن از لحاظ ساختار فنی نیز دارای تفاوت هستند. تفاوت هواکش دمنده و مکنده از نظر ساختار فنی به شرح زیر است:

  • همان‌طور که در بخش قبلی هم به آن اشاره کردیم، فن مکنده شامل موتور، چارچوب و تیغه‌ها است. تیغه‌ها با اتصال موتور به برق به کار افتاده و می‌توانند هوای محیط داخل را به خارج انتقال بدهند. این فن‌ها خود دارای انواع مختلفی هستند؛ از جمله انواع متداول فن‌های مکنده می‌توان به هواکش جریان محوری، هواکش جریان مقابل و هواکش سانتریفیوژ اشاره کرد.
  • فن دمنده با توجه به مکانیکی‌ بودنش، ساختار به مراتب ساده‌تر دارد. این فن دارای سه بخش اصلی پوشش بیرون، پوشش ورودی و پوشش خروجی است. با تعبیه این فن‌ها در نقطه مورد نظر، فن خودبه‌خود به کار افتاده و جریان هوای تازه را وارد محیط می‌کند. این فن‌ها دارای انواع مختلفی از جمله دمنده‌های قطبی و دمنده‌های سانتریفیوژ هستند.

پیشنهاد ویژه: خرید فن سانتریفیوژ با بهترین قیمت


ویژگی‌های فن دمنده ویژگی‌های فن مکنده
هوای موجود در یک محیط را جابجا می‌کند. هوای محیط داخل و بیرون را جابجا می‌کند.
برای محیط‌های کوچک و محدود کاربرد دارد. برای محیط‌های بزرگ و وسیع کاربرد دارد.
نسبت فشار ایجاد شده توسط آن 1 به 2 است. نسبت فشار ایجاد شده توسط آن 1 به 1 است.
میزان فشار ایجاد در آن بیشتر است. میزان فشار ایجاد شده توسط آن کمتر است.
جریان هوا به‌صورت مماس ایجاد می‌شود. جریان هوای ایجاد شده در جهت محور است.
مصرف انرژی بسیار بالایی دارد. مصرف انرژی کمتری دارد.
سرعت جابجایی هوا در آن بیشتر است. سرعت جابجایی هوا در آن کمتر است.
هوای آزاد را به داخل محیط سربسته می‌آورد. هوای محیط داخل را به بیرون خارج می‌کند.
باید از قاب برای آن استفاده کرد. نیازی به استفاده از قاب ندارد.
میزان دبی آن بالاتر است. میزان دبی در آن‌ها کمتر است.
تیغه‌های آن حالت گریز از مرکز دارد. تیغه‌های آن برای اعمال نیرو بر هوا طراحی شده است.
روتور آن در فضای محبوس قرار می‌گیرد. روتور آن در معرض جریان هوای بیرون است.

 


پیشنهاد مطالعه: نحوه نصب فن دمنده


آیا امکان تبدیل فن دمنده به مکنده وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله امکان تبدیل فن دمنده به مکنده وجود دارد. امکان تبدیل یک فن دمنده به مکنده یا بالعکس وجود دارد؛ اما انجام این کار نیازمند شرایطی خاص است. به‌طور کلی معمولا فن دمنده توانایی و قدرت کافی را برای تبدیل شدن به فن مکنده ندارد، اما با انجام برخی از تغییرات در ساختار آن، می‌توان تاحدودی به این هدف دست پیدا کرد.

برای اینکه بتوانیم فن دمنده را به مکنده تبدیل کنیم، باید ساختار دستگاه را بررسی کنیم؛ جهت پره‌ها، شیب تخته پره‌ها، موقعیت قرارگیری بازوها، اندازه بازوها، وجود قاب و چارچوب در ساختار فن و… همگی در رسیدن به این خواسته تاثیرگذار خواهند بود. بعد از ایجاد تغییرات لازم در این موارد، می‌توانید از این دو فن به‌جای هم استفاده کنید. بهتر است که این کار را به یک متخصص باتجربه بسپارید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

خرید فن دمنده و مکنده از مس باران

در این مقاله با فرق فن دمنده و مکنده آشنا شدیم؛ دیدیم که هر کدام از آن‌ها چه ویژگی‌های دارند. در این مقاله با تفاوت فن دمنده و فن مکنده نیز به‌ صورت کامل آشنا شدیم. اکنون چنان چه که قصد خرید فن دمنده یا فن مکنده دارید، فروشگاه اینترنتی مس باران می‌تواند بهترین مرجع برای شما مخاطبان عزیز باشد.

در فروشگاه مس باران نه‌تنها می‌توانید انواع فن دمنده و مکنده را مشاهده و خرید نمایید، بلکه می‌توانید محصولات مسی، سیم و کابل و حتی گاز کولر گازی را نیز خریداری نمایید. کیفیت بالا، تامین محصولات بهترین برندها و همچنین تنوع محصول، از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های مس باران است. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، می‌توانید با کارشناسان مجموعه ما تماس حاصل فرمایید.


پیشنهاد ویژه: خرید پرچ کن لوله مسی 


سوالات متداول

فن دمنده چیست؟

نوع فن مکانیکی است که از آن برای دمیدن هوای تازه به داخل محیط‌های سربسته استفاده می‌شود.

فن مکنده چیست؟

نوعی فن الکتریکی است که از آن برای تخلیه هوای آلوده محیط‌های داخلی استفاده می‌شود.

تفاوت فن دمنده و مکنده در چیست؟

فن دمنده برای ورود هوای تازه و خنک به محیط استفاده می‌شود؛ در حالی که فن مکنده هوای آلوده را خارج کرده و هوا را به جریان می‌اندازد.

 

شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

یک نظر در “تفاوت فن دمنده و فن مکنده چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟