مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

طریقه نصب هواکش دمنده صنعتی و خانگی

طریقه نصب هواکش دمنده صنعتی و طریقه نصب هواکش خانگی

نحوه نصب هواکش دمنده صنعتی و هواکش دمنده خانگی به چه صورت است؟ تفاوت‌های مهمی بین نصب این دو نوع هواکش وجود دارد. همچنین باید به موارد مهمی چون سایز هواکش، جهت چرخش پره‎‌ها و نیز انتخاب محل مناسب برای نصب دقت داشته باشید. در این مقاله از مس باران با ما همراه باشید تا طریقه نصب این دو نوع هواکش را بررسی کنیم و نکات مهم در این رابطه را آموزش دهیم.


پیشنهاد ویژه: خرید انواع هواکش


هواکش چیست؟

تصور بسیاری از مردم از هواکش به فن‌های پروانه‌ای محدود می‌شود که برای تعویض هوای اتاق استفاده می‌شود. برای یک تکنسین تاسیسات، فن (Fan) یا هواکش هر وسیله ای است که هوا را به جریان می‌اندازد. همچنین به اصطلاح به فن، دمنده نیز گفته می‌شود. فن‌هایی که کارهای تاسیساتی یا تهویه مطبوع را انجام می‌دهند و یا جهت تعویض هوا بیشترین استفاده را دارند، فن‌های سانترفیوژ هستند. اصطلاحاتی که برای فن‌ها به کار می روند در مکان های مختلف فرق می‌کنند. در ادامه این مقاله به برخی از این اصطلاحات اشاره می‌شود.

 


پیشنهاد ویژه:خرید فن سانتریفیوژ


پلنیوم فن:

پلنیوم فن (Plenum Fans) در واقع یک محفظه بزرگ ساخته شده از ورق فلزی یا گالوانیزه است. فن و سایر اجزای اتاق تجهیزات در آن قرار می‌گیرند. گاهی پلنیوم فن به اندازه‌ای بزرگ است که یک نفر می‌تواند داخل آن شده و به صورت ایستاده کویل‌ها و فن‌ها را سرویس کند. از کاربردهای مهم پلنیوم فن می‌توان به کاهش صدای فن اشاره نمود.

تسمه:

عامل حرکت موتور به فن، تسمه وی شکل است. تسمه V شکل که روی پولی ها نصب می‌شود، قدرت را از موتور به فن منتقل می‌کند. یک فن کوچک ممکن است فقط یک تسمه V شکل داشته باشد؛ اما فن های بزرگ چندین تسمه وی شکل دارند.

به صورت کلی هواکش شبیه به یک پمپ آب است. هر دو به منظور به جریان انداختن سیال و تغییر فشار در آن به کار می‌روند. هوا و آب هر دو سیال هستند و بسیار شبیه به هم رفتار می‌کنند. فن یا هواکش ها در خروجی فشار بیشتری را نسبت به ورودی ایجاد می کنند. این اختلاف فشار منجر به جریان یافتن هوا می‌شود.

نکته مهم‌تر شناخت هواکش ها و نحوه عملکرد آنها و نیز شناخت جریان هوا و فشار هوایی است که توسط فن در کانالی که متصل به آن است ایجاد می‌شود. هوا قابل دیدن نیست اما می‌دانیم که وزن و فشار دارد. حتی اگر هوا حرکت نکند وزن دارد و به همه اجزا فشار وارد می‌کند.

وقتی که باد می‌وزد ما فشار هوا را احساس می کنیم. نسیم، مقدار کمی فشار دارد ولی توفان فشار بسیار بیشتری ایجاد می کند. یک فن با ایجاد فشار نسبتا بالا در خروجی، هوا را به جریان می‌اندازد. هوا با فشار بالاتر برای پر کردن فضایی که فشار کمتری دارد حرکت می کند.

انواع فشار هوای هواکش

فشار هوایی که توسط یک هواکش ایجاد میشود نسبت به فشار جو دو حالت دارد:

  • فشار مثبت فن
  • فشار منفی فن

در فشار مثبت خروجی فن فشار بیشتری نسبت به فشار جو دارد و در فشار منفی برعکس.

 

جهت چرخش پره های هواکش

جهت چرخش پروانه به دو صورت ساعتگرد (CW) و پاد ساعتگرد (CCW) مشخص می شود. این امر با فرض این صورت می‌گیرد که شما در سمت رانش یا خروجی فن قرار دارید. در فن های گریز از مرکز کوچک با حذف پیچ و گرداندن محفظه می‌توان مکان خروجی فن را تغییر داد.

جهت چرخش پره های هواکش

فن های بزرگتر قسمت های ثابتی دارند. برای تعیین مکان فرض می شود که همانند چرخش ناظر در سمت خروجی است. شکل زیر موقعیت های مختلف برای فن های ساعتگرد (CW) را نشان می دهد. موقعیت توسط حروف اعلام شده است.

موقعیت های مختلف برای فن های ساعتگرد (CW)

 

  • TH- رو افقی TAV – رو – با زاویه – بالا
  • BH – زیر افقی TAD – رو – با زاویه – پایین
  • UB – بالازن BAV – زیر -با زاویه – بالا
  • DB – پایین زن BAD – زیر – با زاویه – پایین

فن هایی که خلاف عقربه‌های ساعت می‌چرخند با CCW مشخص می‌شوند. با همان علائم برای جهت خروجی شکل 2 یک فن CCWTH را نشان می دهد.

هر کسی که تجربه نصب هواکش دمنده صنعتی و خانگی را داشته باشد، می‌داند که انجام این دو کار تفاوت دارد. برای نصب هواکش دمنده در این دو محیط مختلف، نیاز است تا روش‌ها و فرآیندهای متفاوتی به کار گرفته شود که نیازمند دانش و تخصص است. به همین دلیل و برای کمک به شما در این مقاله طریقه نصب هواکش دمنده صنعتی و خانگی را معرفی می‌کنیم و در مورد آن‌ها شرح کوتاهی می‌دهیم تا آگاهی لازم در این زمینه را به دست بیاورید.

 

مراحل نصب هواکش دمنده خانگی

مراحل نصب هواکش دمنده خانگی سخت نیست؛ اما مهم است که آن را بدانید و از نکات مربوط به آن آگاه باشید تا در صورت رعایت‌نکردن آن‌ها دچار مشکل نشوید. در این قسمت و برای کمک به شما قصد داریم تا این موارد و فرآیند نصب آن را به طور دقیق برای شما توضیح دهیم.


پیشنهاد ویژه: خرید هواکش دمنده با بهترین قیمت


انتخاب هواکش دمنده خانگی با سایز مناسب

اولین نکته‌ای که باید در هنگام نصب هواکش دمنده خانگی به آن دقت کنید، سایز آن است. سایز هواکش یا همان مقدار طول و عرض آن، مشخص می‌کند به چه میزان فضا برای نصب و استفاده از هواکش احتیاج دارید و آیا می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و یا خیر. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما این موضوع را مدنظر قرار بدهید و از آن غافل نشوید.

انتخاب هواکش دمنده خانگی با سایز مناسب


پیشنهاد ویژه: خرید هواکش خانگی


انتخاب محل نصب هواکش دمنده خانگی

دومین موضوع، انتخاب محل نصب هواکش دمنده خانگی است. زیرا بر روی انتخاب تجهیزات مورد نیاز برای انجام این کار اثر می‌گذارد. به عنوان مثال، اگر قصد دارید هواکش دمنده را روی دیوار نصب کنید، تنها به دو پیچ و دو رول پلاک نیاز خواهید داشت. اما اگر قرار است، این کار بر روی سقف حمام دارید؛ باید از پیچ‌های پروانه‌ای استفاده کنید. زیرا به طور معمول سقف‌های حمام و سرویس بهداشتی کاذب هستند و لرزش دارند که این موضوع باعث جداشدن هواکش پس از مدتی کوتاه می‌شود.

اتصال سیم‌های مختلف هواکش دمنده خانگی

پس از اینکه محل نصب هواکش دمنده را مشخص کردید و وسایل لازم برای آن را تهیه نمودید؛ نوبت آن است که به سراغ اتصال سیم‌های آن بروید. به طور معمول از هواکش دو سیم خارج شده است. یکی از این سیم‌ها نول است که دارای رنگ آبی بوده و دومین سیم فاز است و رنگ مشکی یا قرمز دارد.

در نظر داشته باشید برخی از هواکش‌ها نیز وجود دارند که به جای دو سیم، سه سیم دارند. برای نصب هواکش سه سیم باید سیم سوم به قسمت سیم ارت (Earth) ساختمان متصل شود. اگر ساختمان نیز دارای سیم ارت نیست؛ باید آن را آزاد بگذارید. رنگ این سیم نیز معمولا سبز یا زرد رنگ است که می‌توانید از این طریق آن را شناسایی کنید. پس از انجام این کار، نصب هواکش دمنده خانگی به طور کامل انجام شده است. می‌توانید به خوبی از آن استفاده کنید و از این جهت محدودیت یا مشکلی نداشته باشید.

طریقه نصب هواکش دمنده صنعتی

در قسمت قبل در مورد نصب هواکش دمنده صنعتی صحبت کردیم و آن را به طور دقیق و کامل توضیح دادیم. اما در این قسمت قصد داریم، طریقه نصب هواکش دمنده صنعتی را نیز توضیح دهیم تا بتوانید این کار را نیز به بهترین صورت ممکن انجام دهید.

انتخاب هواکش دمنده صنعتی مناسب

اولین گام در نصب هواکش دمنده صنعتی، انتخاب مورد مناسب فضای کاری موجود است. هواکش باید سایز مناسبی داشته باشد تا بتواند باعث بهبود تهویه مطبوع محیط شود و از این نظر نیازهای موجود را به خوبی برطرف کند.

دقت کنید که هواکش دمنده صنعتی باید بر روی محیط مسطح نصب گردد. در غیر اینصورت کارایی لازم را نخواهد داشت. شما نمی‌توانید نیازهایتان را با استفاده از آن برطرف کنید. همچنین این موضوع باعث خارج‌شدن هواکش از حالت بالانس و تعادل شده و احتمال آسیب‌رساندن به پروانه‌ها را افزایش می‌دهد.


پیشنهاد ویژه: خرید هواکش صنعتی 


کنترل ابعاد ضخامت و ابعاد کانال‌های ورودی و خروجی

قطر دهانه لوله اتصال هواکش دمنده باید حداقل 1.5 برابر قطر دهانه ورودی فن دمنده باشد. همچنین باید از هواکش دمنده صنعتی در فواصل زمانی مشخص استفاده شود تا ایجاد صداهای ناهنجار نکند. دهانه ورودی اتصال نیز برای نصب راحت‌تر، باید از جنس آلومینیوم یا فلکسی برزنتی ساخته شده باشد. برای اتصال نیز فلنج‌های مخصوص باید به کار روند تا در محل اتصال ناهمواری یا ناهماهنگی موجود نباشد که نکته‌ای مهم و قابل‌توجه است.

کنترل آمپر هواکش دمنده صنعتی

پس از اتصال ورودی هواکش به لوله اتصال نیاز تا آمپر آن در هنگام کار اندازه‌گیری شود تا این آمپر از شدت جریان اسمی الکتروموتور بالاتر نرود که می‌تواند باعث آسیب‌دیدن آن شود. همچنین اگر دستگاه و کلید استارت در نزدیکی هم قرار دارند، نیاز است تا یک کلید قطع در بین آن‌ها قرار بگیرد. نقش این کلید در جلوگیری از اتصال ناگهانی است و وجود آن بسیار مهم است.

نصب نهایی هواکش دمنده صنعتی

در آخرین مرحله باید آچارکشی و تنظیم تسمه پروانه هواکش دمنده را انجام دهید تا فرآیند مربوط به نصب هواکش دمنده صنعتی تمام شود و بتوانید از آن استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: فرق هواکش دمنده و مکنده

نصب هواکش دمنده صنعتی و خانگی را به راحتی انجام دهید

استفاده از هواکش دمنده خانگی و صنعتی در بسیاری از نقاط انجام می‌شود تا تهویه هوا به خوبی صورت بگیرد. اما لازم است که بدانید نصب هواکش دمنده صنعتی و خانگی با یکدیگر فرق دارد و باید فرآیند به طور دقیق و کامل انجام شود که در قسمت قبلی به معرفی و شرح آن‌ها پرداختیم.

شما می‌توانید برای خرید فن دمنده صنعتی و خانگی به وبسایت مس‌باران مراجعه کنید و در صورت وجود سوال آن را از طریق شماره تلفن‌های موجود در سایت با ما در میان بگذارید تا کارشناسان در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ دهند.

شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

2 نظر در “طریقه نصب هواکش دمنده صنعتی و خانگی

  1. علیرضا گفت:

    نحوه نصب فن دمنده رو خیلی خوب توضیح دادید. فقط کاش سیم کشی هواکش چهار سیم و سیم کشی هواکش خازن دار چهار سیمه و طریقه نصب هواکش سه سیم دمنده رو بیشتر توضیح می دادید و کمی کامل تر می گفتید.

  2. محمد رضا عباسی گفت:

    نقشه سیم کشی هواکش خازن دار چهار سیمه رو هم لطفا قرار بدید. طریقه نصب هواکش آشپزخانه رو با جزییات بیشتری لطفا توضیح بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟