مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

عمده ترین تفاوت انواع فن و هواکش

تفاوت فن و هواکش در چیست

شاید خیلی از ما تفاوت بین فن های تهویه (هواکش) یا اگزاست فن را نمیدانیم. در واقع به هر وسیله ای که دارای پره های متحرک و یک موتور الکتریکی باشد، فن گفته می شود که در هر جایی ممکن است استفاده شود. از کامپیوترهای خانگی، لپ تاپ، یخچال، اتوموبیل، هواپیما، دستگاه کولرگازی و هزاران وسیله دیگر. اما اگر هدف از کاربرد این فن تعویض هوای یک مکان یا محل باشد، نام این وسیله هواکش است.


پیشنهاد ویژه مس باران: خرید هواکش با بهترین قیمت


انواع فن و هواکش کدامند؟

هر فن برای اهداف خاصی در فضاهای تجاری و مسکونی نصب می شود که برای تامین هوای با کیفیت بالا در یک مکان بسیار مهم است. اگر به صورت کلی بخواهیم یک تقسیم انجام دهیم انواع هواکش را می توان به موارد زیر تقسیم کرد.

فن تهویه:

همانطور که از نامش پیداست، از فن های تهویه برای تهویه هوای فضای مسکونی یا تجاری استفاده می شود. از این فن ها برای وارد کردن هوای تازه از بیرون به داخل فضا استفاده می شود. از تنفس هوای به اصطلاح مرده یا خفه شده و دارای اکسیژن کمتر جلوگیری شود. بدون تهویه شما و سایر افراد در تنفس هوای تازه دچار مشکل می شوید.


پیشنهاد ویژه مس باران: خرید هواکش با بهترین قیمت


اگزوز فن ها:

هنگامی که آلاینده ها وارد هوا می شوند، هواکش های خروجی آن ها را حذف می کنند، تا هوای تمیز فراهم شود. برخی از آلاینده های رایج عبارتند از:

  • انواع دودها مانند دود ناشی از سرخ کردن غذاها
  • دود ناشی از خط تولید یک محصول
  • برش محصول
  • رطوبت (مانند رطوبت موجود در استخرها)
  • گرد و خاک کوجود در فضای کارگاه های چوب بری یا تولید آرد
  • گچ، سیمان و…

عدم حذف این آلاینده ها به صورت مستقیم بر سلامتی انسان تاثیر می گذارد. در بازار ایران معمولا فن های اگزاست یا اگزوز فن ها را به فن های گریز از مرکز یا  فن سانتریفیوژ می شناسند. فن های گریز از مرکز به وسیله نیروی گریز از مرکز هوا را تخلیه می کنند. در این گونه فن ها زاویه ورود و خروج هوا 90 درجه است. به فن های گریز از مرکز همچنین، فن های دمنده نیز می گویند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اگزوز فن ها به مقاله اگزاست فن چیست؟ مراجعه کنید.

فن دمنده

فن های دمنده از محفظه یا حلزونی، صفحه برش، پره ها و مخروط داخلی تشکیل شده است. این نوع فن ها انواع مختلفی دارند که شامل خم به جلو، شیب به عقب، فن با پره شعاعی، فن با پره ایرفول، گریز از مرکز لوله ای و پلاگ فن می شوند.

اما نوع دیگر فن های تهویه، شبیه به همان فن های خانگی مرسوم هستند. این نوع فن ها قابل حمل بوده و به راحتی نصب می شوند. می توانند از 2 پره تا 7 پره ساخته شوند اما فن های 4 پره و 6 پره معمول تر هستند. این نوع فن ها از قطر 10 سانتی متر تا حدود 2 متر تولید می شوند. در اندازه های کوچک موتور مستقیما به پره متصل می شود. ولی در اندازه های بزرگ و صنعتی معمولا تسمه رانده می شوند. این نوع فن ها معمولا دارای یک قاب هستند که هوا را به داخل پره ها هدایت می کند. فن های پروانه ای معمولا برای حجم زیاد هوا و فشار استاتیک کم استفاده می شوند. پس استفاده از این نوع فن ها برای نصب بر روی کانال مناسب نیست.


پیشنهاد ویژه مس باران: خرید هواکش خانگی با بهترین قیمت


آخرین سخن درباره تفاوت فن و هواکش

بنابراین در این مقاله سعی کردیم تفاوت کلی فن های پروانه ای و گریز از مرکز را توضیح دهیم. همچنین به توضیح کلی در مورد معنی هواکش پرداختیم. در آخر این نکته خارج از لطف نیست که برای انواع کاربرد های مختلف می توان از تایمر فن و هواکش استفاده کرد تا به نسبت زمان مورد نیاز بتوان فن یا هواکش را خاموش و روشن کرد. در مقاله تفاوت فن دمنده و مکنده در این باره بیشتر بخوانید.


پیشنهاد ویژه: خرید پرچ کن لوله مسی 


سخن پایانی

برای خرید انواع هواکش صنعتی، خانگی، فن سانترفیوژ و همچنین انواع هواکش از برند دمنده با کارشناسان مس باران در ارتباط باشید.

شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟