مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

علت اورلود کمپرسور کولر گازی و روش برطرف کردن آن

اورلود کولر گازی از جمله خطاهای جدی در عملکرد بهینه سیستم سردسازی است که نشان‌ دهنده خرابی بزرگ و قابل‌ توجه در کمپرسور متراکم کننده سیستم کولر گازی می باشد. شرکت‌های تولید کننده انواع کولر گازی از خطر وقوع مشکلات مانند فشار بار بیش ‌از حد بر روی کمپرسور اطلاع دارند. لذا قطعه ای با عنوان اورلود را طراحی کرده‌اند تا از هر نوع فشار بالا بر روی کمپرسور جلوگیری کنند.

علت اورلود کمپرسور کولر گازی زمینه‌های گوناگون دارد و دلایل مختلفی در ایجاد این فشار مضاعف نقش بازی می‌کنند. عواملی همچون زیاد بودن گاز تزریق شده، آلودگی کندانسور، نوسان ولتاژ برق و… در علت اورلود کمپرسور کولر گازی دخیل هستند. اما در هر صورت قبل ‌از آنکه بخواهیم تا برای برطرف شدن هشدار اورلود اقدام کنیم، لازم است تا علائم خرابی اورلود را شناسایی کرده و برای انجام تعمیرات لازم اقدام کنیم. در این مقاله از مس باران به بررسی علت اورلود کمپرسور کولر گازی می‌پردازیم و از تکنیک‌های برطرف شدن این مشکل در سیستم‌های سرمایش خانگی صحبت می‌کنیم.

معرفی انواع اورلود

اورلود شدن کولر گازی اصطلاح رایجی در نزد تعمیرکاران است و اگر با خرابی سیستم سرمایش خانگی خود مواجه باشید، احتمال شنیدن این اصطلاح که کولر گازی شما اورلود کرده بسیار زیاد است. اما این اورلود دقیقاً به چه معنی است؟ انواع اورلود در کولر گازی چه هستند؟

پیشنهاد مطالعه: تشخیص قدرت کمپرسور کولر گازی

اورلود در اصل یک قطعه محافظتی در سیستم کمپرسور کولر گازی است. زمانی ‌که به هر دلیلی کمپرسور کولر گازی تحت فشار بیش ‌از حد داغ شده باشد، این قطعه عمل کرده و جریان اصلی کمپرسور را قطع می‌کند. در نتیجه کمپرسور کولر گازی خاموش خواهد شد. به ‌این ‌ترتیب عملکرد اورلود لزوماً خرابی سیستم نیست، بلکه یک هشدار جدی است تا به ‌موقع برای جلوگیری از خرابی‌های بزرگ اقدام کنیم. برای طراحی کولر گازی از انواع اورلود استفاده می‌کنند که به قرار زیر هستند:

  • اورلود مغناطیس: یک قطعه الکترونیکی بوبین دار است که در صورت نوسان شدید ولتاژ عمل کرده و از سوختن موتور کمپرسور جلوگیری می‌کند.
  • اورلود حرارتی: یک قطعه حساس به تغییرات حرارت است که با اتصال دو ورق فلزی از جنس مختلف تولید شده ‌است. با افزایش حرارت محفظه کمپرسور این قطعه حساس به حرارت عمل کرده و جریان کمپرسور را قطع می‌کند.

همچنین انواع این قطعات را براساس محل قرارگیری اورلود کولر گازی در دو مدل اکسترنال (خارجی) و اینترنال (داخلی) دسته‌بندی می‌کنند. محل قرارگیری اورلود کولر گازی‌های قدیمی از نوع اکسترنال (خارجی) است. این در حالی است که هم‌اکنون نمونه‌های مدرن را با اورلودهای اینترنال می‌سازند.


پیشنهاد ویژه: خرید لوله مسی


دلایل اورلود کولر گازی چیست؟

دلایل اورلود کولر گازی

اورلود شدن نوعی هشدار است که شرایط بحرانی عملکرد کمپرسور کولر گازی را اعلام می‌کند. علت اورلود کمپرسور کولر گازی متفاوت است و می‌توانیم مشکل ایجاد شده را در شرایط بحرانی گوناگون بررسی کنیم. سیستم کمپرسور کولر گازی تحت تأثیر شرایط مختلفی قرار دارد که هر نوع به هم خوردن تنظیم این فاکتورها منجر به عملکرد ناقص و یا تحت فشار کمپرسور خواهد شد. علت اورلود کمپرسور کولر گازی به قرار زیر هستند:

  • خراب بودن سیستم کمپرسور کولر گازی که در این ‌صورت شرایط پمپاژ مؤثر گاز مبرد مختل خواهد شد.
  • عدم کارکرد مؤثر سیستم کندانسور کولر گازی که معمولاً به‌ علت کثیفی کندانسور اتفاق افتاده و مانع از تبخیر گاز مبرد در سیکل سرمایش کولر گازی خواهد شد و به کمپرسور فشار زیادی وارد می‌شود.
  • عدم کارکرد فن کمپرسور که می‌تواند به ‌علت خرابی سیستم الکتریکی و یا سوختن خود فن باشد. در این ‌صورت سطح پوسته کمپرسور به ‌سرعت داغ می‌شود.
  • هر نوع نوسان ولتاژ برق کولر گازی مانند افت شدید ولتاژ که موتور کمپرسور را تحت تأثیر قرار داده و منجر به جریان کشی و داغ شدن بیش‌ از حد آن خواهد شد.
  • نصب غیراصولی کندانسور در سیستم سیکل بسته مبرد کولر گازی که در این ‌صورت فرآیند تبدیل فاز جریان به گاز مختل شده و کمپرسور در عملکرد بهینه با مشکل مواجه می‌شود.

پیشنهاد ویژه: خرید گاز فریون یا مبرد


نحوه تشخیص اورلود کولر گازی

نحوه تشخیص اورلود کولر گازی

علت اورلود کمپرسور کولر گازی همگی مشکلات جدی هستند که در صورت کم‌توجهی به ‌سرعت شرایط کارکرد بهینه سیستم کمپرسور را تحت تأثیر قرار داده و خرابی‌های دامنه‌داری را ایجاد خواهند کرد. لذا همواره تشخیص به‌ موقع وقوع اورلود از اهمیت بالایی برخوردار است. برای این منظور تکنیک‌های تست اورلود کولر گازی را مطرح کرده‌اند. البته با بهره‌مندی از برخی علایم و تکنیک‌های ساده‌تر نیز می‌توانیم هر نوع علت اورلود کمپرسور کولر گازی شناسایی کنیم. تکنیک‌های تست اورلود کولر گازی به‌ قرار زیر هستند:

  • هر گاه کولر گازی به یک‌باره باد گرم تولید می‌کند، قطعاً مشکلی در سیستم کمپرسور آن وجود دارد.
  • هر نوع خاموش شدن ناگهانی کولر گازی مادامیکه پس ‌از روشن شدن مجدد دوباره خاموش می‌شود، از هشدارهای اورلود کمپرسور است.
  • برای تشخیص خرابی اورلود می‌توانیم از تکنیک اهم‌متر و تست پایه کمپرسور استفاده کنیم. در این تست برای اهم گیری پایه‌های کمپرسور اقدام می‌کنیم. اگر پایه C به دیگر پایه‌ها راه ندارد، این بدان معنی است که خرابی اورلود اتفاق افتاده است.
  • بررسی دمای سطح بدنه کمپرسور کولر گازی. اگر بدنه کمپرسور خیلی داغ است، به احتمال زیاد خرابی اورلود اتفاق افتاده است.

پیشنهاد ویژه: خرید عایق الاستومری لوله مسی


چگونه کولر گازی را از حالت اورلود خارج کنیم؟

در صورتی ‌که با انجام تست‌های اولیه از خرابی اورلود اطمینان دارید، لازم است تا هر چه سریع‌تر برای رفع علت اورلود کمپرسور کولر گازی دست ‌به ‌کار شوید. در هر صورت باید علت اورلود کمپرسور کولر گازی را جدی بگیرید. چرا که تداوم کارکرد کولر گازی با وجود این خرابی منجر به خسارات سنگین خواهد شد. اما چگونه کولر گازی را از حالت خطای اورلود خارج کنیم؟

عملکرد ما بستگی به‌ علت اورلود کمپرسور کولر گازی دارد. قاعدتاً خرابی کمپرسور بزرگترین مشکل است که باید مشکل آن را در نزد تعمیرکاران حرفه‌ای برطرف کنید. اما در بسیاری از موارد دامنه مشکلات ایجاد شده کوچک و علت‌ها سطحی هستند که به ‌راحتی برطرف می‌شوند.


پیشنهاد ویژه: خرید ابزار جوشکاری لوله مسی


همان‌طور که متذکر شدیم، کثیفی کندانسور از شایع‌ترین علائم خرابی اورلود است که با بررسی ساده و تمیز کردن مرتفع خواهد شد. در عین ‌حال برای بررسی عدم کارکرد فنی ابتدا توصیه می‌کنیم که تمامی اتصالات الکتریکی و فیوز مربوطه را چک کرده و در صورت سالم بودن برای تعمیر فنی اقدام کنید. در نهایت نیز اگر از شرایط برق مصرفی ساختمان اطمینان ندارید، بهتر است که برای نصب یک ترانس ساختمانی اقدام کنید. با انجام این مراحل می‌توانید علت اورلود کمپرسور کولر گازی را برطرف کرده و مجدداً از سیستم سرمایش بهینه آن استفاده کنید.

شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟