مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

نحوه تنظیم داکت اسپلیت برای تابستان

تنظیم داکت اسپلیت برای تابستان

در آغاز فصل گرما از کولر گازی خانه انتظار داریم که با ظرفیت خنک‌کنندگی کافی و مؤثر کار کند. داکت اسپلیت‌ها در صورت نصب با ظرفیت کافی محیط و تنظیم درست شرایط تابستانی قطعاً قدرت خنک‌کنندگی بالایی دارند و می‌توانند به ‌سرعت فضاهای بسته ساختمانی را خنک نمایند. اما مهم آن است که مراحل تنظیم داکت اسپلیت برای تابستان را به‌ درستی انجام داده باشید.

اگر صاحب داکت اسپلیت هستید، قطعاً هوشمندانه آن را برای عبور از نیمه سرد سال آماده کرده بودید. اما با ورود به روزهای گرم سال و تغییر شرایط کاربری داکت اسپلیت لازم است تا مکانیزم کار و تنظیمات آن را تغییر بدهید. به نوعی باید تنظیم داکت اسپلیت را از حالت زمستانی به حالت تابستانی برسانیم. در صورت تنظیم درست و سرویس به موقع داکت اسپلیت عملکردی روان و کاملاً بهینه با راندمان بالا خواهد داشت. در این مقاله از مس باران به مراحل تنظیم داکت اسپلیت در تابستان و به شکل قدم به قدم می‌پردازیم.

پیشنهاد ویژه مس باران: خرید کمپرسور کولر گازی

مراحل تنظیم داکت اسپلیت در تابستان

نحوه تنظیم داکت اسپلیت برای تابستان

داکت اسپلیت‌ها به ‌خاطر قابلیت سرمایش و گرمایش از بهترین سیستم‌های تهویه در فضاهای بسته ساختمانی محسوب می‌شوند. اما قاعدتاً می‌دانید که مکانیزم گرمایشی و یا سرمایشی به ‌کل متفاوت است. اسپلیت برای تولید جریان هوا در هر دو فاز طراحی ‌شده است. اما وقتی راندمان مطلوب را دارد که با توجه به نوع کاربری مراحل تنظیم و سرویس آن انجام شود. مراحل تنظیم داکت اسپلیت برای تابستان به قرار زیر هستند.

پیشنهاد ویژه مس باران: خرید پمپ درین کولرگازی

گام اول؛ تغییر حالت گرمایش داکت اسپلیت

در اولین قدم برای تنظیم داکت اسپلیت در تابستان لازم است تا شرایط کار زمستانی آن را غیرفعال کنید. این کار با بستن و از کار انداختن سیستم گردش آب گرم در داخل داکت اسپلیت انجام خواهد شد.

تغییر حالت گرمایش داکت اسپلیت

داکت اسپلیت‌ها با اتصال به سیستم گردش آب موتورخانه و یا پکیج ساختمان قابلیت تولید هوای گرم را دارند. این در حالی است که لازم است تا این بخش الحاقی را غیرفعال کنید. البته انجام این کار با بستن شیر و مسدود کردن جریان آب گرم به‌ سادگی انجام می‌شود. معمولاً تعمیرکارها توصیه می‌کنند که غیرفعال‌سازی بخش گرمایش همزمان با دوره سرویس داکت اسپلیت در آغاز نیمه گرم سال باشد.

پیشنهاد ویژه مس باران: خرید عایق لوله کولر گازی

گام دوم؛ تخلیه کویل آبگرم داخل داکت اسپلیت

مسدود کردن مسیر جریان آبگرم اگر چه باعث غیرفعال شدن بخش گرمایش داکت اسپلیت خواهد شد؛ اما در گام بعدی لازم است که آب باقیمانده در کویل آبگرم داکت اسپلیت را تخلیه کنید. باقی ماندن این آب داخل کویل باعث پوسیده شدن لوله‌ها خواهد شد که قطعاً بعدها و در نیمه سرد سال باعث مشکلات جدی می‌شود. چگونگی تخلیه آب باقیمانده در کویل آبگرم داکت اسپلیت مرحله‌ای تخصصی است و لازم است تا زیر نظر سرویس‌کار حرفه‌ای و با دقت کامل انجام شود.

پیشنهاد ویژه مس باران: خرید لوله مسی کولر گازی

گام سوم؛ سرویس فنی داکت اسپلیت

فن داکت اسپلیت در طول ۶ ماه کار گرمایش ساختمان قطعاً پر از گرد و خاک است و این لایه‌های جرم گرفته عملکرد بهینه آن برای مکش و عبور هوای کافی را مختل می‌کند. لذا وقتی برای تنظیم داکت اسپلیت در تابستان دست ‌به ‌کار شده‌اید، لازم است تا فن آن را با استفاده از شیشه‌پاک‌کن و دستمال نرم تمیز کرده و شرایط کارکرد آن را بررسی کنید. اگر فن خراب است و یا اتصالات آن مشکل دارد، حتماً برای تعمیرات لازم اقدام کنید.

پیشنهاد ویژه مس باران: خرید گاز کولر گازی

گام چهارم؛ سرویس فیلترهای داکت اسپلیت

سرویس فیلترهای داکت اسپلیت

فیلترها بخش کلیدی از عملکرد بهینه داکت اسپلیت هستند که جریان هوای تولید شده از سیستم را پاکیزه می‌کنند. البته در طول ماهها عملکرد گرمایشی احتمالا این فیلترها مسدود شده و کارایی لازم را نداشته باشند. تا حد ممکن برای تعویض فیلتر یونیت داخلی و شبکه پشت دستگاه یونیت خارجی اقدام کنید. اما گاهاً شرایط فیلترها مطلوب است و با یک تمیزکاری ساده مجدداً در وضعیت بهینه قرار می‌گیرند.

پیشنهاد ویژه مس باران: خرید اتصالات لوله مسی

گام پنجم؛ سرویس گاز مبرد داکت اسپلیت

این مرحله مهمترین اقدام در تنظیم داکت اسپلیت برای تابستان است. چرا که لازم است تا حجم گاز مبرد سیستم داکت اسپلیت را بررسی کرده و در صورت لزوم کمبود گاز جبران شود. تمام ماهیت سرمایش داکت اسپلیت در گردش گاز مبرد آن قرار دارد. در عین ‌حال کاهش حجم گاز مانع از عملکرد مناسب کمپرسور خواهد شد و در نهایت به فشار زیاد دستگاه و عدم خنک‌سازی کافی آن می‌انجامد.

شارژ مجدد گاز مبرد در دوره سرویس داکت اسپلیت از اقدامات اساسی برای آغاز کار فصل تابستان است. اما چگونگی شارژ گاز مبرد و همچنین بررسی مقدار کمبود گاز و یا انتخاب نوع گاز بحث کاملاً تخصصی است و لازم است تا توسط سرویس کار آموزش دیده و تکنیسین ماهر انجام شود. یخ زدن پنل داخلی، عدم قابلیت کافی برای خنک‌سازی محیط، کارکرد طولانی ‌مدت کمپرسور و یا خاموش شدن‌های ناگهانی کمپرسور، داغ شدن سطح بدنه کمپرسور و… همگی از علایم کاهش گاز مبرد هستند.

پیشنهاد ویژه مس باران: خرید کانال اسپیرال

گام ششم؛ تنظیم داکت اسپلیت در حالت کول

تنظیم داکت اسپلیت

Cool (کول) حالت سرمایش داکت اسپلیت است. این گزینه یکی از منوهای تنظیم داکت اسپلیت می‌باشد و لازم است تا از طریق منوی دستگاه وضعیت کاری آن را از حالت گرمایش به حالت سرمایش (Cool) تغییر بدهید. در این ‌صورت دستگاه قادر است تا با شرایط بهینه و کاملاً مطلوب برای خنک‌کنندگی کار کند.

پیشنهاد ویژه مس باران: خرید لوله مسی

گام هفتم؛ تنظیم دمای ترموستات

در آخرین مرحله لازم است تا شرایط کارکرد داکت اسپلیت را برای رسیدن به دمای مطلوب در ایام تابستانی تنظیم کنید. عملکرد کمپرسور داکت اسپلیت کاملاً وابسته به نحوه تنظیم دمای ترموستات آن است. در صورتی ‌که این دما را در مقداری پایین تنظیم کنید، عملکرد کمپرسور داکت اسپلیت طولانی است و فشار زیادی به دستگاه وارد می‌شود. بهترین حالت تنظیم ترموستات با توجه به شرایط محیط است و معمولاً توصیه می‌کنیم که دمای ترموستات داکت اسپلیت را در محدوده ۲۴ الی ۲۶ درجه سانتی‌گراد قرار بدهید.

توصیه‌هایی برای تنظیم داکت اسپلیت در تابستان

اگر چه با انجام هفت گام ذکر شده مراحل تنظیم داکت اسپلیت برای تابستان انجام‌ شده است؛ اما در نهایت برای رسیدن به بالاترین راندمان خنک کاری و بهترین شرایط عملکرد داکت اسپلیت لازم است که برخی از نکات و توصیه‌ها را جدی بگیرید. از قبیل:

  • کمپرسور داکت اسپلیت را به ‌طور جداگانه بررسی کنید و مطمئن باشید که کمپرسور در شرایط کارکردی بهینه قرار دارد. هر نوع عملکرد تحت صدای نامتعارف و یا داغ شدن بدنه و… را جدی گرفته و برای سرویس و تعمیر به‌ موقع آن اقدام کنید.
  • حتماً از همان نوع گاز مبرد موجود در دستگاه برای شارژ مجدد داکت اسپلیت استفاده کنید. اگر گاز به ‌طور کامل تخلیه شده از کاتالوگ دستگاه برای پیدا کردن نوع گاز مبرد مناسب استفاده کنید.
  • تنظیمات سرمایش خصوصاً نحوه کارکرد ترموستات دستگاه را در زمانی ‌که تمامی درب‌ها و پنجره‌های ساختمان بسته هستند، انجام بدهید. وجود روزنه و یا بازشوهای ساختمانی باعث ایجاد جریان هوا شده که قطعاً مانع از تنظیم درست حالت سرمایش داکت اسپلیت خواهد شد.
  • در حین سرمایش از پاشیده شدن آب بر روی کمپرسور و قطعات الکتریکی دستگاه خودداری کنید.
  • در هنگام روشن کردن داکت اسپلیت دقت کنید که تمام دریچه‌های آن باز و یا نیمه‌باز باشند. دریچه‌های بسته و یا مسدود شده مانع از گردش هوا می‌شوند که در عملکرد بهینه حین راه‌اندازی اولیه اسپلیت تأثیر منفی می‌گذارند.
  • از سرویس‌کارهای ماهر و آموزش‌دیده برای تنظیم داکت اسپلیت در تابستان استفاده کنید.

سخن پایانی

بهترین زمان سرویس داکت اسپیلت

تنظیم داکت اسپلیت برای تابستان ساده است و با تغییر از حالت گرمایش به حالت سرمایش (Cool) و مسدود ساختن سیستم گرمایش انجام می‌شود. اما اهمیت ماجرا در اطمینان از کارکرد بهینه و مطلوب دستگاه است. در طول روزهای گرم تابستان حجم کار دستگاه زیاد و سنگین است و تنها در صورت سرویس به ‌موقع می‌توانید از دستگاه در شرایطی مطلوب استفاده کنید. لذا بهترین زمان برای سرویس دوره‌ای داکت اسپلیت در همین مرحله تغییر از حالت سرمایشی به حالت گرمایشی است.

پیشنهاد مطالعه: تنظیم داکت اسپلیت برای زمستان

شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟