مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

چرا شیلنگ تخلیه آب اسپلیت مسدود می شود؟ طریقه تعویض آن چگونه است؟

شیلنگ تخلیه آب اسپلیت

آیا انسداد شیلنگ تخلیه آب اسپلیت خطرناک است؟ در سیستم داخلی کولر گازی حین عملکرد کمپرسور کولر گازی و برای پمپاژ گاز مبرد لوله‌های اواپراتور تا دماهای خیلی پایین حتی صفر درجه سانتی‌گراد سرد می‌شوند. در چنین شرایطی حجم رطوبت هوا داخل فضای اسپلیت تغییر فاز داده و حالت مایع پیدا می‌کند. این آب اضافی جمع شده باید از طریق شیلنگ تخلیه خارج شود. اما گاهی شیلنگ تخلیه آب اسپلیت مسدود است. در این ‌صورت فرآیند تخلیه آب به ‌طور کامل صورت نگرفته که مشکلات جدی به دنبال دارد.

شما نمی‌توانید جلوی رطوبت هوا را بگیرید و هر اندازه هوا مرطوب‌تر باشد، حجم آب تولید شده توسط اسپلیت نیز افزایش پیدا می‌کند. اما چالش شما زمانی آغاز خواهد شد که مراحل تخلیه آب به علت مسدود شدن شیلنگ انجام نمی‌شود. در این ‌صورت علت مسدود شدن شیلنگ تخلیه آب اسپلیت چیست؟ و در صورت نیاز مراحل تعویض شیلنگ تخلیه آب اسپلیت چگونه انجام می‌شود؟ در این مقاله از مس باران می‌خواهیم تا از علایم مسدودی شیلنگ تخلیه آب گفته و به راهکار رفع گرفتگی و یا تعویض اصولی آن بپردازیم.

علایم مسدود بودن شیلنگ تخلیه آب اسپلیت چیست؟

علایم مسدود بودن شیلنگ تخلیه آب اسپلیت

واضح‌ترین علت، خارج نشدن آب از شیلنگ تخلیه آب اسپلیت است. اما بهتر است که فریب چند قطره آب خارج‌ شده از این شیلنگ را نخورید. چرا که ممکن است مسیر تخلیه مسدود شده و تنها بخش کوچکی از آب در حال خارج شدن باشد. لذا برای بررسی مسدود شدن شیلنگ تخلیه آب اسپلیت این علایم را جدی بگیرید:

  • هر نوع بوی کپک و یا قارچ و نم زدگی در فضای داخلی اسپلیت
  • جمع شدن قطرات آب بر روی واحد داخلی کولر گازی
  • هر نوع رطوبت زدگی لوازمی که نزدیک به پنل داخلی کولر گازی هستند.
  • عدم عملکرد مناسب کولر گازی برای خنک کردن محیط
  • خاموش شدن ناگهانی کولر گازی

پیشنهاد مطالعه: علت خاموش شدن کمپرسور کولر گازی

دلایل مسدود شدن شیلنگ تخلیه آب اسپلیت چیست؟

دلایل مسدود شدن شیلنگ تخلیه آب اسپلیت

آنچه مسلم است، مسدود شدن شیلنگ تخلیه آب اسپلیت مانع از خروج قطرات آب حاصل از میعان رطوبت در سیستم اواپراتور خواهد شد. برای تست بهتر توصیه می‌کنیم که اتصال شیلنگ تخلیه آب اسپلیت را از سمت یونیت داخلی باز کنید. مقداری آب داخل شیلنگ ریخته و شرایط را بررسی کنید. اگر آب به ‌سختی به سمت یونیت خارجی پایین می‌رود و یا به سمت شما باز می‌گردد، قطعاً شیلنگ تخلیه مسدود است و باید اقدامات لازم را انجام بدهید. این آب داخل محفظه کولر گازی باقیمانده و مشکلاتی به ‌همراه دارد؛ اما علت این انسداد چیست؟

  • محیط مرطوب داخل شیلنگ فضای زیستی مناسب رشد جلبک‌ها است. گاهی حجم این جلبک‌ها آن‌قدر زیاد شده که در نهایت باعث انسداد شیلنگ تخلیه آب می‌شوند.
  • وجود گرد و غبار محیط خصوصاً در مناطق بیابانی و یا حاره‌ای از دلایل جدی انسداد شیلنگ تخلیه آب اسپلیت است. این گرد و خاک از طریق گردش هوا در اطراف کویل‌های اواپراتور وارد شیلنگ شده که توسط رطوبت محیط داخل شیلنگ به دام افتاده و در درازمدت آن را مسدود می‌کند.
  • گاهی سرمای بیش ‌از حد اواپراتور و یا سرمای محیط باعث یخ زدن آب داخل شیلنگ می‌شود. در این ‌صورت آب باقیمانده داخل اسپلیت نمی‌تواند از داخل این شیلنگ یخ‌زده عبور کند.

پیشنهاد ویژه: خرید و قیمت پمپ تخلیه آب کولر گازی

انسداد شیلنگ تخلیه چه مشکلاتی به‌ دنبال دارد؟

خارج شدن آب حاصل از میعان رطوبت هوا از روی اواپراتور آنچنان مهم است که در طراحی اسپلیت‌های مدرن یک سنسور تشخیص انسداد شیلنگ تخلیه پیش‌ بینی‌ شده است که در صورت تشخیص، کولر گازی را متوقف می‌کند. زیرا باقی ماندن آب در داخل اسپلیت خطرناک است و می‌تواند باعث آسیب جدی به بخش‌های الکتریکی و مکانیکی سیستم کولر گازی شود.

باقی ماندن آب در اسپلیت از راندمان کولر گازی می‌کاهد. در چنین شرایطی فرایند یخ‌ زدگی کویل‌های اواپراتور افزایش پیدا کرده، حتی دامنه انسداد شیلنگ تخلیه آب اسپلیت افزایش پیدا می‌کند. در عین ‌حال ممکن است این آب اضافی بر روی دیگر قطعات سیستم تهویه ریخته و یا در صورت تجمع زیاد نشت پیدا کرده؛ باعث آسیب به لوازم خانگی و یا فرسایش دیوارها گردد.

طریقه رفع گرفتگی شیلنگ تخلیه آب اسپلیت چگونه است؟

تعویض شیلنگ تخلیه آب اسپلیت

اگر به ابزارهای کافی و مهارت لازم دسترسی دارید، رفع گرفتگی شیلنگ تخلیه آب اسپلیت به‌ سادگی انجام می‌شود. برای این کار لازم است تا مراحل زیر را سپری کنید:

  1. کولر گازی را خاموش کرده و برای اطمینان از برق بکشید.
  2. در جستجویی ساده، شیلنگ تخلیه آب اسپلیت را پیدا کنید. این شیلنگ معمولاً نزدیک به واحد کندانسور تعبیه شده ‌است.
  3. عموماً مسدود شدن شیلنگ تخلیه آب اسپلیت از بخش انتهایی آن اتفاق می‌افتد. لذا می‌توانید به ‌راحتی و با استفاده از یک فرچه سفت اما نازک هر نوع گرفتگی انتهای شیلنگ را باز کنید.
  4. برای رفع گرفتگی تخلیه آب اسپلیت حتی می‌توانید از قدرت مکش جاروبرقی هم استفاده کنید. البته از قبل حجم آب داخل اسپلیت را تخلیه کرده باشید.
  5. بهترین راهکار، شستشوی داخلی شیلنگ است که به ‌سادگی و با تخلیه محلول سرکه و آب در شیلنگ کولر گازی انجام می‌شود. البته توصیه می‌کنیم که هر نوع اقدام برای شستشوی داخل شیلنگ را با مشورت افراد متخصص انجام دهید.
  6. پس ‌از باز شدن شیلنگ حتماً کف ظرف تخلیه آب کولر گازی را کاملاً خشک کنید. این محیط مرطوب مستعد رشد جلبک‌ها و قارچ‌ها است.

اگر با اقدامات گفته ‌شده موفق به رفع گرفتگی شیلنگ تخلیه آب اسپلیت نشده‌اید، توصیه می‌کنیم که اقدام خاص دیگری را انجام نداده و از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. بررسی تمیز بودن مسیر شیلنگ تخلیه آب اسپلیت از جمله مراحل سرویس کولر گازی است که افراد ماهر به ‌راحتی آن را انجام داده و در صورت لزوم از جرمگیرهای استاندارد برای باز شدن مسیر شیلنگ استفاده می‌کنند.


پیشنهاد ویژه: خرید برد همه کاره کولر گازی


طریقه تعویض شیلنگ تخلیه آب اسپلیت

طریقه تعویض شیلنگ تخلیه آب اسپلیت

شیلنگ‌های ترک خورده و یا پوسیده و حتی شیلنگ‌هایی که دچار انسدادهای گسترده در جاهای مختلف شده‌اند، دیگر قابل بازیابی و رفع انسداد نیستند و باید آنها را تعویض کنید. برای تعویض شیلنگ تخلیه آب اسپلیت این مراحل را انجام دهید:

  1. شیلنگ دقیقاً مطابق با سایز شیلنگ قبلی اسپلیت تهیه کنید. این شیلنگ‌ها معمولاً در اندازه‌های ۱ متری به فروش می‌رسند.
  2. دستگاه اسپلیت را خاموش کنید.
  3. شیلنگ تخلیه آب در حد فاصل پنل داخلی کولر و یونیت خارجی آن قرار دارد. بنابراین در ابتدا و برای قطع کردن این اتصال باید فیتینگ لوله را از روی پنل داخلی باز کنید. در سمت یونیت خارجی نیز این شیلنگ با استفاده از فیتینگی متصل شده‌ است.
  4. پس‌ از باز شدن دو سمت شیلنگ قدیمی آن را به ‌آرامی کشیده تا از داخل دیوار عبور کند.
  5. شیلنگ جدید را باید درست مطابق شیلنگ قبلی در حد فاصل قسمت خروجی تخلیه یونیت داخلی و قسمت زیرین پنل خارجی متصل کنید. بهتر است ابتدا سمت خروجی تخلیه یونیت را متصل کنید. سپس با عبور شیلنگ از بخش زیرین پنل داخلی عبور داده و از داخل مجرای دیوار به آن سمت بفرستید. در سمت دیگر می‌توانید فیتینگ شیلنگ را به ورودی تخلیه اسپلیت متصل کنید.

پیشنهاد ویژه: خرید لوله مسی با بهترین قیمت

توصیه‌هایی برای انسداد شیلنگ تخلیه آب اسپلیت

هر نوع نشانه از مسدود شدن شیلنگ تخلیه آب اسپلیت را جدی بگیرید. وقتی سیستم شما سرما و یا برودت کافی را تولید نمی‌کند و یا در مسیر کویل‌ها یخ‌زدگی سنگین قرار گرفته است و حتی زمانی ‌که بوی نم واضحی از فضای داخل اسپلیت به مشام می‌رسد و یا هر نوع پوسیدگی سینی و یا نم زدگی دیوارها را کاملاً جدی گرفته و با احتمال مسدود شدن شیلنگ برای بررسی علت این انسداد دست ‌به ‌کار شوید.

شایع‌ترین علت انسداد شیلنگ تخلیه، تجمع جلبک‌ها است که باید علاوه ‌بر باز کردن مسیر شیلنگ از پاکسازی مجرای داخلی و حتی سینی اسپلیت از هر نوع جلبک اطمینان داشته باشید. بهتر است در چنین شرایطی وضعیت سینی زیرین اسپلیت را بررسی کنید. برای این کار بهتر است شرایط سینی را پس‌ از حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه عملکرد کولر گازی بررسی کنید تا از وجود هر نوع نشتی مطمئن شوید. هر نوع نشتی سینی به ‌علت انسداد شیلنگ نیست و می‌تواند به‌ دلیل ترک‌خوردگی و یا شکستگی خود سینی باشد.

شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟