مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

علت خاموش شدن کمپرسور کولر گازی

علت خاموش شدن کمپرسور کولر گازی

در خانه نشسته‌اید و از حضور هوای خنک کولر گازی لذت می‌برید، اما به ناگهان با حجم هوایاموش شدن کمپرسور کولر گازی یکی از رایج‌ترین آنها است. در چنین شرایطی چرخه تبخیر و میع گرم روبه‌رو می‌شوید. قاعدتاً از کولر گازی انتظار چنین هوایی را نداریم. این مشکل دلایل بسیاری دارد که خان گاز مبرد انجام نمی‌شود و ما نیز با موج هوای گرم روبرو هستیم. اما علت خاموش شدن کمپرسور کولر گازی چیست؟

مشکلاتی از قبیل برق کشی، تنظیمات غلط، اورلود موتور، کثیفی فیلترها و حتی کویل‌ها و… همگی می‌توانند علت خاموش شدن و روشن شدن کمپرسور کولر گازی باشند. برای بهبود عملکرد مناسب کولر گازی لازم است تا این مشکل را دقیق بررسی کنید. در غیر این صورت ممکن است که با خرابی‌های دامنه‌دار تری روبرو شوید. در این مقاله از مس باران به نکته‌هایی از علت خاموش شدن کمپرسور کولر گازی می‌پردازیم.

کثیفی فیلترها

عواملی که سبب گرم شدن کمپرسور می‌شوند

عوامل زیادی در عملکرد بهینه کمپرسور کولر گازی نقش دارند که نقص و یا خرابی هر کدام می‌تواند زمینه کافی برای عدم کارکرد مناسب این سیستم باشد. اما نگاه ما به پیدا کردن دلیل خاموش شدن کمپرسور کولر گازی متفاوت است. در کل می‌توانیم علت خاموش شدن کمپرسور کولر گازی را در دو شرایط کاملاً متفاوت بررسی کنیم:

  • کمپرسور کولر گازی پس ‌از چند دقیقه خاموش می‌شود.
  • کمپرسور کولر گازی به ‌طور ناگهانی خاموش می‌شود.

این دو شرایط درمورد علت خاموش شدن کمپرسور کولر گازی اگر چه به‌ ظاهر شبیه یکدیگر هستند؛ اما در عیب‌یابی تفاوت‌هایی دارند. در ادامه به جمع کاملی از دلایل خاموش شدن کمپرسور کولر گازی می‌پردازیم.


پیشنهاد ویژه: خرید لوله مسی


علت خاموش شدن کمپرسور کولر گازی بعد از چند دقیقه

علت خاموش شدن کمپرسور کولر گازی بعد از چند دقیقه

این شرایط زمانی است که سیستم سرمایش کولر گازی شرایط آغاز به ‌کار را طی کرده و حتی وارد فاز عملیاتی تولید هوای سرد می‌شود. اما پس ‌از طی شدن مدت زمانی کوتاه هوای گرم جایگزین هوای سرد خواهد شد. چرا که کمپرسور کولر گازی خاموش شده‌ است. برای بررسی چنین شرایطی می‌توانیم علت‌های زیر را جستجو کنیم:

1- ترموستات کولر گازی خراب است یا به‌ درستی تنظیم نشده است:

ترموستات یک سوئیچ دمایی در سیستم سرمایش کولر گازی است که با توجه به دمای محیط فعالیت می‌کند. تنظیم نامناسب مثلاً انتظار خنکی بیش ‌از حد کولر گازی منجر می‌شود تا این قطعه حساسیت لازم را از دست داده و ممکن است که اصلاً فعال نشود. در این ‌صورت سیکل جریان سیال گاز مبرد متوقف شده و کمپرسور کولر گازی خاموش می‌شود. معمولاً علت خاموش شدن کمپرسور کولر گازی به طور ناگهانی در همین نکته ساده نهفته است.


پیشنهاد ویژه: خرید ابزار جوشکاری لوله مسی


2- کثیفی فیلتر هوای کولر گازی:

کثیفی فیلتر هوا از علت‌های رایج برای خاموشی کمپرسور کولر گازی است. به‌ مرور زمان بر حجم آلودگی‌های انباشته‌ شده در فیلتر هوا افزوده می‌شود، تا جاییکه جریان کافی از هوا امکان‌پذیر نیست. فیلترهای کثیف با اختلال در جریان هوا باعث می‌شوند تا کولر گازی سخت‌تر و در مدت زمان طولانی‌تر کار کند. در نهایت گرمای زیادی در کمپرسور تولید شده که باعث عملکرد سیستم اورلود خواهد شد. برای رفع این مشکل با چالش جدی روبرو نیستید و کافی است تا هر ماه برای تمیز کردن فیلتر هوای کولر گازی اقدام کنید.

پیشنهاد مطالعه: جدول مقدار روغن کمپرسور کولر

3- موتور کمپرسور اورلود شده‌ است:

هر گاه به هر دلیلی موتور کمپرسور تحت فشار باشد، سیستم اورلود وارد عمل شده و با قطع جریان برق کمپرسور را خاموش می‌کند. در این ‌صورت تا برطرف نشدن مشکل که می‌تواند مواردی از قبیل کمبود گاز مبرد، کثیفی کندانسور، نوسان ولتاژ و… باشد، موتور کمپرسور فعال نمی‌شود. اورلود شدن از جمله رایج‌ترین علت خاموش شدن کمپرسور کولر گازی است. اما در واقع یک خرابی نیست؛ بلکه هشداری جدی برای جلوگیری از خرابی‌های دامنه‌دار است. در هر صورت وقوع شرایط اورلود را جدی بگیرید.

پیشنهاد مطالعه: اورلود کمپرسور کولر گازی

4- کثیف بودن کویل کندانسور کولر گازی:

کندانسور بخش تبادل حرارتی در کولر گازی است که یک مجموعه از لوله‌ها برای عبور سیال و تبدیل شدن به گاز است. حال وقتی فضای داخلی کندانسور کثیف باشد، تبادل حرارتی به ‌خوبی انجام‌ نشده و عملاً گاز مبرد ایجاد نمی‌شود. این مشکل باعث فشار بر روی کمپرسور شده که در نهایت به خاموشی آن می‌انجامد. وقتی کندانسور کثیف است، خیلی دیر جریان هوای سرد تولید شده و عملاً کمپرسور کولر گازی برای مدت طولانی‌تری کار می‌کند. با تمیز کردن کویل‌های کندانسور همراه محلول آب و مایع ظرف‌شویی به راحتی می‌توانیم از این مشکل عبور کنیم.


پیشنهاد ویژه: خرید کاور شستشوی کولر اسپلیت


5- فن کولر گازی خراب است:

خرابی فن می‌تواند علت خاموش شدن کمپرسور کولر گازی باشد. وقتی فن به ‌درستی کار نمی‌کند، قاعدتاً تبادل حرارتی در کندانسور اتفاق نمی‌افتد. زیرا جریان هوایی برای تبادل هوایی با کویل کندانسور وجود ندارد. در این ‌صورت سیکل تبخیر سیال و تولید گاز مبرد انجام نشده و کمپرسور تحت فشار قرار می‌گیرد.

6- لوله جریان گاز مسدود است:

هر کولر گازی یک سیستم بسته برای جریان گاز مبرد است. در این سیستم سیکل پیوسته‌ای از تبخیر و میعان گاز مبرد انجام می‌شود. اما وقتی مسیر لوله مسی کثیف و یا مسدود باشد، این جریان نیز مختل خواهد شد و فرایند تولید هوای سرد کولر گازی ناقص انجام می‌شود. در این ‌صورت باز هم با فشار بالا بر روی کمپرسور روبه‌رو هستیم که در نهایت به خاموشی آن پس ‌از چند دقیقه کارکرد می‌انجامد.

7- کمبود گاز مبرد کولر گازی:

کمبود گاز مبرد به ‌علت نشتی در سیستم لوله‌کشی داخلی کولر گازی اتفاق می‌افتد. وقتی گاز مبرد داخل سیستم کولر کم است، عملاً توان دستگاه برای تبادل حرارتی با محیط ضعیف است. در چنین شرایطی مدت ‌زمان کارکرد سیستم افزایش پیدا می‌کند تا این کمبود گاز را با کار کردن طولانی‌تر جبران نماید. البته عملکرد طولانی مساوی است با فشار بالاتر به کمپرسور و خاموش شدن پی‌درپی آن.

کمبود گاز مبرد کولر گازی

پیشنهاد ویژه: خرید گاز r22

علت خاموش شدن ناگهانی کمپرسور کولر گازی

هر کدام از علت خاموش شدن کمپرسور کولر گازی که تاکنون ذکر کرده‌ایم، می‌توانند کاملاً ناگهانی ظاهر شده و سیستم کمپرسور کولر گازی را خاموش کنند. اما شما قادر هستید تا همچنان کولر گازی را روشن کنید که در این ‌صورت مجدداً پس‌ از مدتی دوباره کمپرسور خاموش خواهد شد. با این ‌وجود برخی خرابی‌ها ناگهانی ایجاد شده و شرایط کارکرد مجدد کولر گازی را مختل می‌کند. به شکلی که دیگر قادر به روشن کردن آن نیستید.

خرابی رله، خرابی استارت کولر گازی، خرابی سنسور کولر گازی، سوختن موتور کمپرسور، خرابی برد اصلی کولر گازی، سوختن خازن، قطع اتصالات برق و… از جمله مشکلاتی است که به ‌طور ناگهانی کولر گازی را خاموش کرده و تا برطرف نشدن کامل هرگز شرایط روشن شدن مجدد آن را ندارید.

پیشنهاد ویژه: خرید کمپرسور روتاری

توصیه‌هایی برای پیدا کردن علت خاموش شدن کمپرسور کولر گازی

پیدا کردن علت خاموش شدن کمپرسور کولر گازی

برای پیدا کردن علت خاموش شدن کمپرسور کولر گازی، لازم است تا رفتار کمپرسور را بررسی کنید. مهم است بدانید که کمپرسور در چه زمانی و تحت چه شرایطی خاموش می‌شود؟ آیا پس ‌از خاموش شدن امکان راه‌اندازی مجدد کولر گازی فراهم است؟ در صورت خاموش شدن آیا سطح بدنه کمپرسور داغ است؟ و… .

علت خاموش شدن کمپرسور کولر گازی به صورت ناگهانی می‌تواند هر کدام از موارد ذکر شده در این مقاله باشند. قاعدتاً قرار نیست تا پس ‌از هر بار خاموش شدن ناگهانی به ‌دنبال پیچیده‌ترین علت‌ها باشیم. لذا توصیه می‌کنیم که از ابتدا موارد زیر را بررسی کنید:

  • وجود برق و همچنین سطح ولتاژ کولر گازی را بررسی کنید.
  • تنظیمات ترموستات را چک کرده و مطمئن شوید که متناسب با شرایط محیط قرار دارد.
  • تمیز بودن فیلتر هوای کولر گازی و همچنین تمیزی کویل کندانسور را بررسی کنید.

اگر با وجود اقدامات ذکر شده همچنان کمپرسور خاموش می‌شود، قاعدتاً با مشکلات جدی‌تر مانند کمبود گاز مبرد، نیم سوز شدن فن و حتی خرابی برد اصلی روبرو هستید که در این ‌صورت باید از خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی نزد تکنیسین‌های ماهر استفاده کنید.

شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

یک نظر در “علت خاموش شدن کمپرسور کولر گازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟