مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

راهنمای جامع عیب یابی و تعمیر پمپ درین کولر گازی

رایج ترین مشکلات پمپ درین کولر گازی

عملکرد صحیح پمپ درین در کارکرد بهینه و افزایش طول عمر مفید اسپلیت تأثیرگذار است. این پمپ وظیفه دارد تا آب چگالیده در اثر تقطیر رطوبت با برخورد به لوله‌های سرد یونیت کولر گازی را تخلیه کند. با این ‌وجود گاهاً پروسه تخلیه آب درین به طور کامل انجام نمی‌شود. در این مقاله از مس باران قصد داریم تا به بررسی رایج ترین مشکلات پمپ درین کولر گازی بپردازیم.

راهنمای جامع عیب یابی و تعمیر پمپ درین کولر گازی

عیب یابی و تعمیر پمپ درین کولر گازی

در تمامی سیستم‌های کولر گازی از پمپ درین استفاده نمی‌کنند. اما در مواقعی که امکان تخلیه آب به بیرون از محفظه درین وجود ندارد، مانند زمانی ‌که فاصله بین پنل و دیوار بیرونی زیاد است و یا لازم است تا تخلیه آب به شکل سربالا انجام شود، باید از سیستم پمپ درین استفاده کنیم. قاعدتاً در چنین سیستم‌هایی هر نوع انباشت آب مستعد دردسرهای زیادی است. زنگ ‌زدگی قطعات، یخ‌زدگی آب، چکه کردن آب و… از جمله مشکلاتی است که در اثر خرابی پمپ درین ایجاد می‌شوند. سیستم درین اگر چه ساده است، اما باید عملکردی صحیح و بدون وقفه داشته باشد. در هر صورت برای بررسی خرابی پمپ درین کولر گازی موارد زیر را بررسی کنید.

پیشنهاد ویژه: خرید پمپ درین با بهترین قیمت

رایج ترین مشکلات پمپ درین کولر گازی چه هستند؟

رایج ترین مشکلات پمپ درین کولر گازی

نشتی آب، رایج ترین مشکلات پمپ درین کولر گازی است که در صورت خرابی پمپ درین کولر گازی دیده می‌شود. وقتی این پمپ کوچک خراب است و یا به هر علتی کار نمی‌کند، آب چگالیده در مخزن درین اسپلیت انباشته می‌شود و در مدت زمانی کوتاه این مخزن کوچک را پر خواهد کرد. در این ‌صورت با جریان دائمی نشتی آب از اطراف یونیت کولر گازی مواجه هستید. البته قرار نیست تا خرابی پمپ درین را تا پس ‌از پر شدن مخزن درین بررسی کنید. بلکه لازم است عدم کارکرد این پمپ را به ‌سرعت شناسایی نمایید.

نشتی آب کولرگازی

یک راه‌حل ساده توجه به تغییر صدای کارکرد یونیت کولر گازی است. این پمپ‌ها حین کار صدای نسبتا بلندی تولید می‌کنند و قاعدتاً وقتی خراب هستند و یا به هر دلیلی کار نمی‌کنند، با تغییر صدای یونیت به ‌راحتی می‌توانیم متوجه مشکل شویم. اما به هر صورت برای تعمیر پمپ درین کولر گازی و بررسی علت خرابی‌ها و وجود مشکلات موارد زیر را بررسی کنید.

پیشنهاد مطالعه: علائم خالی شدن گاز کولر گازی

آیا نحوه نصب پمپ درین صحیح است؟

نحوه نصب پمپ درین

عدم نصب اصولی رایج ترین مشکلات پمپ درین کولر گازی است. این موارد نیز عموماً در صورت تعویض پمپ و با نصب مجدد آن اتفاق می‌افتد. مثلاً زمانی‌ که پمپ درین کولر گازی را به ‌تازگی تعویض کرده‌اید، ممکن است روش نصب اصولی را رعایت نکرده و با مشکلات جدی مواجه شوید. در این ‌صورت یا پمپ درین کار نمی‌کند و یا در صورت کار کردن قادر به تخلیه آب انباشته شده در مخزن درین اسپلیت نیست. لذا توصیه می‌کنیم که در هر صورت اگر مهارت کافی ندارید، برای نصب این پمپ اقدام نکنید و آن را به تعمیرکار مجاز بسپارید.

از طرفی در صورت مشاهده علایم خرابی پمپ درین کولر گازی مثلاً انباشت بیش‌ از حد آب در مخزن درین روش نصب صحیح پمپ را بررسی کنید. در بسیاری از موارد با برطرف شدن ایرادات نصب، مشکل برطرف شده و تخلیه آب به ‌طور کامل انجام می‌شود.

پیشنهاد ویژه: لوله مسی کولر گازی

آیا اتصال الکتریکی پمپ صحیح و سالم است؟

در بسیاری از موارد خرابی و یا عدم کارکرد پمپ درین به‌ علت قطعی و یا عدم اتصال صحیح الکتریکی آن است. به ‌عنوان مثال اگر پمپ را به ‌تازگی تعویض کرده‌اید و حالا به ‌درستی کار نمی‌کند، حتماً مسیر اتصال الکتریکی آن را بررسی کنید. در عین ‌حال ممکن است اتصال الکتریکی پمپ بر اثر گذشت زمان فرسوده شده، پارگی و یا قطعی در مسیر جریان برق پمپ وجود داشته باشد. بررسی اتصال الکتریکی، ساده‌ترین و بدیهی‌ترین اقدام است. در صورتی ‌که از اتصال الکتریکی پمپ مطمئن هستید، قاعدتاً باید برای مشکلات جدی‌تر و تعمیر پمپ درین کولر گازی اقدام کنید.

پیشنهاد ویژه: خرید برد کولر گازی

آیا سنسور آب سالم و یا تمیز است؟

پمپ درین برای تخلیه آب چگالیده کارایی دارد و با کارکرد صحیح تمامی آب مخزن درین را به ‌سرعت تخلیه خواهد کرد. سنسوری در داخل پمپ پیش ‌بینی ‌شده است که حجم آب را تشخیص داده تا در صورت تخلیه کامل مخزن درین از ادامه فعالیت پمپ جلوگیری کند. این سنسور وظیفه دارد تا سطح آب را اندازه‌گیری کند و بازه فعالیت پمپ را تنظیم نماید. اما گاهاً مسیر تماس این سنسور با آب مسدود می‌شود. در این ‌صورت سنسور آب نمی‌تواند مقدار سطح آب مخزن درین را شناسایی کند.

مسدود شدن سنسور آب از رایج ترین مشکلات پمپ درین کولر گازی است که به ‌راحتی و با چند تکان پمپ برطرف می‌شود. هر چند توصیه می‌کنیم که اطراف این سنسور را کاملاً تمیز کنید. در برخی موارد خود سنسور خراب است که باید برای تعمیر پمپ درین کولر گازی اقدام کنید.

پیشنهاد ویژه: خرید گاز فریون

آیا شیلنگ تخلیه پمپ درین سالم است؟

شیلنگ تخلیه پمپ درین

مسدود شدن و یا خرابی و پارگی شیلنگ تخلیه از دیگر مشکلات پمپ درین کولر گازی است. این مشکل ارتباط فنی و یا فیزیکی با عملکرد پمپ درین ندارد؛ اما قطعاً به ‌علت جلوگیری تخلیه آب در مسیر فعالیت بهینه این پمپ تأثیر منفی خواهد گذاشت. اگر به هر دلیلی مسیر تخلیه آب از داخل شیلنگ درین مسدود شود، پمپ تحت فشار کار می‌کند. در این ‌صورت احتمال خرابی پمپ بسیار زیاد است.

یخ زدن آب، رایج‌ترین علت مسدود شدن شیلنگ تخلیه درین است. از طرفی ممکن است گرد و خاک زیاد، نصب غیراصولی، تماس با اجسام سنگین و… باعث مسدود شدن مسیر شیلنگ شوند. در هر صورت انسداد شیلنگ از رایج ترین مشکلات پمپ درین کولر گازی است که لازم است تا هر چه سریع‌تر برای برطرف شدن آن اقدام کنید. توصیه می‌کنیم که برای شستشوی شیلنگ، باز شدن یخ و حتی نصب و بررسی مسیر تخلیه از مهارت تعمیرکاران حرفه‌ای استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: قطعات کولر گازی

آیا فیلتر پمپ درین خراب یا مسدود است؟

پمپ درین حین کارکرد تمامی ناخالصی‌های داخل مخزن را مکش می‌کند. برای جلوگیری از تجمع این ناخالصی‌ها در مسیر ورودی پمپ درین یک عدد فیلتر صفحه‌ای نصب شده ‌است.

وظیفه این فیلتر پاکسازی آب حین مکش پمپ درین است. این ناخالصی‌ها در سطح فیلتر رسوب کرده و در دراز مدت باعث مسدود شدن آن خواهد شد. به ‌این ‌ترتیب مادامیکه پمپ درین کار می‌کند، جریان کافی مکش آب از داخل مخزن اتفاق نمی‌افتد. مسدود شدن فیلتر از رایج ترین مشکلات پمپ درین کولر گازی است که مانع از تخلیه به ‌موقع آب می‌شود. در این ‌صورت پمپ مجبور است که در مدت زمان طولانی‌تری کار کند. قطعاً این شرایط در دراز مدت باعث خرابی پمپ درین کولر گازی خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: جدول مقدار روغن کمپرسور کولر گازی

توصیه‌هایی برای تعمیر پمپ درین کولر گازی

اگر چه پمپ درین کارکرد ساده‌ای دارد و حتی برای هدفی ساده مانند تخلیه آب طراحی ‌شده است؛ اما بدون تردید یکی از اصلی‌ترین قطعات فنی در طراحی سیستم اسپلیت کولر گازی است. عدم کارکرد صحیح این پمپ باعث تجمع آب چگالنده شده که تبعات نگران‌کننده بسیار زیادی را به ‌دنبال دارد.

تعمیر پمپ درین کولر گازی کاملاً تخصصی است و قطعاً نمی‌توانید تا این قطعه حساس را در محیط خانگی و با ابزارهای ساده عیب‌یابی کنید. اما می‌توانید به‌ راحتی مشکلات پمپ درین را شناسایی کرده و حتی از احتمال خرابی آن جلوگیری کنید. هر نوع نشتی آب از مخزن درین و یا کارکرد با صدای نامتعارف سیستم اسپلیت را جدی بگیرید. نشتی آب در اثر یخ‌زدگی و یا انسداد شیلنگ تخلیه از رایج ترین مشکلات پمپ درین کولر گازی است که به‌ راحتی برطرف می‌شوند.

رایج ترین مشکلات پمپ درین کولر گازی

با این ‌وجود در صورت عدم کارکرد پمپ و یا عدم تخلیه کامل و به ‌موقع آب توصیه می‌کنیم که تمیزی فیلتر صافی، باز بودن کامل مسیر تخلیه آب، سالم بودن اتصال الکتریکی و البته نصب اصولی پمپ را بررسی کنید. بررسی این موارد ساده است که عموماً باعث برطرف شدن مشکل می‌شود. در صورتی‌ که با وجود بررسی این موارد همچنان پمپ کار نمی‌کند، لازم است که برای تعمیر پمپ درین کولر گازی اقدام کنید.

شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟