مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

9 نکته از تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت

تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت

همه ما علاقه داریم تا در فضای ساختمان از قابلیت خنک‌کنندگی بهتر و مفیدتری بهره‌مند شویم. واقعاً چه کسی ماندن در موج هوای گرم ایام داغ تابستان را دوست دارد؟ برای همین است که استفاده از انواع سیستم‌های خنک کننده بر پایه گاز مبرد مانند کولر گازی و یا داکت اسپلیت توسعه پیدا کرده ‌است. با این ‌وجود تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت در چیست؟

بررسی تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت

تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت

داکت اسپلیت یا کولر گازی کدام یک را برای محیط ساختمانی خود انتخاب می‌کنید؟ آیا این دو کارایی یکسانی دارند؟ و یا زمینه‌های کاربردی آنها متفاوت از یکدیگر است؟ قطعاً در هنگام خرید و تجهیز سیستم سرمایشی ساختمانی به این دو گزینه خواهید رسید. در این ‌صورت لازم است تا با نگاهی باز از تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت بدانید. در این مقاله از مس باران نیز قصد داریم تا با جزئیات کامل به تفاوت طراحی، کارایی و حتی قیمت انواع تکنیک‌های سرمایشی بر پایه گاز مبرد بپردازیم.

اسپلیت (کولر گازی) چیست؟

کولرهای گازی آشناترین سیستم‌های سرمایشی بر پایه گاز مبرد هستند که در این سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. هر دستگاه کولر گازی در واقع یک سیستم سیکل بسته تبخیر و میعان گاز مبرد است که در حد فاصل یونیت خارجی و داخلی جریان دارد و به ‌این ‌ترتیب می‌تواند با جذب گرمای محیط برای تولید هوای خنک استفاده شود.

کولرهای گازی هوای خنک را به شکل تک‌بعدی در محیط ساختمان توزیع می‌کنند و در کل، مناسب نصب در فضاهای مستقل و منفرد ساختمانی هستند. این سیستم‌ها در دو تیپ از مدل‌های پنجره‌ای و دیواری طراحی شده‌اند.


پیشنهاد ویژه: خرید و استعلام قیمت لوله مسی کولر گازی


داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت نیز نوعی سیستم سرمایش بر پایه گاز مبرد است که ساختار کلی آن شبیه به کولر گازی است؛ اما کمتر از آن برادر کوچکتر خود شناخته‌ شده است. زیرا داکت اسپلیت‌ها را برای توزیع هوای سرد در فضاهای بزرگ و پیچیده ساختمانی طراحی کرده‌اند.

همه این تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت نیز در الگوی طراحی و روش نصب آنها است. داکت اسپلیت‌ها دارای یونیت خارجی هستند که در فضای بیرونی از ساختمان نصب شده و با استفاده از تکنیک تبخیر و میعان گاز مبرد هوای سرد مورد نیاز را در حجم بالایی تولید می‌کنند. این جریان هوای خنک از طریق سیستم کانال کشی به سمت ساختمان هدایت خواهد شد.

نگاهی به تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت

تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت

حالا که خیلی ساده با کلیاتی از روش طراحی و مکانیزم کارکرد این دو سیستم خنک‌ کننده گاز مبرد آشنا شده‌اید، بهتر است وارد بحث اصلی خودمان شویم و آنها را از جنبه‌های مختلف مقایسه کنیم. در ادامه به موضوعات کلیدی از تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت اشاره خواهیم کرد.


پیشنهاد ویژه: خرید انواع اتصالات لوله مسی


1- روش طراحی

اصلی‌ترین فرق اسپلیت و داکت اسپلیت در روش طراحی این دو سیستم خنک ‌کننده است. اگر چه هر دو سیستم با استفاده از تکنیک گاز مبرد کار می‌کنند؛ اما نگاه متفاوتی برای چگونگی تولید هوای خنک در فضاهای ساختمانی دارند. کولر گازی یا همان اسپلیت از دو یونیت مستقل بیرونی و داخلی تشکیل شده و بدون هیچ واسطه در داخل فضاهای ساختمانی نصب می‌شود. به ‌این ‌ترتیب مستقیم جریان هوای داخل فضا را به جریان انداخته و خنک می‌کند.

اما روش طراحی داکت اسپلیت بر یک الگوی سرمایش مرکزی است. داکت اسپلیت‌ها یک یونیت کامل هستند که در محیط خارج ساختمان نصب شده و هوای خنک را از طریق شبکه کانال کشی در فضاهای ساختمانی توزیع می‌کنند. به ‌این ‌ترتیب نوعی سیستم سرمایش خارجی محسوب شده که قابلیت توزیع گسترده هوای خنک را دارند.

پیشنهاد ویژه: خرید کمپرسور اسپیلت

2- کاربری

نوع کاربرد، بحث فنی دیگری از الگوی تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت است. هر دو سیستم قدرت خنک‌کنندگی بالایی دارند؛ اما نمی‌توانند کارایی شبیه یکدیگر داشته باشند. اصولاً کولر گازی (اسپلیت) یک نوع سرمایش مستقل برای فضایی محدود در ساختمان است. قدرتمندترین این سیستم‌ها در نهایت می‌توانند یک سالن بزرگ ساختمانی را خنک کنند. بنابراین کاربرد آنها نهایتاً برای خنک کردن فضاهای جدا از هم در محیط ساختمانی است. تا جاییکه حتی مجبور هستیم تا برای یک خانه بزرگ چندین سیستم کولر گازی جداگانه را نصب کنیم.

اما نگاه طراحی و کاربری داکت اسپلیت برای سرمایش مرکزی است. به شکلی که می‌توان با نصب شبکه کانال‌ها هوای سرد داکت اسپلیت را در فضاهای متنوع یک واحد ساختمانی و حتی چندین واحد مستقل در یک ساختمان آپارتمانی توزیع کرد. به ‌این ‌ترتیب برای یک ساختمان که فضاهای متنوعی دارد، نیازی به نصب چندین سیستم مستقل نیست؛ بلکه می‌توانیم با نصب یک سیستم مرکزی داکت اسپلیت، کل نیاز سرمایش ساختمان را تأمین نماییم.

پیشنهائ مطالعه: نحوه تشخیص نوع کمپرسور کولر گازی

3- مکانیزم کنترل دما

کنترل دما از بحث‌های جدی در تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت است. در کولرهای گازی که سیستم مستقلی دارند، این کار به‌ سادگی انجام می‌شود. یعنی به ‌راحتی قادر هستید تا با استفاده از یونیت کنترل دستگاه برای تنظیم دمای ترموستات اقدام کنید. اما در داکت اسپلیت که سیستم سرمایش مرکزی است، این‌گونه نیست. در داکت اسپلیت عملاً نمی‌توانیم برای هر فضای مستقل کنترل دمای جداگانه داشته باشیم.

تمامی فضاها تحت عملکرد یک سیستم مرکزی هستند و دمای جریان هوا در کل کانال‌ها برای توزیع در تمامی فضاها یکسان است. برای حل این مشکل در سیستم داکت اسپلیت از دمپرهای موتوردار (VAV) استفاده می‌کنند. این دمپرها می‌توانند حجم‌ هوای ورودی به فضا را تغییر داده و به ‌این ‌ترتیب بدون آنکه دمای هوا را تغییر بدهند، برای تغییر دمای محیط کارایی دارند.

پیشنهاد ویژه: خرید پایه کولر گازی

4- مقدار صدا در محیط ساختمان

صدای تولید شده یکی دیگر از بحث‌های جدی برای بررسی فرق داکت اسپلیت با اسپلیت است؛ اما این موضوع را باید از دو جنبه متفاوت بررسی کنید.

  • صدای یونیت داکت اسپلیت بسیار بیشتر از یونیت کولر گازی است. داکت اسپلیت‌ها برای تولید هوا با حجم زیاد طراحی ‌شده‌اند و موتور قدرتمندی دارند. مقدار صدای تولید شده یونیت داکت اسپلیت آنچنان است که قطعاً نمی‌توانیم از آنها در فضای داخلی ساختمان استفاده کنیم.
  • صدای دمپرهای موتوردار (VAV) در سیستم داکت اسپلیت بسیار کمتر از یونیت‌های کولر گازی است. به ‌این ‌ترتیب اگر چه یونیت خارجی داکت اسپلیت صدای بسیار بلندی دارد؛ اما قرار است تا آن را به ‌عنوان سیستم سرمایش مرکزی جایی در محیط خارج ساختمان نصب کنیم. این در حالی است که با نصب دمپرهای موتوردار همه چیز در داخل ساختمان آرام است.

پیشنهاد مطالعه: تنظیم اسپلیت برای زمستان

5- قدرت و حجم هوای تولید شده

هر دو سیستم برای تولید جریان هوا جهت سرمایش و یا گرمایش ساختمان طراحی شده‌اند؛ اما قدرت آنها در تولید جریان هوا کاملاً متفاوت است. تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت در تولید جریان هوای قابل ‌توجه است. داکت اسپلیت‌ها با هدف راه‌اندازی سیستم سرمایش مرکزی طراحی ‌شده‌اند و قاعدتاً نباید ضعیف باشند. قدرت برگ برنده داکت اسپلیت برای توزیع جریان هوا در فضاهای متنوع است.

حتی برخی از انواع داکت اسپلیت به ‌راحتی می‌توانند موج جریان هوا را برای توزیع در چندین واحد مستقل از ساختمان‌های بزرگ مانند مجتمع‌های مسکونی تولید نمایند. از این منظر انواع کولر گازی بسیار ضعیف‌تر هستند. البته ضعیف بودن کولر گازی به ‌علت ساختار خنک‌کنندگی آن است.

اصولاً اسپلیت‌ها قرار است دمای یک فضای محدود را کنترل کنند و نیازی به قدرت زیاد برای تولید حجم قابل‌ توجه گردش هوا ندارند.


پیشنهاد ویژه: خرید و قیمت پمپ درین کولر گازی


6- جریان هوای تازه

استفاده از هوای تازه چالش بزرگ نصب کولرهای گازی اسپلیت است. این سیستم‌های خنک‌کننده ساختمانی متکی بر گردش جریان هوا داخل فضاهای بسته کار می‌کنند. هر نوع بازشو و یا درز و یا پنجره‌ی باز می‌تواند از کارایی و راندمان خنک کنندگی کولر گازی بکاهد. به‌ این ‌ترتیب عملاً در هنگام کار کولر گازی چیزی به‌ عنوان هوای تازه وجود ندارد و این نکته‌ی ساده یکی از بزرگترین تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت است.

داکت اسپلیت‌ها به هوای تازه دسترسی دارند. یونیت تولید هوای آنها در خارج از محیط ساختمان قرار دارد و می‌تواند جریان هوای بیرون را البته با نصب یک طبقه فیلتر برای توزیع در فضاهای متنوع ساختمان آماده کند.


پیشنهاد ویژه: خرید پمپ وکیوم


 

7- قابلیت‌های گرمایشی

از هر دو سیستم داکت اسپلیت یا کولر گازی می‌توانید برای گرمایش نیز استفاده کنید. اما در این بخش تفاوت بزرگی میان این دو سیستم وجود دارد. در کولرهای گازی برای تولید هوای گرم متکی بر المنت داخلی دستگاه هستیم که می‌تواند مصرف برق بالایی داشته و عملاً موج هوای گرم مؤثری را تولید نکند.

شما نمی‌توانید از کویل آب گرم برای اتصال به اسپلیت‌های منفرد ساختمان استفاده کنید؛ اما انعطاف‌پذیری داکت اسپلیت در این ‌مورد بسیار بیشتر است. داکت اسپلیت‌ها از قابلیت اتصال کویل آب گرم برخوردار هستند و به‌ راحتی می‌توانند تا موج هوای گرم مؤثر را با کمترین مصرف توان تولید نمایند.


پیشنهاد ویژه: خرید عایق لوله کولر گازی


8- روش نصب و مراحل اجرایی

چگونگی نصب یکی دیگر از چالش‌ها برای بررسی تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت است. دستگاه کولر گازی به ‌راحتی در محیط ساختمان نصب می‌شود. کافی است یک دستگاه بتن کن در اختیار داشته باشید تا با سوراخ کردن دیوار برای عبور لوله‌ها و اتصال یونیت داخلی و خارجی استفاده کنید. اما ماجرا در نصب داکت اسپلیت بسیار متفاوت است، زیرا باید دست‌ به ‌کار شویم و یک شبکه کامل کانال‌کشی را در فضاهای مختلف ساختمان دایر کنیم.


پیشنهاد ویژه: خرید خازن کولر گازی


9- قیمت داکت اسپلیت با کولر گازی

قیمت داکت اسپلیت با کولر گازی

به یکی از موارد کلیدی در بررسی تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت رسیده‌ایم. موردی که همواره در کانون توجه هر کسی قرار دارد، زیرا می‌خواهیم در مورد قیمت این دو صحبت کنیم. البته بهتر است کلمه قیمت را تغییر داده از عبارت هزینه خرید و نصب استفاده کنیم.


پیشنهاد ویژه: خرید گاز کولر گازی


قیمت و حتی هزینه نصب کولرهای گازی به ‌مراتب کمتر از داکت اسپلیت است. قیمت یک کولر گازی به هیچ حالت قابل ‌مقایسه با قیمت سیستم بزرگ داکت اسپلیت نیست. اما آیا صرفاً قرار است یک یونیت کولر گازی برای ساختمان خود تهیه کنید؟ وقتی برای چندین فضا و یا چندین واحد مستقل مجبور به خرید چندین یونیت کولر گازی جداگانه می‌شوید، آن‌وقت است که باید ماجرای هزینه را جور دیگری نگاه کنید.

بدون تردید هزینه خرید چندین عدد کولر گازی برای سرمایش یک ساختمان بزرگ مانند اداره‌جات و یا آموزشگاه و هتل‌ها و… بسیار زیاد است. در این ‌صورت شاید بهتر باشد که هزینه اجرای داکت اسپلیت را بررسی نمایید.

اما ماجرای قیمت همچنان تمام نشده است؛ زیرا با بحث هزینه نصب نیز روبرو هستیم. هزینه نصب و اجرای داکت اسپلیت به ‌علت نصب شبکه کانال‌ها بسیار زیادتر از نصب کولر گازی است. لذا گاهاً اجرای آن در ساختمان‌های کوچک با فضاهای محدود و یا ساختمان‌ها که فاصله‌ی فضاها از یکدیگر طولانی است، مقرون ‌به ‌صرفه نمی‌باشد.


پیشنهاد ویژه: خرید و قیمت برد کولر گازی


توصیه‌هایی برای نصب داکت اسپلیت یا کولر گازی

توصیه‌هایی برای نصب داکت اسپلیت یا کولر گازی

با وجود تمام مواردی که از تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت گفته‌ایم، حالا کدامیک را می‌پسندید و لازم است تا کدامیک را برای سرمایش و یا گرمایش فضای ساختمان خود استفاده کنید؟

انتخاب میان داکت اسپلیت یا کولر گازی به نوع فضای ساختمانی شما و ابعاد آن بستگی دارد. قطعاً برای یک واحد مسکونی مستقل نمی‌توانید از سیستم بزرگ و پیچیده داکت اسپلیت استفاده کنید. مگر آنکه این واحد مسکونی بسیار بزرگ باشد و قابلیت اجرای اتاقک نصب یونیت داکت موجود باشد.

از طرفی منطقی نیست که برای ساختمان‌های بزرگ اما با کاربری یکپارچه مانند هتل‌ها، آموزشگاه‌ها، دانشگاه‌ها، اداره‌جات و سازمان‌ها و… برای تهیه تعداد زیاد کولر گازی اقدام کنید. حضور یک سیستم سرمایش مرکزی داکت اسپلیت برای چنین شرایطی بهترین است.

تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت در قابلیت کاربردی آنها است. هر دو دستگاه بهترین هستند، به شرط آنکه در محیطی مناسب و متناسب با ظرفیت خود نصب شده باشند. چگونگی استفاده از آنها با راندمان مناسب در همین قدم اول شما هنگام انتخاب مناسب شما رقم خواهد خورد. لذا توصیه می‌کنیم که با برآورد مناسب از محیط برای انتخاب از میان داکت اسپلیت و کولر گازی یکی را انتخاب کنید.

پیشنهاد مطالعه: قطعات کولر گازی

شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟