مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

مس باران آریا | توزیع کننده انواع لوله مسی در سراسر کشور

علت یخ زدن کمپرسور کولر گازی و رفع مشکل آن

علت یخ زدن کمپرسور کولرگازی

آیا تاکنون با مشکل یخ‌زدگی کمپرسور کولر گازی مواجه شده‌اید یا علت یخ زدن کمپرسور کولر گازی را می‌دانید؟ در این حالت کمپرسور سیستم اسپلیت تحت فشار بسیار سنگین قرار دارد و در صورت کوتاهی در رفع یخ‌ زدگی به سرعت خراب می‌شود. ماجرای یخ‌ زدگی کولر گازی شباهت زیادی به یخ زدگی یخچال‌های قدیمی دارد و مشکلات ایجاد شده نیز کم‌وبیش یکسان هستند. اما علت یخ زدن کمپرسور کولر گازی چیست؟

یخ ‌زدگی کمپرسور می‌تواند زمینه‌های متفاوتی داشته باشد. هر نوع انسداد مسیر گردش هوا، خرابی اسپلیت، تجمع گرد و غبار بر روی سیستم کندانسور، خرابی ترموستات، خالی شدن گاز مبرد و… همگی از جمله علت یخ زدن کمپرسور کولر گازی هستند. هر کدام از این موارد چالش‌های جدی به دنبال دارند که در این مقاله از گروه مس باران به آنها اشاره خواهیم کرد.

علایم یخ‌زدگی کولر گازی چیست؟

قبل ‌از آنکه بخواهیم تا موشکافانه علت یخ زدن کمپرسور کولر گازی در حالت سرمایشی و یا گرمایشی بررسی کنیم، لازم است تا خود این پدیده را بهتر بشناسید و علایم شناسایی آن را شناسایی کنید.

کمپرسور کولر گازی داخل سیستم اسپلیت پنهان است و قاعدتاً به ‌سادگی نمی‌توانید مستقیم شرایط کارکرد آن را بررسی کنید. اما نشانه‌های یخ‌ زدگی کمپرسور تقریباً واضح است. وقتی حالت یخ ‌زدگی در کولر گازی اتفاق می‌افتد، دستگاه شما دیگر مثل سابق کار نمی‌کند. مثلاً مدت زمان خنک‌کنندگی سیستم افزایش یافته و یا اصلاً قابلیت خنک کردن محیط را ندارد. در عین ‌حال ممکن است با نشانه‌های عجیب مثل نشت آب از جداره اسپلیت مواجه شوید.

این نشت آب به ‌علت توده‌های یخی اطراف کمپرسور کولر گازی است. در این ‌صورت اگر محفظه اسپلیت را کنار بگذارید، با حجم یخ یا همان برفک متراکم در اطراف کمپرسور مواجه هستید. اما چرا اسپلیت یخ می زند؟ و یا در صورت یخ‌ زدگی چه‌کار باید بکنیم؟ آیا لزوماً در هر صورت باید با تعمیرکاران تماس بگیریم و یا خودمان توانایی حل مشکل را داریم؟


پیشنهاد ویژه: خرید پمپ وکیوم با بهترین قیمت


علت یخ زدن کمپرسور کولر گازی

برای پاسخ به این سوال که علت یخ زدن کمپرسور کولر گازی چیست، لازم است تا موارد زیر را دقیق بررسی کنید:

دلایل یخ زدگی کولر گازی

مسیرهای گردش هوا مسدود هستند:

وقتی کمپرسور کولر گازی در حال کار است، دمای گاز مبرد تا مقدار قابل ‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. در این مدت اگر مسیرهای گردش هوا در فضای داخل اسپلیت مسدود باشند، رطوبت موجود در هوا با برخورد به لوله‌های سرد گاز مبرد یخ ‌زده و توده‌های برفکی شکل ایجاد می‌شود.

این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که اسپلیت را در مکانی نامناسب نصب کرده باشید و یا فضای اطراف آن محدود شده، به شکلی که جریان دائمی هوا وجود نداشته باشد. در برخی از موارد نیز کثیفی دریچه‌های اسپلیت مانع گردش هوای داخل آن می‌شوند.


پیشنهاد ویژه: خرید و استعلام قیمت لوله مسی کولر گازی


خرابی پره‌ها و یا موتور الکتریکی فن:

فن نصب‌ شده در داخل اسپلیت برای خنک کردن سطح بدنه کمپرسور است. اما همین فن می‌تواند در جریان پیدا کردن هوای داخلی اسپلیت نیز نقش داشته باشد. خرابی فن به هر دلیلی باعث اختلال گردش هوا در فضای داخلی اسپلیت خواهد شد. به ‌این ‌ترتیب رطوبت موجود در هوا با برخورد به لوله‌های سرد گاز مبرد یخ می‌زنند.

خرابی فن از موارد رایج علت یخ زدن کمپرسور کولر گازی است که می‌تواند به ‌علت خم شدن پره‌ها و یا خرابی موتور فن باشد. قاعدتاً رفع مشکل با تعمیر و سرویس فن اسپلیت انجام می‌شود. اگر حین کار اسپلیت صدایی شبیه به تق‌تق دائمی می‌شنوید، احتمالا پره‌های فن از حالت تراز خارج شده‌اند و به بدنه گیر می‌کنند. اگر خود فن کار نمی‌کند، باید مشکل را در موتور الکتریکی آن جستجو کنید. از طرفی کارکرد ضعیف فن می‌تواند به ‌علت نوسان ولتاژ برق باشد.


پیشنهاد ویژه: خرید پمپ درین با بهترین قیمت


کثیفی و گرد و خاک زیاد در کولر گازی:

گاهی علت یخ زدن کمپرسور کولر گازی بسیار ساده و به علت سهل انگاری شما در تمیز کردن گرد و خاک‌ها است. وجود گرد و خاک در دریچه‌ها خصوصاً محل توزیع هوای سرد کولر گازی باعث اختلال در عملکرد اواپراتور خواهد شد. در این ‌صورت تبادل حرارتی مناسبی برای انتقال سرما از گاز مبرد به جریان هوا صورت نمی‌گیرد. تجمع گرد و خاک به ‌تنهایی کافی است تا در تبادل حرارتی کولر گازی اختلال سنگین ایجاد شده که در نهایت به یخ‌زدگی کمپرسور می‌انجامد.

برای پیدا کردن علت یخ زدن کمپرسور کولر گازی در حالت گرمایش و حتی سرمایش گاهی کافی است که به فضای اطراف فیلترها و کویل‌های اواپراتور نگاهی بیاندازید. با تمیزی این نواحی تأثیر چشمگیری در ایجاد عملکرد بهینه کمپرسور کولر گازی خواهید گذاشت.


پیشنهاد ویژه: خرید کاور شستشوی اسپیلت


خرابی یا تنظیم نامناسب ترموستات:

ترموستات یک کلید حرارتی در عملکرد کولر گازی است که با توجه به شرایط محیطی برای رسیدن به یک دمای ایده‌آل تنظیم شده و فعالیت اسپلیت را مدیریت می‌کند. وقتی ترموستات خراب است و یا در شرایط نامناسب تنظیم شده‌ است، قاعدتاً نمی‌تواند بازه مناسبی برای عملکرد کمپرسور را فراهم کند.

در این ‌صورت ممکن است که کمپرسور در مدت ‌زمان طولانی کار کرده و قطعاً در عملکرد طولانی‌تر باعث افزایش حجم هوای سرد و در نهایت یخ‌زدگی رطوبت هوای اطراف خود خواهد شد. رفع مشکل یخ زدن کولر گازی در چنین شرایطی بسیار ساده است و با یک بررسی تنظیم ترموستات و یا تعویض آن برطرف می‌شود.


پیشنهاد ویژه: خرید کمپرسور روتاری


نشت گاز مبرد در سیستم کولر گازی:

در هر کولر گازی یک سیکل بسته برای جریان گاز مبرد وجود دارد. این گاز توسط کمپرسور کولر گازی پمپاژ خواهد شد تا با عبور در کویل کندانسور به تبادل حرارت با جریان هوای محیط پرداخته و خنکای مورد نیاز را تأمین نماید. وقتی بخشی از این سیستم بسته فرسوده و یا خراب است، مقدار قابل ‌توجه گاز مبرد نشت پیدا می‌کند.

قاعدتاً با کم شدن حجم گاز مبرد از ظرفیت خنک‌کنندگی سیستم کاسته می‌شود. در این حالت ترموستات اجازه خاموشی کمپرسور را صادر نمی‌کند و مدت زمان فعالیت دستگاه طولانی‌تر خواهد شد. همین زنجیره‌ای از مشکلات در نهایت به سرمای سنگین جداره اطراف کمپرسور و یخ‌ زدگی رطوبت هوا می‌انجامد.

نشت گاز مبرد از جمله رایج‌ترین علت یخ زدن کمپرسور کولر گازی است و رفع آن از عهده شما خارج است. در هر صورت توصیه می‌کنیم که در چنین شرایطی برای رفع مشکل یخ زدن کولر گازی از خدمات تعمیرکاران حرفه‌ای استفاده کنید.


پیشنهاد ویژه: خرید گاز r22 با بهترین قیمت


دلیل یخ زدن کولر گازی در زمستان

یخ‌زدگی کمپرسور در زمستان مشکل بسیار جدی است و علت یخ زدن کمپرسور کولر گازی معمولاً برای خرابی فن یونیت بیرونی است. وقتی فن یونیت بیرونی درست کار نمی‌کند، احتمال بازگشت گاز مبرد به فضای داخل کمپرسور وجود دارد. تجمع گاز مبرد باعث یخ زدن رطوبت هوای سرد زمستانی خواهد شد. در این ‌صورت کمپرسور کولر گازی تحت فشار سنگین قرار گرفته و سرمای زیادی تولید می‌شود.

معمولاً تعمیرکاران حرفه‌ای دلیل یخ زدن کولر گازی در زمستان را با بررسی فن کندانسور آغاز می‌کنند و علت یخ زدن کمپرسور کولر گازی را در عدم کارکرد بهینه همین بخش جستجو خواهند کرد.

یکی دیگر از علت های یخ زدن یونیت خارجی کولرگازی در زمستان عدم دیفراست به موقع سیکل می باشد.

در واقع در زمستان که کولرهای گازی سرد و گرم به صورت سیکل معکوس (توسط شیربرقی چهارراه) کار میکنند و با توجه به اینکه یونیت خارجی جای خود را با یونیت داخلی عوض کرده و به اواپراتور سیکل تبدیل می شود، هنگامی که میزان یخ زدگی زیاد و دمای یونیت خارجی خیلی پایین بیاید، برد کولرگازی به شیر چهارراه برقی فرمان می دهد و سیکل دوباره معکوس شده و یونیت خارجی به کندانسور تبدیل شده تا گرمای کندانسور باعث آب شدن یخ ها شود.

حال اگر به هر دلیل از جمله خرابی فن یونیت خارجی یا … این اتفاق رخ ندهد، میزان یخ زدگی به حد قابل توجهی افزایش پیدا کرده و دستگاه از کار می افتد.

پیشنهاد مطالعه: نحوه تنظیم داکت اسپیلت در زمستان

دلیل یخ زدن کولر گازی در تابستان

یخ زدن کمپرسور در تابستان، مشکل رایجی است که می‌تواند به خرابی‌های دامنه‌دار بیانجامد. علت یخ زدن کمپرسور کولر گازی در تابستان متنوع است. عمده مشکلات به ‌علت گرفتگی لوله‌های اسپلیت، کمبود گاز مبرد، خرابی فن بلوور (فن داخلی اسپلیت)، خرابی ترموستات با کار کردن دائمی کمپرسور و… به وجود می‌آیند. در تمام شرایطی که ذکر کرده‌ایم، با عملکرد یکسره کمپرسور بدون وقفه روبه‌رو هستیم که با موج سنگین هوای سرد در محیط اطراف آن ادامه پیدا می‌کند. در این ‌صورت احتمال ایجاد برفک کاملاً محتمل است.

پیشنهاد مطالعه: علت اورلود شدن کمپرسور کولرگازی

علت یخ زدن کمپرسور کولر گازی در حالت سرمایش

حالت سرمایش شرایط عمومی کارکرد عموم سیستم‌های کولر گازی است. در این حالت سیستم کولر گازی برای جذب حرارت محیط و تولید هوای سرد تنظیم شده ‌است؛ اما گاهی شرایط عملکردی آن آنقدر ادامه پیدا می‌کند که به موج هوای متراکم خیلی سرد و در نهایت یخ‌زدگی کمپرسور خواهد انجامید. علت یخ زدن کمپرسور کولر گازی در حالت سرمایش می‌تواند از موارد زیر باشد:

  • کمبود گاز مبرد
  • گرفتگی لوله‌ها
  • خرابی ترموستات و کارکرد یکسره کمپرسور
  • خرابی اواپراتور
  • روشن کردن کولر گازی در هوای سرد
  • خرابی سیستم کنترل برد الکترونیکی

علت های یخ زدیگی کمپرسور کولر گازی در حالت سرمایش

دلیل یخ زدن کولر گازی در حالت گرمایش

حتی در حالت کارکرد گرمایش نیز ممکن است با پدیده خطرناک یخ ‌زدگی مواجه شوید. علت یخ زدن کمپرسور کولر گازی در حالت گرمایش هم برای عدم جریان هوای کافی در فضای داخلی اسپلیت و محیط اطراف کمپرسور است.

در شرایط گرمایش، کمپرسور نیز فعال است و چرخه تبادل حرارت گاز مبرد ادامه دارد. این چرخه مقدار دمای محیط اطراف کمپرسور را کاهش خواهد داد. وقتی به هر علت جریان هوا برای خروج این کاهش دما ناچیز باشد، قاعدتاً با مشکل جدی یخ زدگی کمپرسور آنهم در حالت گرمایش مواجه هستیم.

دلیل یخ زدگی کولرگازی در حالت گرمایش

پیشنهاد مطالعه: علت خاموش شدن کمپرسور کولرگازی

توصیه هایی برای رفع یخ زدگی کمپرسور کولر گازی

در هر شرایطی پدیده یخ زدگی در سیستم کولر گازی را جدی بگیرید و هر چه سریعتر برای پیدا کردن علت یخ زدن کمپرسور کولر گازی اقدام کنید. توصیه می کنیم که با یک بازدید کلی آغاز کرده و تمامی بخش ها را از گرد وخاک تممیز کنید و مطمئن باشید که هیچ مانعی در اطراف یونیت کولر گازی وجود ندارد. اگر همچنان مشل برقرار است لازم است تا برای تعمیرات اساسی اقدام کنید. در این صورت حتما از مهارت تعمیرکاران حرفه ای بهرمند شوید.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت کولر گازی و داکت اسپیلت

شرکت مس باران آریا

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

آدرس اینستاگرام : mesbaranariya 

ورود

حساب کاربری ندارید؟